CO meting bij APK
CO meting bij APK
Hallo allemaal,
Vorig jaar was de CO percentage van mijn ITR net iets te hoog bij 3000 rpm. Bij stationair zat ie wel onder het max. voor de APK. Dit allemaal zonder kat. Ik moest toen de kat terug zetten voor de APK.
Heeft iemand tips om de CO percentage tijdelijk te verlagen (vooral bij 3000 rpm) tijdens de APK? Dan hoef ik de kat niet meer terug te zetten nl. Het scheelde maar een halve procent of zo.
Ik kan op dit moment een paar bedenken:
- ECU resetten
- Methanol in je benzinetank?
- Zorgen dat de motor iets armer loopt (benzine druk verlagen?)
- V-power tanken?
- Injectorenreiniger in de tank doen
Vorig jaar was de CO percentage van mijn ITR net iets te hoog bij 3000 rpm. Bij stationair zat ie wel onder het max. voor de APK. Dit allemaal zonder kat. Ik moest toen de kat terug zetten voor de APK.
Heeft iemand tips om de CO percentage tijdelijk te verlagen (vooral bij 3000 rpm) tijdens de APK? Dan hoef ik de kat niet meer terug te zetten nl. Het scheelde maar een halve procent of zo.
Ik kan op dit moment een paar bedenken:
- ECU resetten
- Methanol in je benzinetank?
- Zorgen dat de motor iets armer loopt (benzine druk verlagen?)
- V-power tanken?
- Injectorenreiniger in de tank doen
-
- Posts: 404
- Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
- Contact:
-
- Posts: 80
- Joined: Fri Apr 09, 2004 9:49 pm
was de auto tijdens de keuring goed warm? Ik heb zelf vroeger wel eens problemen gehad met de APK keuring van mijn eerste auto, een Peugeot 405. Die werd toen ook wegens afgekeurd wegens een te hoog CO percentage. Er werd mij toen verteld dat de Cat defect was.
Ik vervolgens een ritje gemaakt naar de dealer, waar het CO percentage opnieuw gemeten werd. Nu was het percentage echter ruim binnen de marges. Omdat ik een stuk had moeten rijden naar de dealer was de motor goed warm.
Vervolgens ben ik terug gereden naar het APK keuringsstation waar de auto nogmaals getest werd. Ook nu was de waarde ruim binnen de marges.
Groeten,
Richard
Ik vervolgens een ritje gemaakt naar de dealer, waar het CO percentage opnieuw gemeten werd. Nu was het percentage echter ruim binnen de marges. Omdat ik een stuk had moeten rijden naar de dealer was de motor goed warm.
Vervolgens ben ik terug gereden naar het APK keuringsstation waar de auto nogmaals getest werd. Ook nu was de waarde ruim binnen de marges.
Groeten,
Richard
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
1 cylinder uitschakelen is belachelijk! Wel brandstof injecteren en het niet ontsteken zal je co niet helpen!
Ook valse lucht kan je vergeten. Je lambda cijfer knalt omhoog en dat mag ook niet.
Met een apexi je mengsel aanpassen kan, brandstofdruk verlagen kan ook. Moet je hem wel afregelbaar maken en afleesbaar zodat je wel weer de oude waarden kan terugzetten.
je zou ook een potmetertje tussen de map sensor kunnen zetten om het signaal te verlagen. Een apexi doet dat ook. Ik heb het nog nooit geprobeerd, dus geen garantie dat het helpt.
Ook valse lucht kan je vergeten. Je lambda cijfer knalt omhoog en dat mag ook niet.
Met een apexi je mengsel aanpassen kan, brandstofdruk verlagen kan ook. Moet je hem wel afregelbaar maken en afleesbaar zodat je wel weer de oude waarden kan terugzetten.
je zou ook een potmetertje tussen de map sensor kunnen zetten om het signaal te verlagen. Een apexi doet dat ook. Ik heb het nog nooit geprobeerd, dus geen garantie dat het helpt.
ITR1689 wrote:Gaskleppie wrote:1 cylinder uitschakelen is belachelijk! Wel brandstof injecteren en het niet ontsteken zal je co niet helpen!
Het is andersom. 1 injector uitschakelen door stekkertje eraf te halen.
Ik ben het met gaskleppie eens dat je daar de oplossing niet kan vinden, je kan beter eerst uitzoeken hoe CO onstaat. CO onstaat meestal door een onvolledige verbranding, bestaat er niet een manier om de verbranding te optimaliseren voor een lagere CO-productie? Uit Richard's verhaal is het logisch dat de CO-gehalte lager is, omdat de motor lekker warm is gedraaid...waardoor je een betere verbranding krijgt in je motor.
CO ontstaat bij een tekort een O2. Dan ontstaat er bij verbranding CO ipv. CO2. Het idee van 1 cylinder uitschakelen (brandstof injectie) is om lucht toe te voegen aan de uitlaatgassen van de overige 3 cylinders zodat CO wordt omgezet naar CO2, want CO met O2 wordt CO2.
Honda doet soortgelijks trouwens met de S2000 om de emissie laag te houden. Een electrisch luchtpomp pompt frisse lucht in het uitlaatspruitstuk, zodat lucht met de uitlaatgassen reageert. Dit helpt ook de kat want het wordt ook sneller heet en werkt dan effectiever.
Honda doet soortgelijks trouwens met de S2000 om de emissie laag te houden. Een electrisch luchtpomp pompt frisse lucht in het uitlaatspruitstuk, zodat lucht met de uitlaatgassen reageert. Dit helpt ook de kat want het wordt ook sneller heet en werkt dan effectiever.
-
- Posts: 404
- Joined: Mon Mar 01, 2004 9:23 pm
- Contact:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Je hebt gelijk wat betreft de S2000. Die doet het allemaal net even anders.
Maar als je bv een lucht lek hebt, gaat je lambdagetal alle kanten op.
Je CO is wel laag, maar je lambdacyfer is dan weer te hoog.
Vraag maar aan Marco met z'n mini. Die had het ook.
Zo maar even meer lucht toevoegen is een beetje te simpel gedacht.
Maar als je bv een lucht lek hebt, gaat je lambdagetal alle kanten op.
Je CO is wel laag, maar je lambdacyfer is dan weer te hoog.
Vraag maar aan Marco met z'n mini. Die had het ook.
Zo maar even meer lucht toevoegen is een beetje te simpel gedacht.
En wat als ze een steekproef krijgen? Klinkt als een zeer domme garage of keurmeester...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Klote... dan hoef ik het ook niet te proberen. Had je de benzinedruk nog verlaagd?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007