Onderstuur op de FN2 verminderen

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Lucas79

Onderstuur op de FN2 verminderen

Post by Lucas79 »

Heren/Dames techneuten,

Het is algemeen bekend dat de FN2 wat meer last heeft van onderstuur dan eigenlijk had gemogen. Ik heb begrepen dat dit deels komt door de achterwielophanging, omdat die niet meer onafhankelijk is. Nou lijkt me dit wat lastig aan te passen, (of op zijn minst behoorlijk prijzig) maar is hier iets "eenvoudigs" aan te doen?

Ik las een stukje van culasse hierover,

Teveel toe-in, te weinig negatief camber en teveel positief caster.

Ik heb echter 16 mm camber bolts gekocht van een laat model dc5 en de voorwielophanging anders laten uitlijnen. Toe-in is nu op nul gezet, negatief camber is verhoogd. Positief caster is jammer genoeg niet verstelbaar omdat er momenteel geen spullen zijn om dat te veranderen.

Ik ben niet zo heel technisch, maar zou graag willen weten of ik dit (deels) zelf kan uitvoeren en wat dit ongeveer kost? Of zijn er nog andere (betere?) en betaalbare mogelijkheden? Ik wil de FN2 vooralsnog niet verlagen, of nog stugger maken. Het is mijn daily-drive, en hij moet wel comfortabel blijven.
Deus Ex Machina!
Katana

Re: Overstuur op de FN2 verminderen

Post by Katana »

Dit is een vaak besproken onderwerp. Een van de problemen is de gewichtsverdeling (balance). De FN2 heeft de benzine tank ver naar voren. Dus al het gewicht hangt op de vooras. Je toe-in om 0 zetten is een optie, maar met de ene oplossing krieer je een ander probleem. Als je toe-in op 0 staat heb je niet de beoogde stabilisatie bij het remmen aan de achteras. Met andere woorden krieer je alleen maar meer overstuur.

Ik heb het met Masashi-san van Mugen-Japan besproken toen ik in Tokyo was en men is nu aan het onderzoeken of er vraag naar onderdelen is voor de FN2 en wat men aan het onderstel kan aanpassen/verbeteren.

Een dikkere swaybar achter kan ook niet, omdat deze er gewoon niet zit.

Een optie op dit moment is de JAS achteras van de FN2-R3. Deze heeft een dikkere torsiebar in de achteras. Maar de vergelijking is moeilijk omdat daarvan de tank wel achterin zit.
Nick

Post by Nick »

dus als ik het goed begrijp dan is de gewicht verdeling van de fn2 niet goed?
De voorkant is "tezwaar" ??
Katana

Post by Katana »

Nick wrote:dus als ik het goed begrijp dan is de gewicht verdeling van de fn2 niet goed?
De voorkant is "tezwaar" ??

Ik zou niet willen zeggen, "niet goed" en "te zwaar". Maar deze zaken helpen niet.

Een mooi voorbeeld is van de heren die de achterbank uit de DC2 of EP3 hebben gehaald. Veel meer overstuur.

Dat is de prijs van de grotere kofferbak van de FN2 lijkt me.

En ik ben geen technicus, maar heb deze zaken van andere mensen opgepikt.
VtecBob

Post by VtecBob »

Post van cullase in een ander topic...

De voorwieluitlijning van de fn2 is in standaarduitvoering niet geweldig.
Teveel toe-in, te weinig negatief camber en teveel positief caster.

Ik heb echter 16 mm camber bolts gekocht van een laat model dc5 en de voorwielophanging anders laten uitlijnen. Toe-in is nu op nul gezet, negatief camber is verhoogd. Positief caster is jammer genoeg niet verstelbaar omdat er momenteel geen spullen zijn om dat te veranderen.

Het resultaat van dit alles is een verbeterde stuurrespons bij het aansnijden van een snelle 2de versnellingsbocht, het schurende gevoel van de banden in het stuur is nu verdwenen. De wagen hoeft zich niet eerst te zetten, maar stuurt nu direct de bocht in. Overstuur bijna geheel verdwenen, overhellen van de carrosserie verminderd.
Een bijkomend voordeel is het feit dat de stuurbekrachtiging minder hoeft te werken door de toegenomen rechtuit stabiliteit. Voor die tijd merkte ik dat, vooral bij harde zijwind, constant kleine stuurcorrecties nodig waren om de wagen in het goede spoor te houden, de stuurbekrachtigingspomp deed niets anders dan even aanslaan voor een kleine correctie en dan weer uitschakelen.

Jammer genoeg is de torsie as van de achterwielophanging niet beter uit te lijnen om de toe- in daar uit te halen, maar tot nu toe ben ik best tevreden met de rijeigenschappen.
Katana

Post by Katana »

klinkt positief
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik dacht dat die FN2 juist minder overstuur had dan zn voorganger? De EP3 was toch juist zo los in zn kont?
Of hebben we het hier over lift off oversteer? Dat hij daar een beetje fel mee is?
Lucas79

Post by Lucas79 »

Oeps :o ops:

Ik heb even een hele foute type-fout gemaakt. Het gaat inderdaad om het onderstuur.
Deus Ex Machina!
Katana

Post by Katana »

Tja :roll:
mr. X

Post by mr. X »

Dag of nacht, links of rechts, man of vrouw. Wat maakt het allemaal uit joh :lol:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ieder auto programma zat te zeuren dat hij een stuk meer onderstuur had dan zn voorganger en jij komt met overstuur?????

Grapjas.... Jij wilt dus minder onderstuur?
Dan helpen idd de dingen die bv Frans aanhaalde. Een dikkere swaybar achter, en een beetje zoeken in de toe-in van de voorkant wat het beste is.
Lucas79

Post by Lucas79 »

Jajaja, Sorry, typefoutje :wink:

Hoe kan ik "zoeken" in de toe-in?
Deus Ex Machina!
Katana

Post by Katana »

Volgens mij heeft Miguel eens de camber bolts gebruikt op zijn CTR.

Stuur anders een mailtje met deze vraag.

Als dit ook bij jou past een dagje uitlijn centrum met een vast stukje test-road om te vergelijken met insturen.

Dus verstellen, rijden, verstellen, rijden, enz
Nick

Post by Nick »

Lucas lees dit maar eens door
http://www.hondatech.com.au/forum/showthread.php?t=1563

Is een FN2 uit australie die heeft ook het 1 en ander aangepast :wink:
Katana

Post by Katana »

Nick wrote:Lucas lees dit maar eens door
http://www.hondatech.com.au/forum/showthread.php?t=1563

Is een FN2 uit australie die heeft ook het 1 en ander aangepast :wink:

Smullen Nick, nice find!
Lucas79

Post by Lucas79 »

@Nick: Thanks!! heb nog geen tijd om helemaal door te lezen, maar ga ik vanavond zeker even doen! Staat bij mij in de favorieten.
Deus Ex Machina!
Jo&

Post by Jo& »

mr. X wrote:Dag of nacht, links of rechts, man of vrouw. Wat maakt het allemaal uit joh :lol:

Maakt dat voor jou niet uit?

Ik vind het verschil wel fijn hoor... Vooral tussen die laatste twee :-?
Knite Force

Post by Knite Force »

Jo& wrote:
"mr. X":3gruik0x wrote:Dag of nacht, links of rechts, man of vrouw. Wat maakt het allemaal uit joh :lol:

Maakt dat voor jou niet uit?

Ik vind het verschil wel fijn hoor... Vooral tussen die laatste twee :-?[/quote:3gruik0x]Hahahahaha :)
Katana

Post by Katana »

Image

FN2 heren er is (een)hoop 8)
Katana

Post by Katana »

Ondanks de RE55S SR2 banden:
Image

heeft hij nog aardig wat onderstuur:

http://www.youtube.com/swf/l.swf?video_ ... JAWkvqpu5V
Locked