Nadat de laatste FN2 van de band is gerold, was het lange tijd stil rondom de Type-R modellen. Door nieuwe emissienormen was het niet meer mogelijk om een traditionele hoogtoerige motor te gebruiken en het leek er zelfs even op dat er geen nieuwe Type-R zou komen, maar in januari 2015 kondigde Honda aan dat het productiemodel van de vierde generatie Civic Type R (de FK2) zou debuteren op de 85e Geneva Motor Show in maart, samen met de Europese première van de nieuwe NSX. De oplossing? Een Honda Civic Type-R met Turbo.
De Civic Type R FK2 wordt aangedreven door de K20C1 Direct Fuel Injection 1.996 cc (2.0 L) viercilinder turbomotor met Earth Dreams Technology. Deze levert een vermogen van 310 pk (228 kW) bij 6.500 tpm en een maximumkoppel van 400 Nm bij 2.500–4.500 tpm. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met een standaard sperdifferentieel. De nieuwe Type-R gaat in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 270km/u. Met zijn geweldige wegligging pakte de FK2 meteen het ronde record voor voorwiel aangedreven auto’s op de Nurburgring met een indrukwekkende rondetijd van 7:50.63.
De motor werd geproduceerd in Honda’s Anna Engine Plant in Ohio en vervolgens geëxporteerd naar het Verenigd Koninkrijk waar de FK2 in Swindon verder geassembleerd werd. De brandstoftank heeft een inhoud van 50 liter en het brandstofverbruik bedraagt gemiddeld 7,81 l/100 km. De gecombineerde CO2-uitstoot is 170 g/km en daarmee voldoet de auto aan de Euro 6-emissienorm. De FK2 is een echte Europese Type-R en een prototype voor de latere FK8. Aan het eind zijn er nog 750 naar Japan gegaan.
De Black Edition markeerde het einde van de productie van de FK2 Civic Type R. Dit model was gebaseerd op de GT-uitvoering en kenmerkte zich door een zwarte exterieurkleur met rode accenten, een zwart interieur met rode stiksels en rode remklauwen. In het Verenigd Koninkrijk werden slechts 100 exemplaren geproduceerd. In andere Europese landen werd ook een White Edition uitgebracht, gebaseerd op dezelfde GT-uitvoering, maar met witte accenten en Championship White velgen.
Op de Tokyo Auto Salon van 2016 werd de Mugen Civic Type R gepresenteerd, een aerodynamisch pakket voor de Civic Type R. Dit pakket bevatte een verstelbare voorspoiler, canards, sideskirts en een achterdiffuser. De standaard achtervleugel werd vervangen door een vaste GT-stijl vleugel. Al deze onderdelen waren gemaakt van koolstofvezel, en een koolstofvezel motorkap was optioneel. Er werden geen wijzigingen aangebracht aan de aandrijflijn, hoewel het uitlaatsysteem werd vervangen door een enkele uitlaatpijp in plaats van vier.
De Honda Civic Type R (FK8) is voor het eerst geleverd eind 2017. Het nieuwe chassis is van de grond af aan ontwikkeld voor de Type-R en dat is goed te merken. Ondanks dat deze maar 10Pk meer heeft als zijn voorganger is die op vele fronten een echte upgrade. Het is tevens de eerste Type-R die over de hele Wereld beschikbaar is gemaakt, waardoor er veel meer zijn geleverd dan alle voorgangers en er ook behoorlijk veel aftermarket materiaal beschikbaar is. Vooral voor de Verenigde Staten was dit een unicum, omdat het daar tot op heden niet mogelijk was een Civic Type-R te kopen.
Het ontwerp is gebaseerd op de Civic Hatchback, maar dan met een plethora aan aerodynamische componenten, waaronder een een splitter met een carbon fiber-effect en rode accenten, sleuven in de luchtinlaten, een diamantvormig rooster, een centraal geplaatste luchthapper en de gigaspoiler van zijn voorganger. Verder heeft de auto gerookte lenzen voor de LED-koplampen, richtingaanwijzers en zijrepeaters, carbon fiber-effect sideskirts, 20-inch zwarte velgen met rode accenten, en werd standaard geleverd met de Sport Contact 7 banden in de maat 245/30 R20, vergrote wielkasten, een carbon fiber-effect diffuser onder de bredere achterbumper en drie uitlaatpijpen. (waarvan de middelste eigenlijk een ‘inlaatpijp‘ is voor geluidsreductie.)
De FK8 Civic Type R gebruikt dezelfde motor als de FK2: De 2.0 liter vier cilinder K20C1 Earth Dreams turbomotor. Door een verbeterde luchtinlaat en een iets strakker afgestelde ECU, wordt er nu 320 pk (237 kW) gehaald. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met slipdifferentieel. De aerodynamische elementen verhogen de downforce ten opzichte van het vorige model. De FK8 heeft een topsnelheid van 272 km/u (169 mph) en haalde opnieuw het record op de Nurburgring voor voorwiel aangedreven auto’s, waarmee die zelfs sneller is dan menig Supercar!
Het interieur van de Type R kenmerkt zich, zoals elke Type-R door zijn lage zitpositie, fantastische kuipstoelen en sportieve rood-zwarte afwerking. Tevens is er op het dashboard in de deuren carbonachtige afwerking te vinden. Qua uitrusting is die gelijk aan de meest luxe uitvoering van de Honda Civic, helaas ook het wat matige Infotainment systeem. Gelukkig is die standaard uitgevoerd met Carplay. Een groot verschil met zijn voorganger is de extra ‘Comfort’ modus naast sport en +R. Op deze stand is de auto ook prima te gebruiken voor woon-werkverkeer. (zelfs op de Belgisch wegen)
Qua veiligheid beschikt de auto over automatische noodremassistentie, verkeersbordherkenning, rijbaanassistentie en automatische grootlichtassistentie, allemaal afkomstig uit de standaard Civic. De GT-uitvoering voegt daar dodehoekbewaking, achteropkomend verkeer-waarschuwing, parkeersensoren voor en achter, dual-zone klimaatcontrole, elektrisch inklapbare spiegels en infotainment-upgrades zoals draadloos opladen en een navigatiesysteem aan toe. Het model kreeg een Euro NCAP-score van vijf sterren.
Op 3 april 2017 behaalde de pre-productieversie van de Type R een rondetijd van 7:43.80 op de Nürburgring Nordschleife, bijna zeven seconden sneller dan zijn voorganger en vestigde hiermee een nieuw record voor voorwielaangedreven auto’s. Het model vestigde ook records op circuits zoals Magny-Cours, Spa-Francorchamps, Silverstone, Estoril, de Hungaroring en Mount Panorama. Het Nürburgring-record werd in juli 2019 verbroken door de Renault Mégane RS Trophy-R (7:40.10), maar in 2020 heroverde de Limited Edition Civic Type R het record weer voor voorwielaangedreven auto’s.
In 2020 kreeg het model enkele updates: een volumeknop en fysieke knoppen voor de klimaatregeling, grotere bekerhouders, een gewijzigde elektronische handrem, en meer intuïtieve stuurwielbediening. Ook werd de kleur Sonic Gray Pearl toegevoegd. De 2020-versie kreeg betere remmen en een lichte aanpassingen aan de voorwielophanging.
De Honda Civic Type R Sport Line is een variant van de FK8-generatie die zich onderscheidt door een subtieler ontwerp en enkele aanpassingen gericht op dagelijks gebruik. De belangrijkste verschillen ten opzichte van de standaard Type R zijn:
In 2021 bracht Honda een Limited Edition Type R uit, waarvan slechts 600 exemplaren werden toegewezen aan de VS. Dit model was alleen verkrijgbaar in Phoenix Yellow Pearl en was 17 kg lichter dan de standaard Type R, mede dankzij lichtere BBS-velgen (-8 kg onafgeveerd gewicht), verminderde geluidsisolatie, en het verwijderen van de achterruitenwisser en achterste verwarmingskanalen. Ook werden de schokdempers speciaal afgesteld en het stuurgevoel verbeterd.
Prijzen en onderscheidingen
De FK8 Civic Type R heeft meerdere prijzen gewonnen, waaronder:
De nieuwste generatie Honda Civic Type R (FL5) werd onthuld op 20 juli 2022 en markeert de evolutie van Honda’s iconische hot hatch. Gebaseerd op de elfde generatie Civic, bouwt de FL5 voort op de prestaties en technologie van zijn voorganger, terwijl het een verfijnder en moderner ontwerp introduceert.
De FL5 Civic Type R heeft een meer ingetogen en volwassen styling in vergelijking met de agressieve lijnen van de FK8 en de FK2. De bredere carrosserie, bredere wielkasten en functionele aerodynamische elementen, zoals een grotere achtervleugel en een luchtuitlaat op de motorkap, dragen bij aan verbeterde stabiliteit en downforce. De voorkant wordt gekenmerkt door een zwart rooster met honingraatpatroon, slanke LED-koplampen en een grote onderste luchtinlaat en uiteraard de onmiskenbare rode Honda Type-R badge. Aan de achterzijde heeft de auto opnieuw drie centraal geplaatste uitlaten, maar deze zijn nu anders afgesteld voor een krachtiger geluid.
De FL5 gebruikt een doorontwikkelde versie van de K20C1-motor, een 2,0-liter viercilinder turbomotor, die in de Europese en Japanse versie 330 pk (245 kW) levert. In andere markten, zoals de VS, blijft het vermogen 320 pk (237 kW). De motor is wederom gekoppeld aan een handmatige zesversnellingsbak en een verbeterd slipdifferentieel. De versnellingsbak is verfijnd met een lichtere vliegwielen een kortere schakelpook voor snellere en preciezere schakelacties.
Met een acceleratie van 0-100 km/u in 5,4 seconden en een topsnelheid van 275 km/u, is de FL5 een van de snelste voorwielaangedreven auto’s ter wereld is.
De cockpit van de FL5 Type R is ontworpen met de bestuurder in gedachten. De sportstoelen bieden verbeterde zijwaartse ondersteuning en zijn bekleed met rode suède stof, wat een eerbetoon is aan eerdere Type R-modellen. Het dashboard heeft een digitaal 10,2-inch instrumentenpaneel met speciale Type R-weergaven en een 9-inch infotainmentscherm met Honda Connect en Apple CarPlay/Android Auto. Er kan oprecht worden gezegd dat Honda eindelijk eens een fatsoenlijk Infotainment systeem heeft ontwikkeld.
De rijmodi heeft nu naast Comfort, Sport en +R ook een Individuele modus waarin de bestuurder instellingen voor demping, stuurgevoel en motorkarakteristieken zelf kan bepalen.
De FL5 wordt standaard geleverd met alle veiligheidssystemen van de meest uitgebreide Civic:
De FL5 ging wereldwijd in de verkoop vanaf eind 2022 en is beschikbaar in verschillende markten, waaronder de Verenigde Staten, Canada, Europa, Japan en Australië. In 2024 introduceerde Honda een Limited Edition met gewichtsbesparing en speciale aerodynamische aanpassingen.
De FL5 Civic Type R is verkrijgbaar in de volgende kleuren:
Met de FL5 zet Honda de traditie voort van de Civic Type R als een van de meest gewaardeerde en prestatiegerichte hot hatches op de markt.
Op 5 Juni 2025 heeft Honda bekend gemaakt om de Civic Type-R van de Europese markt af te halen
Om passend afscheid te nemen hebben ze besloten om nog een laatste Honda Civic Type-R Ultimate Edition te produceren, hier worden slechts 40 exemplaren van gebouwd dus je weet in ieder geval zeker dat je een zeldzaam exemplaar te pakken hebt!
Wat maakt deze Civic dan zo bijzonder?, de Ultimate Edition is in NH0 Championchip White gespoten maar krijgt rode strepen over de motorkap en langs de zijkant.
Het Dak is altijd Zwart gespoten en en spoiler is opgebouwd uit Koolstofvezel.
Tevens vinden we instapverlichting en koolstofvezel instaplijsten, om het interieur op te leuken is gekozen voor imitatie koolstofvezel.
Dit lijkt vooralsnog echt de laatste officiele Civic Type-R voor Europa te zijn, laten we hopen dat ze in Japan en Noord-Amerika nog blijven doorgaan zodat we ook hier later van kunnen genieten!
Mocht iemand de gelukkige zijn die een van de 40 exemplaren te pakken heeft gekregen, laat dit dan zeker even aan ons weten