Onderstuur op de FN2 verminderen

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Een beetje oftopic, maar goed;

Een goede reden gaf Keung me laatst, de tank naar voren en de andere achteras geven veel meer koffer ruimte
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Gaskleppie wrote:
Afslanken aan de voorkant wellicht?


fatsoenlijke achteras monteren is een betere optie. Die is nu zo dood als een pier en dat geeft onderstuur.


Is dat een serieuze optie? Is er een andere achteras voor de FN2 die beter is? en moet dan niet de hele ophanging ook vervangen worden? (en durf het bijna niet te vragen, maar is dat ook nog betaalbaar? (wil eignelijk niet meer dan voor € 1.500,00 aan de auto versleutelen en dan wil ik graag iets wat echt de rij-eigenschappen verbeterd zeg maar.
Deus Ex Machina!
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Winkelen bij JAS motorsport is meestal duur...
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

CR-9003 Upgraded twist beam with ball joints : 1358,-

Precies binnen je budget dus.
Weet alleen niet of dat echt lekker rijdt met kogelgewrichten (even vanuit gaande dat het ter vervanging van de rubbers is).
HaRdCoRe-WeZ
Posts: 358
Joined: Tue May 16, 2006 11:44 pm

Post by HaRdCoRe-WeZ »

Uniballs op de openbare weg :twisted:
Image
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Je hebt dan ook andere veren nodig. Deze zitten bij de JAS op een andere plaats vast.

Zie R3 meeting vorig jaar
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

uniballs is op straat geen optie. 1 keer de pekel door en het roest staat er dik op. Binnen no-time heb je dan speling op de kogels wat enorm gaat klapperen.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Nou, ik ben er een beetje uit... (nadat ik hoorde hoeveel ik terug kreeg van de belastingdienst 8) )

Na wat onderzoek en eens voor mezelf goed nagaan waar ik nou het meeste "last" van heb, heb ik het volgende besloten:

Zodra mijn koppeling aan vervanging toe is ga ik de volgende aanpassingen doen:

1. LSD
2. Lichter vliegwiel
3. Lichtere koppelingsplaten
(4. misschien lichtere 17" velgen als de banden op zijn)

Ik weet nog niet precies wel merk (en type) maar in eerste instantie lijken me de TODA vliegwiel en koppelingsplaten wel wat. Voor de LSD wordt het denk ik een "helical" diff. van Quaife of de OEM van de EP3(?) Suggesties zijn altijd welkom uiteraard.

Ik zit nu op bijna 32.000 km en weet niet hoelang de koppeling van de FN2 meegaat, die van mijn CRX type-1 waren met 30.000 meestal op. De platen zelf niet, maar die veertjes begonnen dan te rammelen. Maar ik neem aan dat ze ruim 20 jaar later wat betere koppelingen hebben gemaakt.

... Dus nog even wachten tot de koppeling aan vervanging toe is ... ik houd jullie op de hoogte!
Deus Ex Machina!
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

LSD is goed, ook de oem van de dc5/jdmep3.
Toda vliegwiel is ook goed.
Maar tenzij je van plan bent je vermogen omhoog te brengen is een standaard koppeling ruim voldoende.

Mijn koppeling heb ik vervangen bij 55000km en die kon zeker nog een 25000km mee, heb ook trackdays ermee gedaan.
Levensduur koppeling is afhankelijk van wie em bedient.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Als je er gewoon normaal mee omgaat gaan ze zeker 120.000km mee.

Oem EP3 LSD is in Japan gewoon aan te komen
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Unicorn:
Het standaard vliegwiel van de FN2 is van chroommolybdeen staal en weegt 4.8 kg. Een lichter vliegwiel is beslist niet nodig.

Hetzelfde geldt voor de koppeling, in standaard uitvoering voldoet deze voor sportief gebruik. Mocht hij versleten zijn is vervanging door een OEM exemplaar het goedkoopst.

Ik weet niet of dit bekend is, maar er zit een stelmechaniek onder het koppelingspedaal om de uitgaande slag af te stellen. Ik heb het koppelingspedaal zo afgesteld dat hij wat lager is komen te staan. Zo valt er wat sneller te ontkoppelen.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

In dit geval gaat het om techische upgrade's
frederik
Posts: 254
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:36 pm

Post by frederik »

wat is de kostprijs ongeveer van zo'n lsd voor een ctr ? lijkt me toch een erg duur onderdeel ?
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

frederik wrote:wat is de kostprijs ongeveer van zo'n lsd voor een ctr ? lijkt me toch een erg duur onderdeel ?


+/- 795,-
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Katana wrote:
frederik wrote:wat is de kostprijs ongeveer van zo'n lsd voor een ctr ? lijkt me toch een erg duur onderdeel ?


+/- 795,-


plus inbouw kosten als je het niet zelf aan kunt.
frederik
Posts: 254
Joined: Sun Sep 30, 2007 8:36 pm

Post by frederik »

een dure mod dus voor een ctr, spijtig dat een lsd niet standaard is bij een ctr :(
AllGo
Posts: 405
Joined: Tue Jun 19, 2007 2:04 pm

Post by AllGo »

frederik wrote:een dure mod dus voor een ctr, spijtig dat een lsd niet standaard is bij een ctr :(


Duur? Het is een van de goedkoopste dingen die je kan doen aan een auto :) .
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

En een must voor de jongens (en meisjes :wink: ) die alles uit hun auto weten te halen.
joeke
Posts: 15
Joined: Wed May 16, 2007 2:43 pm

Post by joeke »

Interesseert me ook om dit op mijn fn2 te laten doen maar kennen jullie iemand die dat in België deftig kan, niet dat heel de bak er naar een paar kilometer uitligt :wink:
Leemanske
Posts: 183
Joined: Mon Jul 09, 2007 10:32 am

Post by Leemanske »

Ik heb de mijne laten steken bij TBM tuning in Geel
Locked