Civic Type-r vs S2000 motor.
Civic Type-r vs S2000 motor.
Ik ben nogal nieuw hier en vraag me af wat de grote verschillen zijn van de krachtbron van de s2k ivm de Ctr. Ze zijn alletwee 2.0 liter.
Ik weet dat de versnellingsbak anders is!? Correct me if i'm wrong.
Ik lees veel forum's en kom nooit een project tegen van iemand die een S2000 motor inbouwd bij b.v. een Ctr of een Itr.
Wie weet hier meer van of kennen jullie wel mensen die dit hebben gedaan. Als je een Ctr motor atmosferisch tuned tot 240-250pk komt daar super veel bij kijken en het is natuurlijk minder betrouwbaar. Een S2k beschikt standaard over dit vermogen en is super betrouwbaar. Hoe doet honda dit :?:
Ik weet dat de versnellingsbak anders is!? Correct me if i'm wrong.
Ik lees veel forum's en kom nooit een project tegen van iemand die een S2000 motor inbouwd bij b.v. een Ctr of een Itr.
Wie weet hier meer van of kennen jullie wel mensen die dit hebben gedaan. Als je een Ctr motor atmosferisch tuned tot 240-250pk komt daar super veel bij kijken en het is natuurlijk minder betrouwbaar. Een S2k beschikt standaard over dit vermogen en is super betrouwbaar. Hoe doet honda dit :?:
Voodoo wrote:De s2k is een achterwiel aangedreven auto en is een van de grootste verschillen.
Nou, dat heeft weinig met de motor te maken. Dat is meer de aandrijving. Ik heb weleens een S2000 motor in een Race Civic gezien. Je moet alleen een eigen passende versnellingsbak bouwen.
De CTR motor is moderner maar minder heftig. De S2000 motor is wat meer getuned door Honda, maar een CTR motor heeft weer meer moderne technieken zoals continue variabele kleptiming (i-VTEC).
Je zou kunnen zeggen dat een S2000 al flink getuned is (weinig meer uit te halen) en dat een CTR motor meer potentieel heeft.
ITR1689 wrote:Voodoo wrote:De s2k is een achterwiel aangedreven auto en is een van de grootste verschillen.
Nou, dat heeft weinig met de motor te maken. Dat is meer de aandrijving. Ik heb weleens een S2000 motor in een Race Civic gezien. Je moet alleen een eigen passende versnellingsbak bouwen
Dat zal het afzagen van de koppelflens(waarmee je de bak op de motor schroefd) betekenen en een nieuwe vrezen en vast lassen. De uitlaat kan ook lasting worden, er zitten zgn naverbrangdings lucht inlaatjes in de zijkant van het blok.
Maar niets is onmogelijk, ik heb een Lotus Elise gezien met een K20 motor die achterstevoren draaide. :twisted:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
tov b-serie blokken (en niet alleen de b18) is de F-serie iets nieuwere techniek en de K-serie nog nieuwere techniek...
dat die B is doorontwikkeld betekend juist dat je er niet veel meer mee kunt, als auto ontwikkelaar... stilstand is achteruitgang etc...
en de K20 heeft al bewezen ERG veel potentie te hebben... levensduur nog niet altijd...
ff simpel gezegd:
De B-serie is al gebouwd in 1989... of ja, toen kwamen ze in de eerste productiemodellen terecht. De b18 is later ontwikkeld, nog een beetje bijgeschaafd etc... Maar een b18 zit bijna op zijn Max. Kijk naar Gaskleppie: die moest aardig wat uithalen om aan zijn 250+ pk's te komen en die heeft in principe nu een b20c6
Een K20 daarentegen, 200 pk stock, chippie en hoppa 230... die krengen zijn zonder al te veel moeite door te stoten richting de 300 pk... ZONDER al die fratsen die je bij een B moet uithalen...
Een F20 zit er eigenlijk (zoals gezegd) tussenin. Ze hebben een blok gebouwd en dat nogal doorgetuned. Best ver voor een productiewagen... De eerdere s2000 modellen willen dan ook nog wel eens ploffen (ik hoor het in verhouding best vaak over het s2000 blok).
Wat voor blok je wilt hebben? B of K. B omdat ie bewezen geweldig is, K omdat ie bewezen veel meer potentie heeft. Levensduur is je risico
dat die B is doorontwikkeld betekend juist dat je er niet veel meer mee kunt, als auto ontwikkelaar... stilstand is achteruitgang etc...
en de K20 heeft al bewezen ERG veel potentie te hebben... levensduur nog niet altijd...
ff simpel gezegd:
De B-serie is al gebouwd in 1989... of ja, toen kwamen ze in de eerste productiemodellen terecht. De b18 is later ontwikkeld, nog een beetje bijgeschaafd etc... Maar een b18 zit bijna op zijn Max. Kijk naar Gaskleppie: die moest aardig wat uithalen om aan zijn 250+ pk's te komen en die heeft in principe nu een b20c6
Een K20 daarentegen, 200 pk stock, chippie en hoppa 230... die krengen zijn zonder al te veel moeite door te stoten richting de 300 pk... ZONDER al die fratsen die je bij een B moet uithalen...
Een F20 zit er eigenlijk (zoals gezegd) tussenin. Ze hebben een blok gebouwd en dat nogal doorgetuned. Best ver voor een productiewagen... De eerdere s2000 modellen willen dan ook nog wel eens ploffen (ik hoor het in verhouding best vaak over het s2000 blok).
Wat voor blok je wilt hebben? B of K. B omdat ie bewezen geweldig is, K omdat ie bewezen veel meer potentie heeft. Levensduur is je risico
Gegevens Motor S2000
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1997 cm3
boring x slag 87,0 x 84,0 mm
compressieverh. 11,0:1
max. vermogen 177 kW (240 pk)
8300tpm
max. koppel 208 Nm
7500tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening dohc
turbo nee
katalysator geregeld
Gegevens Motor CTR
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1998 cm3
boring x slag 86,0 x 86,0 mm
compressieverh. 11,0:1
max. vermogen 147 kW (200 pk)
7400tpm
max. koppel 196 Nm
5900tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening dohc
turbo nee
katalysator geregeld
Boring en slag zijn anders. CTR heeft een vierkant blok (zelfde boring en slag) terwijl de S2000 een overvierkant blok (grotere boring als slag). Hoe langer de slag hoe minder toeren een motor in principe kan maken.
Correct me if i'm wrong.
Bron: Autoweek.nl
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1997 cm3
boring x slag 87,0 x 84,0 mm
compressieverh. 11,0:1
max. vermogen 177 kW (240 pk)
8300tpm
max. koppel 208 Nm
7500tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening dohc
turbo nee
katalysator geregeld
Gegevens Motor CTR
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1998 cm3
boring x slag 86,0 x 86,0 mm
compressieverh. 11,0:1
max. vermogen 147 kW (200 pk)
7400tpm
max. koppel 196 Nm
5900tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening dohc
turbo nee
katalysator geregeld
Boring en slag zijn anders. CTR heeft een vierkant blok (zelfde boring en slag) terwijl de S2000 een overvierkant blok (grotere boring als slag). Hoe langer de slag hoe minder toeren een motor in principe kan maken.
Correct me if i'm wrong.
Bron: Autoweek.nl
Ook zie je het verschil van een echte toerenmotor is dat de NM veel later pas vrijkomen.
Zelf heb ik het idee dat de K20 gewoon zijn PK's haalt bij 7400rpm en voor de leuk kun je hem doorstomen naar 8000rpm.
Met de oude B-serie blokken zie echt dat de PK's pas bij 7800+ vrij komen , en die grens zit dicht bij de max. rpm.
Zelf heb ik het idee dat de K20 gewoon zijn PK's haalt bij 7400rpm en voor de leuk kun je hem doorstomen naar 8000rpm.
Met de oude B-serie blokken zie echt dat de PK's pas bij 7800+ vrij komen , en die grens zit dicht bij de max. rpm.
-
- Posts: 404
- Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
- Contact:
De s2000 motor ligt in lijn, veels te veel gedoe om dat over te bouwen naar bijv. een ctr of itr.
Op de BMI-videos, zag ik wel een toyota trueno [hachiroku] met een s2000 blok erin, die moest al z'n motorkap verlengen om het s2000 blok erin te laten passen.
Maar wat ging dat ding af zeg!
Die gasten moesten oordoppen in, binnen in de auto was het geluid al niet normaal :lol:
Op de BMI-videos, zag ik wel een toyota trueno [hachiroku] met een s2000 blok erin, die moest al z'n motorkap verlengen om het s2000 blok erin te laten passen.
Maar wat ging dat ding af zeg!
Die gasten moesten oordoppen in, binnen in de auto was het geluid al niet normaal :lol: