B18 tunen naar 250pk?
Nee, Jun type 3 nokkenassen met Skunk2 PRO camgears
De camgears staan op inlaat +1 en uitlaat +4, de uitlaat staat zover in de plus om een veilige marge te houden tussen de kleppen.
De compressie zal ongeveer 12:1 zijn, voor de skunk2 pro2 heb je dat ook wel nodig om ze optimaal te kunnen benutten.
@ Hayvan: thanks voor de foto, die was ik nog niet tegengekomen
De camgears staan op inlaat +1 en uitlaat +4, de uitlaat staat zover in de plus om een veilige marge te houden tussen de kleppen.
De compressie zal ongeveer 12:1 zijn, voor de skunk2 pro2 heb je dat ook wel nodig om ze optimaal te kunnen benutten.
@ Hayvan: thanks voor de foto, die was ik nog niet tegengekomen
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Nu kost een setje Jun nokkenassen nog steeds zo'n 900 euro, dan heb je alleen de nokkenassen.
Voor de liefhebbers heb ik nog wat foto's van de motor en de opbouw ervan.
De motor is opgebouwd en bewerkt door mijzelf, Andy van Sneaky Tuning heeft de blueprint en de montage van het onderblok verzorgd en Dymotrack heeft de machinale bewerkingen gedaan.
B16b onderblok met B18c krukas, Wiseco zuigers en Manley drijfstangen.
Built by Sneaky Tuning en Dymotrack
Port&polished Edelbrock Performer X inlaatspruitstuk (zelf gedaan):
Uitgedraaide gasklep naar taper desing 76-68mm:
RMF header:
B18c port&polished head (gedaan door mijzelf)
nieuwe zittingen en klepgeleiderbussen met supertech kleppen:
Valve to valve speling meten:
Blok opbouw:
Jun 3 nokken:
piston to valve speling meten:
rijklaar:

Voor de liefhebbers heb ik nog wat foto's van de motor en de opbouw ervan.
De motor is opgebouwd en bewerkt door mijzelf, Andy van Sneaky Tuning heeft de blueprint en de montage van het onderblok verzorgd en Dymotrack heeft de machinale bewerkingen gedaan.
B16b onderblok met B18c krukas, Wiseco zuigers en Manley drijfstangen.
Built by Sneaky Tuning en Dymotrack


Port&polished Edelbrock Performer X inlaatspruitstuk (zelf gedaan):



Uitgedraaide gasklep naar taper desing 76-68mm:


RMF header:

B18c port&polished head (gedaan door mijzelf)
nieuwe zittingen en klepgeleiderbussen met supertech kleppen:







Valve to valve speling meten:


Blok opbouw:

Jun 3 nokken:

piston to valve speling meten:




rijklaar:

-
- Posts: 225
- Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm
Ja, om de twee redenen die je noemt. De compressie was al hoog genoeg met deze zuigers en ook vanwege het lichtere gewicht van de kleppen. Elke gram die je in je valvetrain kan besparen kan je gebruiken om veiliger meer toeren te draaien. Dan kan je 0.3 punten meer compressie hebben en misschien een iets betere flow met de platte kleppen, met de vraag of je daar echt van gaat merken of een stukje extra veiligheid inbouwen voor de motor.
Doel van de motor was om een duurzame hoogtoerige circuitmotor met veel vermogen te bouwen. Het hoogtoerige karakter en het vermogen zit wel goed, de duurzaamheid zal moeten blijken. Maar de eerste drie circuitdagen en een dagje dyno heeft de motor verlopig overleeft...
Doel van de motor was om een duurzame hoogtoerige circuitmotor met veel vermogen te bouwen. Het hoogtoerige karakter en het vermogen zit wel goed, de duurzaamheid zal moeten blijken. Maar de eerste drie circuitdagen en een dagje dyno heeft de motor verlopig overleeft...
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
De wielverliezen worden gemeten direct na de run als de koppeling ingetrapt wordt. Ze laten dan de rollen rustig uitdraaien en meten de remmende kracht die de wielen en bak uit oefenen op de rollen. Dit verlies wordt bij de meting opgeteld.
Rick had zn banden keihard opgepompt en had vrij smalle bandjes opgezocht, juist om de verliezen zo laag mogenlijk te krijgen. En dat is aardig gelukt als we de verliezen vergelijken met de jouwe.
btw, gisteren is hij in Goes op een dynojet US style gaan staan met het volgende resultaat:

Rick had zn banden keihard opgepompt en had vrij smalle bandjes opgezocht, juist om de verliezen zo laag mogenlijk te krijgen. En dat is aardig gelukt als we de verliezen vergelijken met de jouwe.
btw, gisteren is hij in Goes op een dynojet US style gaan staan met het volgende resultaat:
