Civic Type-r vs S2000 motor.

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Post Reply
SnoopDogg
Posts: 106
Joined: Fri Feb 17, 2006 5:03 pm

Civic Type-r vs S2000 motor.

Post by SnoopDogg »

Ik ben nogal nieuw hier en vraag me af wat de grote verschillen zijn van de krachtbron van de s2k ivm de Ctr. Ze zijn alletwee 2.0 liter.
Ik weet dat de versnellingsbak anders is!? Correct me if i'm wrong.

Ik lees veel forum's en kom nooit een project tegen van iemand die een S2000 motor inbouwd bij b.v. een Ctr of een Itr.

Wie weet hier meer van of kennen jullie wel mensen die dit hebben gedaan. Als je een Ctr motor atmosferisch tuned tot 240-250pk komt daar super veel bij kijken en het is natuurlijk minder betrouwbaar. Een S2k beschikt standaard over dit vermogen en is super betrouwbaar. Hoe doet honda dit :?:
Image
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

De s2k is een achterwiel aangedreven auto en is een van de grootste verschillen.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Voodoo wrote:De s2k is een achterwiel aangedreven auto en is een van de grootste verschillen.

Nou, dat heeft weinig met de motor te maken. Dat is meer de aandrijving. Ik heb weleens een S2000 motor in een Race Civic gezien. Je moet alleen een eigen passende versnellingsbak bouwen.

De CTR motor is moderner maar minder heftig. De S2000 motor is wat meer getuned door Honda, maar een CTR motor heeft weer meer moderne technieken zoals continue variabele kleptiming (i-VTEC).
Je zou kunnen zeggen dat een S2000 al flink getuned is (weinig meer uit te halen) en dat een CTR motor meer potentieel heeft.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

ITR1689 wrote:
Voodoo wrote:De s2k is een achterwiel aangedreven auto en is een van de grootste verschillen.

Nou, dat heeft weinig met de motor te maken. Dat is meer de aandrijving. Ik heb weleens een S2000 motor in een Race Civic gezien. Je moet alleen een eigen passende versnellingsbak bouwen


Dat zal het afzagen van de koppelflens(waarmee je de bak op de motor schroefd) betekenen en een nieuwe vrezen en vast lassen. De uitlaat kan ook lasting worden, er zitten zgn naverbrangdings lucht inlaatjes in de zijkant van het blok.

Maar niets is onmogelijk, ik heb een Lotus Elise gezien met een K20 motor die achterstevoren draaide. :twisted:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

ivm de B serie motoren draaien zowel de K20 als de F20 de andere kant uit.
De kop schijnt uitwisselbaar te zijn van de K en F serie.
De F20 was een soort ontwikkelings blok voor de K20. Sommmige dingen zijn direkt doorgestrommd naar de k20 sommige weer niet.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Verder is het ook zo dat de F20 in de lengterichting geplaatst is en de K20 niet. De F20 heeft geen i-VTEC technologie terwijl de K20 dat wel heeft.
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Maar desondanks word er toch in Japan 250PK uit geperst....en de K20 220PK..?

Wat maakt de F20 en de K20 nu zo bijzonder of superieur tegenover de B18 blokken.

Ik dacht dat de B18 blokken al extreem doorontwikkeld was ?
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

tov b-serie blokken (en niet alleen de b18) is de F-serie iets nieuwere techniek en de K-serie nog nieuwere techniek...

dat die B is doorontwikkeld betekend juist dat je er niet veel meer mee kunt, als auto ontwikkelaar... stilstand is achteruitgang etc...

en de K20 heeft al bewezen ERG veel potentie te hebben... levensduur nog niet altijd...

ff simpel gezegd:
De B-serie is al gebouwd in 1989... of ja, toen kwamen ze in de eerste productiemodellen terecht. De b18 is later ontwikkeld, nog een beetje bijgeschaafd etc... Maar een b18 zit bijna op zijn Max. Kijk naar Gaskleppie: die moest aardig wat uithalen om aan zijn 250+ pk's te komen en die heeft in principe nu een b20c6 ;)

Een K20 daarentegen, 200 pk stock, chippie en hoppa 230... die krengen zijn zonder al te veel moeite door te stoten richting de 300 pk... ZONDER al die fratsen die je bij een B moet uithalen...

Een F20 zit er eigenlijk (zoals gezegd) tussenin. Ze hebben een blok gebouwd en dat nogal doorgetuned. Best ver voor een productiewagen... De eerdere s2000 modellen willen dan ook nog wel eens ploffen (ik hoor het in verhouding best vaak over het s2000 blok).

Wat voor blok je wilt hebben? B of K. B omdat ie bewezen geweldig is, K omdat ie bewezen veel meer potentie heeft. Levensduur is je risico :)
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Gegevens Motor S2000

aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1997 cm3
boring x slag 87,0 x 84,0 mm
compressieverh. 11,0:1
max. vermogen 177 kW (240 pk)
8300tpm
max. koppel 208 Nm
7500tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening dohc
turbo nee
katalysator geregeld

Gegevens Motor CTR

aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1998 cm3
boring x slag 86,0 x 86,0 mm
compressieverh. 11,0:1
max. vermogen 147 kW (200 pk)
7400tpm
max. koppel 196 Nm
5900tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening dohc
turbo nee
katalysator geregeld

Boring en slag zijn anders. CTR heeft een vierkant blok (zelfde boring en slag) terwijl de S2000 een overvierkant blok (grotere boring als slag). Hoe langer de slag hoe minder toeren een motor in principe kan maken.
Correct me if i'm wrong.

Bron: Autoweek.nl
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Ook zie je het verschil van een echte toerenmotor is dat de NM veel later pas vrijkomen.
Zelf heb ik het idee dat de K20 gewoon zijn PK's haalt bij 7400rpm en voor de leuk kun je hem doorstomen naar 8000rpm.

Met de oude B-serie blokken zie echt dat de PK's pas bij 7800+ vrij komen , en die grens zit dicht bij de max. rpm.
Mau il-Vec
Posts: 404
Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
Contact:

Post by Mau il-Vec »

De s2000 motor ligt in lijn, veels te veel gedoe om dat over te bouwen naar bijv. een ctr of itr.
Op de BMI-videos, zag ik wel een toyota trueno [hachiroku] met een s2000 blok erin, die moest al z'n motorkap verlengen om het s2000 blok erin te laten passen.

Maar wat ging dat ding af zeg!

Die gasten moesten oordoppen in, binnen in de auto was het geluid al niet normaal :lol:
Post Reply