CO meting bij APK

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

CO meting bij APK

Post by ITR1689 »

Hallo allemaal,

Vorig jaar was de CO percentage van mijn ITR net iets te hoog bij 3000 rpm. Bij stationair zat ie wel onder het max. voor de APK. Dit allemaal zonder kat. Ik moest toen de kat terug zetten voor de APK.

Heeft iemand tips om de CO percentage tijdelijk te verlagen (vooral bij 3000 rpm) tijdens de APK? Dan hoef ik de kat niet meer terug te zetten nl. Het scheelde maar een halve procent of zo.

Ik kan op dit moment een paar bedenken:
- ECU resetten
- Methanol in je benzinetank?
- Zorgen dat de motor iets armer loopt (benzine druk verlagen?)
- V-power tanken?
- Injectorenreiniger in de tank doen
Mau il-Vec
Posts: 404
Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
Contact:

Post by Mau il-Vec »

valse lucht aanl aten zuigen? pitje minder laten lopen?
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Valse lucht moet helpen, ja. Want dan gaat ie armer lopen, als de ECU dat maar niet compenseert.

Probleem met 1 cyl. uitschakelen is dat de keurmeester het ziet en bij een steekproef krijg je problemen.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Dat je er zo dicht bij zit zonder kat verbaasd me. Netjes...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Bleu206gti
Posts: 80
Joined: Fri Apr 09, 2004 9:49 pm

Post by Bleu206gti »

was de auto tijdens de keuring goed warm? Ik heb zelf vroeger wel eens problemen gehad met de APK keuring van mijn eerste auto, een Peugeot 405. Die werd toen ook wegens afgekeurd wegens een te hoog CO percentage. Er werd mij toen verteld dat de Cat defect was.

Ik vervolgens een ritje gemaakt naar de dealer, waar het CO percentage opnieuw gemeten werd. Nu was het percentage echter ruim binnen de marges. Omdat ik een stuk had moeten rijden naar de dealer was de motor goed warm.

Vervolgens ben ik terug gereden naar het APK keuringsstation waar de auto nogmaals getest werd. Ook nu was de waarde ruim binnen de marges.

Groeten,

Richard
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Vorige keer was het al afgekoeld denk ik omdat ik niet meteen aan de beurt was. Deze keer laat ik de motor nog ff stationair draaien.
Honda's zijn heel schoon, daarom zit ie in de buurt van het max. zonder kat. Volgens mij moet een K20 die eisen makkelijk halen zonder kat, he Dimer?
Dimer
Posts: 2596
Joined: Sat Jul 03, 2004 7:32 pm
Contact:

Post by Dimer »

ik hoop het :D ik ga het in april merken...
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

1 cylinder uitschakelen is belachelijk! Wel brandstof injecteren en het niet ontsteken zal je co niet helpen!
Ook valse lucht kan je vergeten. Je lambda cijfer knalt omhoog en dat mag ook niet.

Met een apexi je mengsel aanpassen kan, brandstofdruk verlagen kan ook. Moet je hem wel afregelbaar maken en afleesbaar zodat je wel weer de oude waarden kan terugzetten.

je zou ook een potmetertje tussen de map sensor kunnen zetten om het signaal te verlagen. Een apexi doet dat ook. Ik heb het nog nooit geprobeerd, dus geen garantie dat het helpt.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Gaskleppie wrote:1 cylinder uitschakelen is belachelijk! Wel brandstof injecteren en het niet ontsteken zal je co niet helpen!

Het is andersom. 1 injector uitschakelen door stekkertje eraf te halen.
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

ITR1689 wrote:
Gaskleppie wrote:1 cylinder uitschakelen is belachelijk! Wel brandstof injecteren en het niet ontsteken zal je co niet helpen!

Het is andersom. 1 injector uitschakelen door stekkertje eraf te halen.


Ik ben het met gaskleppie eens dat je daar de oplossing niet kan vinden, je kan beter eerst uitzoeken hoe CO onstaat. CO onstaat meestal door een onvolledige verbranding, bestaat er niet een manier om de verbranding te optimaliseren voor een lagere CO-productie? Uit Richard's verhaal is het logisch dat de CO-gehalte lager is, omdat de motor lekker warm is gedraaid...waardoor je een betere verbranding krijgt in je motor.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

CO ontstaat bij een tekort een O2. Dan ontstaat er bij verbranding CO ipv. CO2. Het idee van 1 cylinder uitschakelen (brandstof injectie) is om lucht toe te voegen aan de uitlaatgassen van de overige 3 cylinders zodat CO wordt omgezet naar CO2, want CO met O2 wordt CO2.

Honda doet soortgelijks trouwens met de S2000 om de emissie laag te houden. Een electrisch luchtpomp pompt frisse lucht in het uitlaatspruitstuk, zodat lucht met de uitlaatgassen reageert. Dit helpt ook de kat want het wordt ook sneller heet en werkt dan effectiever.
Mau il-Vec
Posts: 404
Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
Contact:

Post by Mau il-Vec »

Dus niet zo belachelijk als wordt beweert :wink:
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Hmmm...niet zo'n slecht idee :o
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Je hebt gelijk wat betreft de S2000. Die doet het allemaal net even anders.
Maar als je bv een lucht lek hebt, gaat je lambdagetal alle kanten op.
Je CO is wel laag, maar je lambdacyfer is dan weer te hoog.
Vraag maar aan Marco met z'n mini. Die had het ook.
Zo maar even meer lucht toevoegen is een beetje te simpel gedacht.
Nyther
Posts: 698
Joined: Wed Nov 12, 2003 5:09 pm

Post by Nyther »

Ik weet een garage in maastricht, die hebben geen CO meetapparatuur dus die kijken daar niet naar.... tmag niet, maar goed das niet mijn probleem :wink:

we hebben hoop honda rijders hiero en die gaan allemaal naar die garage als ze geen katalysator enzo meer hebben.... altijd goedgekeurd :D
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

En wat als ze een steekproef krijgen? Klinkt als een zeer domme garage of keurmeester...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

VTECCIE wrote:En wat als ze een steekproef krijgen? Klinkt als een zeer domme garage of keurmeester...

RDW heeft zeker geen zin om helemaal naar Maastricht te gaan voor een steekproef..
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Is niet gelukt zonder kat.

CO percentage was:
0,5 % stationair, max. toegestaan: 1,0 %
0,7 % bij 3000 rpm, max. toegestaan: 0,3 %

Die 0,3% bij 3000 rpm eis was te streng...
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Klote... dan hoef ik het ook niet te proberen. Had je de benzinedruk nog verlaagd?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

VTECCIE wrote:Klote... dan hoef ik het ook niet te proberen. Had je de benzinedruk nog verlaagd?

Nee, ik heb geen drukregelaar. Wilde eentje kopen, maar ik vond het te duur. Heeft ook weinig zin, want de ECU gaat het compenseren door meer brandstof in te spuiten om lambda 1 te halen.
Locked