Binnenkort staat mijn auto voortaan in een garage Nu is mijn vraag of iemand bekend is met iets om mijn olie op te warmen voor ik ga rijden.
Bijvoorbeeld bij de 7-serie en S klasse kan je instellen dat je om 07uur vertrekt. Als je dan instapt is je auto van binnen warm of koud olie is opgewarmt etc.
Ik zoek iets wat ik er achteraf op kan bouwen of alleen voor in de garage in/opzet ofzo iets.
Beetje nutteloos voor een dd die ook nog compleet standaard is, 't is geen F1 auto.
Als je binnen wil verwarmen moet je echt de auto starten tenzij je een electrische kachel hebt.
dat soort dingen bestaan wel, worden gebruikt in landen waar het in de winter 40 graden vriest....
voor hier zie ik het nut er niet van in, motor opwarmen doe je door ermee te rijden....
Omdat dat beter is tegen slijtage :wink: Optimale smeerbaarheid van de olie meteen ipv na een kwartier ofzo. Voor als het heel koud is, dus 0 graden of kouder in de winter.
Maar die dingen bestaan wel?
Ik zie het niet zitten mn gehele garage warm te stoken...
dat soort dingen bestaan wel, worden gebruikt in landen waar het in de winter 40 graden vriest....
voor hier zie ik het nut er niet van in, motor opwarmen doe je door ermee te rijden....
Omdat dat beter is tegen slijtage :wink: Optimale smeerbaarheid van de olie meteen ipv na een kwartier ofzo. Voor als het heel koud is, dus 0 graden of kouder in de winter.
Maar die dingen bestaan wel? Ik zie het niet zitten mn gehele garage warm te stoken...
owja? je verwarmt alleen de olie in je carter en het wordt niet rondgepompt, oliepomp staat stil als motor niet loopt....
dat soort dingen bestaan wel, worden gebruikt in landen waar het in de winter 40 graden vriest....
voor hier zie ik het nut er niet van in, motor opwarmen doe je door ermee te rijden....
Omdat dat beter is tegen slijtage :wink: Optimale smeerbaarheid van de olie meteen ipv na een kwartier ofzo. Voor als het heel koud is, dus 0 graden of kouder in de winter.
Maar die dingen bestaan wel? Ik zie het niet zitten mn gehele garage warm te stoken...
owja? je verwarmt alleen de olie in je carter en het wordt niet rondgepompt, oliepomp staat stil als motor niet loopt....
Ja maar het is de bedoeling dat het warm is als ik ga rijden...
Bestaat ja, mn tante woont in canada, als je daar je auto parkeerd bij de supermarkt, sluit je hem aan op een of andere installatie (waarvoor je moet betalen), die zorgt ervoor dat je olie warm blijft, anders krijg je de motor niet eens meer gestart. Temp zakt daar tot onder -40
Delta_lima wrote:Bestaat ja, mn tante woont in canada, als je daar je auto parkeerd bij de supermarkt, sluit je hem aan op een of andere installatie (waarvoor je moet betalen), die zorgt ervoor dat je olie warm blijft, anders krijg je de motor niet eens meer gestart. Temp zakt daar tot onder -40
culasse wrote:Misschien kun je 0w30 motorolie gebruiken in je wagen. Hiermee komt ie snel op temperatuur.
Nee joh das niet goed, 0W30.
Waarom is de 0W30 niet goed?
Hou maar op!
Daar zijn hier al tig discussies over geweest.
Mijn CTR deed het altijd op 0w30 toen overgestapt naar 5w30
(werd een beetje overtuigd tijdens de disscussie)
Beide type olie was naar mijn mening goed.
Er zijn anderen die 5w40 en 10w40 gebruiken. het is niet duidelijk,en helemaal als elke dealer wat anders voorschrijft. :roll:
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
is (speciaal) voor bmw M motoren ontwikkeld (das natuurlijk bullocks). maar M motor van BMW zijn (nog wel althans) ook hoogtoerige atmosferische motoren..
precies, net als type r..
goeie olie !
is het niet zo als je voor olie kiest die al in koude toestand goed smeert (zoals jullie 0w30), dat deze ook weer sneller opwarmt/overhit wanneer je in een warme zomer een flink eind'sportief rijdt... ?
is (speciaal) voor bmw M motoren ontwikkeld (das natuurlijk bullocks). maar M motor van BMW zijn (nog wel althans) ook hoogtoerige atmosferische motoren..
precies, net als type r.. ]
Ik heb de Edge 0W30 nu....duur goedje zegt...!
Ik heb de 0W30 gekozen omdat ik vrij korte afstandjes aflegt en weinig snelweg pakt. Ik doe het voorzichtig met deze meisje...heb zels analoog verruilt voor een digitale temp.meter. Mss soms even een vrijrijden pakken. Is deze olie wel daarvoor geschikt?!)W30...beschermt beter bij koude start en redelijk dik bij hogere temperaturen....toch?
het getal voor de 'W' duidt aan de viscositeit van de olie in een koude (onder 0 Gr. Celcuis.) toestand. hoe lager dit getal, hoe beter de smering in (extreem) koude toestand. dit loopt op tot meestal 15. 0W-5W-10W-15W.
Het getal achter de 'W' duidt de smering aan bij hoge temperaturen. kortom hoe hoger het getal hoe beter de olie blijft smeren wanneer de motor flink heet belast wordt. W30-W40-W60 etc.
als we kijken naar het klimaat in nederland is zowel 0W30, 0W40, 5W30, 5W40. allemaal zeer geschikt, kies ten allertijde wel voor vol-syntethisch. mineralen olie is 'natuurlijke' olie. syntethisch is chemisch aangepaste olie, duurder, maar beter. half-synth. is een mix van beide.