B18 tunen naar 250pk?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Gebruik je de PRO 2 CAMS, hoe hoog is je compressie op dit moment? Ben zeer benieuwd naar je settings :-)
Hatchman
Posts: 90
Joined: Sun Mar 04, 2007 12:09 pm

Post by Hatchman »

Nee, Jun type 3 nokkenassen met Skunk2 PRO camgears
De camgears staan op inlaat +1 en uitlaat +4, de uitlaat staat zover in de plus om een veilige marge te houden tussen de kleppen.
De compressie zal ongeveer 12:1 zijn, voor de skunk2 pro2 heb je dat ook wel nodig om ze optimaal te kunnen benutten.

@ Hayvan: thanks voor de foto, die was ik nog niet tegengekomen
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Hatchman wrote:Nee, Jun type 3 nokkenassen met Skunk2 PRO camgears


Waarom Jun icm Skunk2?
Ik dacht dat Jun ze in een pakket had. Alleen de prijs is 2 keer Skunk2 :-?
Hatchman
Posts: 90
Joined: Sun Mar 04, 2007 12:09 pm

Post by Hatchman »

Die Jun nokkenassen heb ik een keer voor een mooie prijs kunnen kopen, er zaten toen geen camgears bij.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Hatchman wrote:Die Jun nokkenassen heb ik een keer voor een mooie prijs kunnen kopen, er zaten toen geen camgears bij.


Wees blij...ze zijn PEPERDUUR!! Iets tegen de 400 als je geluk heb met verzendingskosten en doune :evil:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Noem je dat peperduur? Wat denk je wat ze in de gulden tijd gekost hebben? Ik vrees iets van 1300gulden.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Gaskleppie wrote:Noem je dat peperduur? Wat denk je wat ze in de gulden tijd gekost hebben? Ik vrees iets van 1300gulden.


Alleen voor de adj camgears???!!!
Hatchman
Posts: 90
Joined: Sun Mar 04, 2007 12:09 pm

Post by Hatchman »

Nu kost een setje Jun nokkenassen nog steeds zo'n 900 euro, dan heb je alleen de nokkenassen.

Voor de liefhebbers heb ik nog wat foto's van de motor en de opbouw ervan.
De motor is opgebouwd en bewerkt door mijzelf, Andy van Sneaky Tuning heeft de blueprint en de montage van het onderblok verzorgd en Dymotrack heeft de machinale bewerkingen gedaan.

B16b onderblok met B18c krukas, Wiseco zuigers en Manley drijfstangen.
Built by Sneaky Tuning en Dymotrack
Image

Image

Port&polished Edelbrock Performer X inlaatspruitstuk (zelf gedaan):

Image

Image

Image

Uitgedraaide gasklep naar taper desing 76-68mm:
Image

Image

RMF header:
Image

B18c port&polished head (gedaan door mijzelf)
nieuwe zittingen en klepgeleiderbussen met supertech kleppen:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Valve to valve speling meten:
Image

Image

Blok opbouw:
Image

Jun 3 nokken:
Image

piston to valve speling meten:
Image

Image

Image

Image

rijklaar:
Image
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Netjes!
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

Super :thumbs:
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Mooie riemen...
Helaas moest de mijne er na 6mnd er weer uit....
Jan Visser
Posts: 225
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm

Post by Jan Visser »

Mooi resultaat, maar waarom heb heb je geen flat dish kleppen gebruikt?

Vanwege het extra gewicht, of toch al genoeg compressie met de zuigers?
Hatchman
Posts: 90
Joined: Sun Mar 04, 2007 12:09 pm

Post by Hatchman »

Ja, om de twee redenen die je noemt. De compressie was al hoog genoeg met deze zuigers en ook vanwege het lichtere gewicht van de kleppen. Elke gram die je in je valvetrain kan besparen kan je gebruiken om veiliger meer toeren te draaien. Dan kan je 0.3 punten meer compressie hebben en misschien een iets betere flow met de platte kleppen, met de vraag of je daar echt van gaat merken of een stukje extra veiligheid inbouwen voor de motor.

Doel van de motor was om een duurzame hoogtoerige circuitmotor met veel vermogen te bouwen. Het hoogtoerige karakter en het vermogen zit wel goed, de duurzaamheid zal moeten blijken. Maar de eerste drie circuitdagen en een dagje dyno heeft de motor verlopig overleeft...
dutchfv
Posts: 182
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:18 pm

Post by dutchfv »

Brian had me specsheet en de dyno al gestuurd. Complimenten hoor vóór een ieder díe er aan gewerkt en gedacht heeft.
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

Even een vraagje van mijn kant over de dyno, Waar zijn aandrijf verliezen
op gebaseerd. (ik weet dat het met gewicht van velgen assen vliegwiel, en verliezen in de bak enz.) want als ik het goed uitreken kom ik op 18.62 %
Terwijl mijn ITR op 22,7 % zit op de zelfde bank. Hoe word dit gemeten???
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

De wielverliezen worden gemeten direct na de run als de koppeling ingetrapt wordt. Ze laten dan de rollen rustig uitdraaien en meten de remmende kracht die de wielen en bak uit oefenen op de rollen. Dit verlies wordt bij de meting opgeteld.
Rick had zn banden keihard opgepompt en had vrij smalle bandjes opgezocht, juist om de verliezen zo laag mogenlijk te krijgen. En dat is aardig gelukt als we de verliezen vergelijken met de jouwe.

btw, gisteren is hij in Goes op een dynojet US style gaan staan met het volgende resultaat:
Image
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

Okee, weer iets geleerd. Want heel vaak hoor je het woord berekend,
Maar het word dus gemeten.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Aangezien ik echt een nope bent op het gebied van dyno's.
Is er bij het laatste dynosheet de verliezer wel berekend en die van Rica niet? Ik zie daar bij Rica ook correcte power 247.... staand :?:
En bij Goes 221.1 bhp
Of heeft het meer te maken met power op de wielen of krukas?
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

In Goes is het vermogen op de wielen gemeten en bij Rica het motor vermogen.
Bij Rica staat in het rijtje ook Wheel Power. geeft alleen een heel andere waarde als in Goes.

En de corrected power bij Rica is terug gerekend naar 20 Graden celsius.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

okidoki..thx
Locked