How to: Velgen terug brengen in de nieuw staat.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
integra

Post by integra »

Ik had een setje velgen gekocht die goed waren, maar er niet mooi meer uit zagen.

Na een tijdje op de zolder te hebben gestaan werd het tijd om er eens mee aan de slag te gaan.

1.Je begint met het weg snijden van de ventielen.
En je maakt de velgen goed schoon.

Image

2.Na wat schuren kwam ik er achter dat schuren niet de meest ideale manier is.
Het stralen van velgen is moeilijk om zelf te doen. Het is niet alleen het kopen van een
Straalkop en grit maar ook heb je een zeer grote compressor nodig en een geschikte cabine.
Laten stralen van de velgen is een goede optie alleen moet je wel zeker weten dat het niet te grof gebeurt WANT DAT KAN JE NIET MEER WEGSPUITEN.

Image
3.Na het stralen is het belangrijk dat je de velgen goed schoon maakt met wasbenzine
en een schone pluis vrije doek.

4.Hierna hang je de velg op in een strop of met een brede band of een touw. (als op foto aangegeven)
Image
Om hem zo van alle kanten goed in meerdere dunne lagen te kunnen spuiten met een goede primer. Op een stofvrije plek met een goede afzuiging of ventilatie.

Image

5.Na de primer begin je met het ligt opschuren van de velg met een waterproof schuurpapier P500.

6.Maak de velgen weer goed schoon met wasbenzine en een schone pluis vrije doek en
herhaal nu stap 4 alleen gebruik je nu een filler om mee te spuiten hiermee kun je alle kleine oneffenheden van het stralen opvullen ( mocht dit niet helemaal lukken laat dan een beetje filler maken ik een lakstiftje hier me kun je het iets dikker aanstippen om het vervolgens weer vlak te schuren). hier van heb ik geen foto.

6.Opnieuw schuur je de velgen met een waterproof schuurpapier alleen nu P1000

7. Het afspuiten van de velgen is een zeer nauwkeurig klus als je niet goed bent in spuitwerk is het beter om dit te laten doen door een vakman.
Laat de NH-0 mengen in een hoge druk spuitbuis met extra verharder
of kant en klaar voor de compressor.
Je hangt de velgen weer op en spuit de verf in meerdere dunne lagen tot het gewenste resultaat is bereikt.
Hierna lak je de velgen af met een blanke lak met extra verharder.

En dit is resultaat.
Image
ImageImage

Het is belangrijk de velgen ongeveer 4 tot 5 weken te laten uitharden
voor er een band word gemonteerd.

Veel plezier :D
accordR alias AccordS

Post by accordR alias AccordS »

Beter is nog om de velgen te laten poedercoaten.

Dat is mijn ervaring :wink:

Voor de accord in RAL 9010 komt gelijk over als NH-0
mr. X

Post by mr. X »

4 tot 5 weken uitharden is wel ongelofelijk lang, maar begrijpelijk.
Mooie how to.

Wat ik nog wil toevoegen is dat je speciale schuur matjes hebt.
Na het aanbrengen van de gewenste kleur lagen schuur je er heel lichtjes overheen met dit matje. Hierdoor hecht de blanke lak beter en krijgt hij veeel meer glans op het gespoten onderdeel.

Dit is een truc die ik sinds de scooter periode gebruik, maar nog nooit heb verteld.

Als je hem prof de laatste stap laat spuiten kun je dit achterwegen laten.
integra

Post by integra »

@ accordR alias AccordS \ poedercoaten is een dikkere laag en zeer hard door het afbakken. ik denk dat de kwaliteit ook beter is als lak. Maar ook wel een keer zo duur.

@ mr. x \ die schuurmatje zijn daar ook wel goed voor te gebruiken.

ik heb zelf een kleurlak laten mengen waar geen blanke lak over heen hoeft.
accordR alias AccordS

Post by accordR alias AccordS »

integra wrote:@ accordR alias AccordS \ poedercoaten is een dikkere laag en zeer hard door het afbakken. ik denk dat de kwaliteit ook beter is als lak. Maar ook wel een keer zo duur.

@ mr. x \ die schuurmatje zijn daar ook wel goed voor te gebruiken.

ik heb zelf een kleurlak laten mengen waar geen blanke lak over heen hoeft.

poedercoaten kost ± 60 euro p/velg.
ik heb ze eens laten spuiten bij de autospuiter voor 200 euro p/velg,

en na een jaar zagen ze er al weer afschuwelijk uit, omdat spuiten veel zachter is als poedercoaten. ( overigens wel een poedercoating met blanke lak )
HondArd

Post by HondArd »

Mooie How to: Maar je moet niet vergeten om na alle spuitgangen in de boutgaatjes de lak weg te schuren. De bouten waarmee je de velgen vastzet moeten namelijk metaal-contact maken met de velg, en niet met een laklaag. Anders krijg je de velgen nooit vast genoeg en kunnen je wielen al rijdende loslaten.
integra

Post by integra »

@ hondArd ik heb dit gewoon meegespoten ( per ongeluk) :o ops:
en bij het monteren van de velgen gaat dat verf er wel af als je ze vast draait met de luchtsluitel,
even een keer vast los vast. wat wel zitten bijft even met de dremel en het is weg. :D
Maar het beste is wel om het even af te plaken.
HondArd

Post by HondArd »

Wij hebben onze velgen over laten spuiten, en toen waren de gaten ook dichtgespoten. Toen we ze naar de garage brachten om de banden te laten monteren zeiden de monteurs meteen dat de gaten lakvrij gemaakt moesten worden. Maar als je met vastdraaien met een luchtsleutel (ik moest alles met spierkracht doen, en dat dan 20x) de lak plaatselijk al weg kan krijgen, en de rest met een Dremel wegschuren ben je denk ik al een heel eind.
mr. X

Post by mr. X »

Lucht-tol is niet altijd goed.

118 NM is het aandraai moment van licht metaal.
Zet ze eerst altijd hand vast en meestal merk ik dat ik dan al bijna tegen het moment aan zit, en op elke moer ongeveer hetzelfde.
Vaster hoeft echt niet, rij al vanaf de ITR op 118 NM met elk gebruik (bergen Zwitserland, circuit en dagelijks)
Locked