Oliewarmer

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Jo&

Oliewarmer

Post by Jo& »

Binnenkort staat mijn auto voortaan in een garage :D
Nu is mijn vraag of iemand bekend is met iets om mijn olie op te warmen voor ik ga rijden.

Bijvoorbeeld bij de 7-serie en S klasse kan je instellen dat je om 07uur vertrekt. Als je dan instapt is je auto van binnen warm of koud olie is opgewarmt etc.

Ik zoek iets wat ik er achteraf op kan bouwen of alleen voor in de garage in/opzet ofzo iets.
ee8

Post by ee8 »

waarom?

dat soort dingen bestaan wel, worden gebruikt in landen waar het in de winter 40 graden vriest....

voor hier zie ik het nut er niet van in, motor opwarmen doe je door ermee te rijden....
slydawg

Post by slydawg »

Beetje nutteloos voor een dd die ook nog compleet standaard is, 't is geen F1 auto.
Als je binnen wil verwarmen moet je echt de auto starten tenzij je een electrische kachel hebt.
culasse

Post by culasse »

Misschien kun je 0w30 motorolie gebruiken in je wagen. Hiermee komt ie snel op temperatuur.
Jo&

Post by Jo& »

culasse wrote:Misschien kun je 0w30 motorolie gebruiken in je wagen. Hiermee komt ie snel op temperatuur.

Nee joh das niet goed, 0W30.
Jo&

Post by Jo& »

ee8 wrote:waarom?

dat soort dingen bestaan wel, worden gebruikt in landen waar het in de winter 40 graden vriest....

voor hier zie ik het nut er niet van in, motor opwarmen doe je door ermee te rijden....

Omdat dat beter is tegen slijtage :wink: Optimale smeerbaarheid van de olie meteen ipv na een kwartier ofzo. Voor als het heel koud is, dus 0 graden of kouder in de winter.

Maar die dingen bestaan wel?
Ik zie het niet zitten mn gehele garage warm te stoken...
ee8

Post by ee8 »

Jo& wrote:

Omdat dat beter is tegen slijtage :wink: Optimale smeerbaarheid van de olie meteen ipv na een kwartier ofzo. Voor als het heel koud is, dus 0 graden of kouder in de winter.

owja? je verwarmt alleen de olie in je carter en het wordt niet rondgepompt, oliepomp staat stil als motor niet loopt....
Jo&

Post by Jo& »

ee8 wrote:
Jo& wrote:

owja? je verwarmt alleen de olie in je carter en het wordt niet rondgepompt, oliepomp staat stil als motor niet loopt....

Ja maar het is de bedoeling dat het warm is als ik ga rijden...
Delta_lima

Post by Delta_lima »

Bestaat ja, mn tante woont in canada, als je daar je auto parkeerd bij de supermarkt, sluit je hem aan op een of andere installatie (waarvoor je moet betalen), die zorgt ervoor dat je olie warm blijft, anders krijg je de motor niet eens meer gestart. Temp zakt daar tot onder -40
slydawg

Post by slydawg »

ee8

Post by ee8 »

Delta_lima wrote:Bestaat ja, mn tante woont in canada, als je daar je auto parkeerd bij de supermarkt, sluit je hem aan op een of andere installatie (waarvoor je moet betalen), die zorgt ervoor dat je olie warm blijft, anders krijg je de motor niet eens meer gestart. Temp zakt daar tot onder -40

klopt, dat bedoelde ik ook...
LCR

Post by LCR »

Jo& wrote:
culasse wrote:Misschien kun je 0w30 motorolie gebruiken in je wagen. Hiermee komt ie snel op temperatuur.

Waarom is de 0W30 niet goed?
Roy

Post by Roy »

LCR wrote:
Jo& wrote:

Waarom is de 0W30 niet goed?

Hou maar op!

Daar zijn hier al tig discussies over geweest.

Mijn CTR deed het altijd op 0w30 toen overgestapt naar 5w30
(werd een beetje overtuigd tijdens de disscussie)
Beide type olie was naar mijn mening goed.

Er zijn anderen die 5w40 en 10w40 gebruiken. het is niet duidelijk,en helemaal als elke dealer wat anders voorschrijft. :roll:
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Jo&

Post by Jo& »

slydawg wrote:Zoiets?

Jaa zoiets :D
LCR

Post by LCR »

Sorry...was meer een schrik actie van mij...
Ik gebruik 0W30 omdat het bij mij pas........
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

10w60 'Edge' van Castrol... :)

is (speciaal) voor bmw M motoren ontwikkeld (das natuurlijk bullocks). maar M motor van BMW zijn (nog wel althans) ook hoogtoerige atmosferische motoren..

precies, net als type r.. ;)

goeie olie !

is het niet zo als je voor olie kiest die al in koude toestand goed smeert (zoals jullie 0w30), dat deze ook weer sneller opwarmt/overhit wanneer je in een warme zomer een flink eind'sportief rijdt... ?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

10w60 'Edge' van Castrol... :)

Ook die zou ik voor normaal gebruik niet aanbevelen....
Er is al genoeg gezegt over olie. Zoek maar op. Wie heeft de link naar dat topic?
LCR

Post by LCR »

[quote="iVTEC-fab"]10w60 'Edge' van Castrol... :)

is (speciaal) voor bmw M motoren ontwikkeld (das natuurlijk bullocks). maar M motor van BMW zijn (nog wel althans) ook hoogtoerige atmosferische motoren..

precies, net als type r.. ]

Ik heb de Edge 0W30 nu....duur goedje zegt...!
Ik heb de 0W30 gekozen omdat ik vrij korte afstandjes aflegt en weinig snelweg pakt. Ik doe het voorzichtig met deze meisje...heb zels analoog verruilt voor een digitale temp.meter. Mss soms even een vrijrijden pakken. Is deze olie wel daarvoor geschikt?!)W30...beschermt beter bij koude start en redelijk dik bij hogere temperaturen....toch?
Angelus

Post by Angelus »

0W30 zit ook in mijn CTR, vanuit honda dealer al , en heeft nog nooit ander olie gezien. Dus slecht kan het niet zijn toch :)
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

ter info:

het getal voor de 'W' duidt aan de viscositeit van de olie in een koude (onder 0 Gr. Celcuis.) toestand. hoe lager dit getal, hoe beter de smering in (extreem) koude toestand. dit loopt op tot meestal 15. 0W-5W-10W-15W.

Het getal achter de 'W' duidt de smering aan bij hoge temperaturen. kortom hoe hoger het getal hoe beter de olie blijft smeren wanneer de motor flink heet belast wordt. W30-W40-W60 etc.

als we kijken naar het klimaat in nederland is zowel 0W30, 0W40, 5W30, 5W40. allemaal zeer geschikt, kies ten allertijde wel voor vol-syntethisch. mineralen olie is 'natuurlijke' olie. syntethisch is chemisch aangepaste olie, duurder, maar beter. half-synth. is een mix van beide.

dit is puur informatief...
Locked