De eerste Civic die de naam ‘Type R’ kreeg, was gebaseerd op de zesde generatie van de geliefde ‘EK’ Civic. Het basismodel was de Japanse Civic 3-deurs hatchback, de SiR (met codenaam EK4). Net als bij de Integra Type R DC2/JDM DB8 werd de Civic SiR omgebouwd tot een Type R door verbeteringen door te voeren volgens Honda’s visie op een circuitwaardige sportauto.
Op 19 augustus 1997 werd de eerste Civic Type R geïntroduceerd als de EK9. Dit model deelde veel kenmerken met de Integra Type R, zoals het weglaten van geluidsisolatie en andere gewichtsbesparende maatregelen. Onder de motorkap lag een handmatig gepolijste 1.6-liter DOHC VTEC B16B-motor met vier cilinders, een sperdifferentieel aan de voorkant en een handgeschakelde 5-versnellingsbak met korte overbrengingen. De B16B-motor had een indrukwekkend vermogen voor een atmosferische motor: 185 pk (136 kW) bij 8.200 tpm en 160 Nm koppel bij 7.500 tpm, uit slechts 1.6 liter (1.595 cc) inhoud. Voor het eerst werd een strategisch verstevigd monocoque chassis gebruikt om de stijfheid van de auto te verbeteren.
Het interieur van de EK9 was helemaal in Type R-stijl, met rode Recaro sportstoelen, rode deurpanelen, rode vloermatten, een titanium versnellingspook en een met leer bekleed Momo-stuur. Dit model werd exclusief in Japan verkocht.
Qua prestaties kon de EK9 in 6,7 seconden van 0 naar 97 km/u (0-60 mph) accelereren en een kwart mijl afleggen in 15,3 seconden. De topsnelheid lag op 225 km/u.
In 1998 introduceerde Honda de Civic Type R Motor Sports Edition. Dit model was nog meer gericht op prestaties en werd geleverd met stalen velgen, een standaard grijs EK-interieur, handbediende ramen, geen airco en verder geen luxe extra’s.
In 1999 kwam de Type Rx-versie op de markt. Dit model kreeg extra’s zoals een CD-speler, elektrisch inklapbare spiegels in carrosseriekleur, elektrische ramen, automatische airco, een keyless entry-systeem, aluminium sportpedalen en een middenconsole met koolstofvezel-look. De Type Rx was de laatste uitvoering van de EK9-generatie. In totaal zijn er 16.000 exemplaren van de EK9 Civic Type R geproduceerd.
In 1999 bouwde het bekende Honda-tuningbedrijf Spoon Sports een speciale N1-raceversie van de Type R. Hierbij werd het toerentalbegrenzing van de B16B-motor verhoogd van 8.400 tpm naar een indrukwekkende 11.000 tpm.
In 2001 introduceerde Honda de volgende generatie Civic Type R als een unieke driedeurs hatchback voor de Europese markt, geproduceerd in Swindon, Engeland. De nieuwe Civic Type R kreeg een 2.0-liter i-VTEC motor (K20A2) met 200 pk (147 kW; 197 hp), naadlas-constructie voor extra stijfheid, een handgeschakelde zesversnellingsbak met korte overbrengingen en verbeterde remmen.
Honda bracht ook een Japanse versie van de EP3 op de markt, die eveneens in Swindon werd geproduceerd en naar Japan werd verscheept. Deze JDM-versie kreeg (net als de EK9) een helical LSD en rode Recaro-stoelen. Daarnaast kreeg de Japanse uitvoering een meer circuitgerichte afstemming van het onderstel en een krachtigere motor, die in Japan werd gemaakt en naar Swindon werd verstuurd. Deze K20A-motor leverde 215 pk (158 kW; 212 hp) en was voorzien van een uitgebalanceerde krukas, een ander in- en uitlaatspruitstuk, scherpere nokkenassen, hoge compressie zuigers, een lichtgewicht vliegwiel. Alleen de JDM-versie was verkrijgbaar in Championship White.
Prestaties (volgens fabrikant)
In 2003 kreeg de EP3 een update met diverse verbeteringen. Zo kreeg de besturing een snellere respons, werd de wielophanging aangepast, en kreeg de EDM-versie optioneel Xenonkoplampen met automatische hoogteverstelling. Ook werden de koppeling en het vliegwiel lichter gemaakt.
Mugen Motorsports ontwikkelde een speciale versie van de JDM Type R, met een sportuitlaat, motor-tuning, een Mugen-grille en extra stabilisatorstangen voor gebruik in de autosport.
In totaal zijn er 25.798 exemplaren van de EP3 Type R geproduceerd, waarvan 24.334 voor Europa en 1.464 voor Japan.
Ter ere van het 30-jarig bestaan van de Civic introduceerde Honda een speciale editie van de Type R EP3. Deze versie kreeg rode Recaro-kuipstoelen, airconditioning, getinte achterruiten, een met leer bekleed MOMO-stuur, rode tapijten en rode deurpanelen. In het Verenigd Koninkrijk was deze uitvoering verkrijgbaar in Nighthawk Black, Satin Silver en Milano Red. Er werden slechts 300 exemplaren geproduceerd, verdeeld over de drie kleuren.
Aan het einde van de EP3-productie bracht Honda de Premier Edition uit. Deze versie had Recaro Trendline-stoelen (met een zwart-rode bekleding in plaats van volledig rood), een MOMO-stuur, rode tapijten, “Type R”-remklauwen en getinte achterruiten. Airconditioning was optioneel. Verkrijgbare kleuren: Milano Red, Nighthawk Black, Cosmic Grey en Satin Silver.
In Japan introduceerde Honda in 2004 het “C Package”. Dit pakket voegde Satin Silver Metallic toe als kleur, HID-verlichting, getinte achterruiten, automatische airconditioning, carbon dashboardaccenten en een buitentemperatuursensor.
Voor het laatste productiejaar werd de EP3 Type R in Europa geleverd in Vivid Blue Pearl. Er werden slechts 132 exemplaren geproduceerd, allemaal met het stuur links. Deze versie werd vaak verward met de Premier Edition, maar had een standaard interieur met enkele unieke details.
Alle 132 exemplaren werden geleverd met xenonkoplampen, inclusief koplampsproeiers en een hoogte-sensor bij het rechter achterwiel om de lichtbundel automatisch af te. Daarnaast kreeg deze versie getinte achterruiten, een buitentemperatuursensor en een middenconsole met mechanische knoppen boven de radio, in tegenstelling tot de elektronische knoppen van de Britse en Japanse versies.
De Europese achtste generatie Civic en daarmee ook de Europese Type-R (FN2) werd uitsluitend als driedeurs hatchback geleverd en gebruikte een ander chassis en interne lay-out dan de Japanse sedan (FD) uitvoering, die wij enkel als hybride geleverd hebben gekregen.
De aandrijflijn bleef grotendeels ongewijzigd ten opzichte van de EP3, met een vermogen van 201 pk (148 kW) bij 7.800 tpm en een koppel van 193 Nm bij 5.600 tpm. Dit was slechts 1 PK meer dan vorige generatie en was, samen met de eenvoudige torsieas achter, in plaats van de double wishbone ophanging, de belangrijkste reden waarom Jeremy Clarkson (Top Gear) deze Type-R afkraakte. Het koppel was wel 20Nm hoger en maar liefst 90 procent van het maximale koppel was al beschikbaar vanaf 2.500 tpm. Uiteindelijk was The Stig dan ook iets sneller in de FN2 dan de EP3 op het Top Gear circuit.
De standaarduitvoering werd geleverd op 225/40 R18 Bridgestone Potenza RE050A-banden, terwijl optioneel 19-inch Rage-velgen met Yokohama Advan Sport 225/35 ZR19-banden verkrijgbaar waren. Het leeggewicht van de auto bedroeg 1.320 kg.
In totaal werden 29.039 exemplaren van de FN2 Type R geproduceerd in de Honda-fabriek in Swindon. Daarvan gingen 13.514 rechtsgestuurde modellen naar het Verenigd Koninkrijk en 8.378 linksgestuurde exemplaren naar de rest van Europa. Japan kreeg er 3.510 en er werden er 2.285 in Australië afgeleverd. De resterende FN2’s werden naar Afrika en Azië verscheept.
Vanaf de introductie in 2007 bood de Type R GT extra uitrusting zoals dual-zone klimaatregeling, regensensoren, een gekoeld dashboardkastje, automatische koplampen met schemersensor, mistlampen vóór, elektrisch inklapbare buitenspiegels, cruise control en gordijnairbags voor en achter. Vanaf modeljaar 2009 kreeg de GT in het VK ook HID-koplampen met automatische hoogteregeling, koplampsproeiers, USB- en AUX-aansluitingen in de middenarmsteun en een vernieuwde LED-achterremlichtstrip. Vanaf april 2010 werd een sperdifferentieel (LSD) standaard op de GT, iets wat de basis Type R niet kreeg.
De FN2 Type R was leverbaar in Crystal Black Pearl, Milano Red, Deep Bronze Metallic en Alabaster Silver Metallic. In 2010 kwamen daar Deep Sapphire Blue Pearl en Championship White bij en verdween de Deep Bronze Metallic uit het aanbod. Van de Deep Sapphire Blue Pearl-uitvoering werden slechts 226 exemplaren geproduceerd: 114 voor het VK en 112 voor de rest van Europa.
In 2010 werd de Championship White Edition geïntroduceerd, die een helical sperdifferentieel toevoegde aan de standaard Type R GT-uitrusting. Verder kreeg dit model een donkergetinte grille en tankdop. De velgen werden ook in Championship White erbij geleverd.
De Race-variant ging een stap verder en verwijderde verschillende componenten, zoals HID-verlichting, airconditioning, mistlampen, het audiosysteem, geluidsisolatie en enkele airbags. Hierdoor werd het gewicht met ongeveer 40 kg verlaagd.
In 2009 introduceerde Mugen een gelimiteerde, high-performance versie van de FN2 Type R, exclusief voor de Britse markt. De auto werd door Mugen Europe in het Verenigd Koninkrijk geassembleerd en kreeg een grondige herziening van de motor, het onderstel en de aerodynamica. De K20Z4-motor werd opgevoerd tot 240 pk (177 kW; 237 hp) dankzij aangepaste nokkenassen, cilinderkop en een geoptimaliseerd in- en uitlaatsysteem.
De ophanging werd verfijnd met stijvere veren en dempers, terwijl een mechanisch sperdifferentieel (LSD) de grip verbeterde. Het exterieur kreeg een agressievere styling met een carbon fiber motorkap, een grotere achtervleugel en exclusieve 18-inch Mugen velgen. Het interieur werd voorzien van Recaro sportstoelen, Mugen-badges en een genummerde plaquette.
Aanvankelijk zouden slechts 20 exemplaren gebouwd worden, maar door de hoge vraag werden later extra Mugen 200 uitvoeringen aangeboden, die wel alle styling onderdelen hadden maar een wat afgezwakte motorupgrade. De styling onderdelen waren ook los te koop. Van de grote achter spoiler zijn behoorlijk wat imitaties gemaakt die je veel terugziet op de standaard uitvoering van de FN2
De productie van de Europese FN2 Type R stopte in oktober 2010, omdat de motor niet voldeed aan de Euro 5-emissienormen die in 2011 van kracht werden. Sinds de introductie in 2007 waren er in het VK meer dan 12.000 exemplaren verkocht. Honda bleef het model echter nog tot in 2011 exporteren naar Australië en bracht in Japan een gelimiteerde oplage op de markt onder de naam Civic Type R EURO. Dit gebeurde na een succesvolle introductie in november 2009.
De Japanse Civic Type R (FD2) werd op 30 maart 2007 geïntroduceerd. In plaats van de driedeurs hatchback (FN2) in Europa, werd de JDM Civic Type R als vierdeurs sedan verkocht. De FD2 Type R was iets groter, breder en zwaarder dan de FN2 Type R. Met een wielbasis van 2.700 mm en, onafhankelijke wielophanging achter en LSD, is de FD2 veel stabieler in de bochten. De motor van de Japanse versie leverde meer vermogen en had een hoger koppel. De Japanse motor leverde 225 pk bij 8.000 tpm en een koppel van 215 Nm bij 6.100 tpm (tegenover 201 pk bij 7.800 tpm en 193 Nm bij 5.600 tpm bij de FN2). Het vermogen werd via een handgeschakelde zesversnellingsbak met korte overbrengingen naar de voorwielen gestuurd, waarbij een sperdifferentieel standaard was. De voorremmen hadden schijven met een diameter van 320 mm en waren voorzien van vierzuiger Brembo-remklauwen. De auto was uitgerust met Bridgestone Potenza RE070-banden in de maat 225/40 R18.
Qua exterieur had de FD2 een bredere en aerodynamisch verbeterde voorbumper. De achterbumper had een geïntegreerde diffuser en de grote achterspoiler maakte het aerodynamische pakket compleet. In het interieur waren de kenmerkende zwarte en rode kuipstoelen niet langer afkomstig van Recaro, zoals bij eerdere modellen, maar in-house ontworpen door Honda. Ook het Momo-stuurwiel werd vervangen door een door Honda zelf geproduceerd stuur. Het interieur was verkrijgbaar in een rood-zwart of volledig zwart kleurenschema, afhankelijk van de gekozen carrosseriekleur: Championship White en Super Platinum Metallic Silver kregen de rood-zwarte combinatie, terwijl Vivid Blue Pearl alleen beschikbaar was met een volledig zwart interieur met rode stiknaden.
In oktober 2008 kwamen er nieuwe lakkleuren bij: Premium White Pearl, Premium Deep Violet Pearl en Crystal Black Pearl. De kleur Vivid Blue Pearl verdween uit het aanbod.
In totaal werden 14.062 exemplaren van de FD2 Civic Type R geproduceerd voordat de productie in augustus 2010 werd stopgezet vanwege strengere emissie-eisen. Door het succes van de in 2009 geïntroduceerde FN2 Civic Type R in Japan, werd in de herfst van 2010 een nieuwe serie van de FN2 met kleine updates uitgebracht. De motor bleef echter de K20Z4 viercilinder uit de Europese versie.
Naast de Civic Type R werden er ook 300 exemplaren van de Honda Civic Mugen RR geproduceerd voor de Japanse markt, uitsluitend verkrijgbaar in Milano Red. Het gewicht werd verlaagd tot 1.255 kg door het gebruik van koolstofvezel bumpers en een aluminium motorkap. De motor leverde 240 pk bij 8.000 tpm en een koppel van 218 Nm bij 7.000 tpm, mede dankzij Mugen-onderdelen zoals scherpere nokkenassen, een aangepast uitlaatsysteem en een gemapte ECU. Andere exclusieve kenmerken waren Recaro SP-X racestoelen en diverse Mugen-interieurdelen, terwijl de auto standaard werd geleverd met speciale 18-inch Mugen 7-spaaks velgen. De Mugen RR werd op 13 september 2007 in Japan op de markt gebracht.
Mugen presenteerde ook de Civic Type-RR Experimental Spec conceptcar op de Tokyo Auto Salon van 2008. Dit model had een vergrote 2.157 cc (2.2L) K20A-motor met een vermogen van 260 pk bij 8.250 tpm en een koppel van 237 Nm bij 6.750 tpm. Het gewicht werd verder verlaagd door een aluminium motorkap van 4,6 kg en een titanium uitlaatsysteem van 7,6 kg. Ook het interieur kreeg extra koolstofvezel accenten. De auto was voorzien van een Intelligent-Tire Condition Monitoring System (i-TCMS) en Recaro-stoelen.
Op de Tokyo Auto Salon van 2009 werd de Honda Civic Mugen RR Advanced Concept onthuld, gebaseerd op de gefacelifte FD2. Dit model had een drooggewicht van slechts 1.095 kg. De remschijven werden vergroot naar 340 mm diameter, tegenover 320 mm bij de Type R/RR.