Honda Type-R Club

NSX Type R & NSX-R

NSX Type R NA1 (1992-1995)

De Honda NSX is altijd een auto geweest van wereldklasse, echter was de in 1990 geïntroduceerde Honda NSX nog niet het maximale wat er uit de auto te halen was.
Daarom is vanaf 1992 de NSX-R leverbaar geweest, deze auto is gelimiteerd tot 483 exemplaren en is van boven tot onder aangepast om de perfecte rijders auto te creëren.

De Honda monteurs hebben een standaard NSX als basis genomen en zijn hier opties af gaan halen, zo is de geluidsisolatie, radio, reservewiel, airco en tractiecontrole als optie leverbaar maar standaard niet meer aanwezig op de auto.

De elektrische lederen stoelen zijn vervangen door lichtgewicht Carbon-kevlar stoelen geproduceerd door Recaro, ook de lichtmetalen velgen en de aluminium pookknop konden hier niet ontbreken.
Al deze aanpassingen hebben een gewichtsbesparing opgebracht van maar liefst 120 kg!

Echter was het niet alleen een kwestie van het verwijderen van onderdelen, om de stabiliteit van de auto te verbeteren zijn er aan de voorkant van auto bij de accubak en radiator aluminium brackets geplaatst om de stijfheid van de auto te verbeteren, ook is de complete ophanging herzien om het overstuur gedrag aan te pakken.

De 3 Liter V6 welke in het midden van de NSX ligt zou goed moeten zijn voor 280 PK maar er zijn exemplaren gevonden welke tussen de 310 en 320 PK op de weg zetten

Technische specificaties op een rij:

  • Bouwjaren: 1992 – 1995
  • Motorvermogen: 280PK bij 7300tpm
  • Koppel: 294nm
  • Cilinderinhoud: 2977 cc
  • Aandrijving: Achterwielen
  • Topsnelheid: 262km/h
  • 0-100 sprint: 4,8s

NSX Type R NA2 (2002-2005)

In 2002 is de tweede generatie van de NSX-R onthuld, ook weer exclusief voor de Japanse markt en van deze tweede iteratie zijn slechts 152 exemplaren gebouwd.
Net als de eerste NSX-R stond ook hier weer gewichtsbesparing en performance centraal.

Door het gebruik van Carbon en het verwijderen van luxe opties is ook hier weer tot bijna 100 KG aan gewicht bespaard door de hele auto.

Ook de vernieuwde 3,2 liter V6 heeft speciale aandacht gekregen, iedere auto is met de hand in elkaar gezet door speciaal geselecteerde monteurs welke normaal voor de race divisie van Honda werken.
Door gebruik te maken van speciaal op elkaar afgestemde motordelen (zuigers, krukas) is het gelukt om de motor zo optimaal mogelijk te laten lopen en er geen verlies is door onbalans binnen de auto, officieel zou ook hier de motor 290 pk moeten hebben maar ook hier lijkt het erop dat dit alleen voor de brochure is gebruikt.

Echter is niet alles rozengeur en maneschijn, door het ontbreken van stuurbekrachtiging (deze is namelijk verwijderd voor gewichtsbesparing) en alle andere aanpassingen zijn er toch klachten over de bestuurbaarheid van de auto op lage snelheden, echter kunnen we hier maar een oplossing op verzinnen 😉

Het resultaat van deze tweede NSX is dat deze het gevecht aankon met moderne auto’s, zo is de auto getest op de Nurburgring en kon deze dezelfde tijd neerzetten als een Ferrari 360 Challenge Stradale, dit terwijl de NSX maar liefst 100 PK minder heeft!.

Technische specificaties op een rij:

  • Bouwjaren: 2002 – 2005
  • Motorvermogen: 290PK bij 7200tpm
  • Koppel: 304nm
  • Cilinderinhoud: 3179 cc
  • Aandrijving: Achterwielen
  • Topsnelheid: 270km/h
  • 0-100 sprint: 4,4s

NSX-R GT (2005)

Als je dacht dat de eerste generatie NSX-R met zijn 483 exemplaren al gelimiteerd was, dan hebben we nog een nieuwtje voor je.

In 2005 is bij Honda de productie van de homologatiespecial Honda NSX-R GT goedgekeurd, het gaat hier om slechts 5 exemplaren welke naast de (niet functionele) lucht scoop op de achterkant van de auto en wat andere kleine aerodynamica identiek zijn aan de normale NA2- NSX

Ondanks dat er 5 gebouwd zijn is er slechts eentje verkocht.