Koppeling/ Vliegwiel....

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Gangaran

Koppeling/ Vliegwiel....

Post by Gangaran »

Heb een vraag. Ben laatst naar TCC geweest en wil nu een aantal dingen aan mijn auto veranderen.

Ik heb daat een koppelingset gezien van ACT, dit vond ik interessant. Maar mijn vraag is, als je je koppeling vervangt moet je dan ook je vliegwiel vervangen of is dit niet nodig? Of kan het originele vliegwiel van een '02 model het gewoon aan?
wilco

Post by wilco »

Je OEM vliegwiel is sterk zat , behalve als er al kleine scheurtjes in zitten zou ik laten afdraaien of als je last hebt gehad van clutch juddering zou ik hem ook opnieuw laten afdraaien.

Maar aan de andere kant als je de boel toch los hebt liggen kun je ook direct een lichter vliegwiel aanschaffen.
Voodoo

Re: Koppeling/ Vliegwiel....

Post by Voodoo »

Gangaran wrote:Heb een vraag. Ben laatst naar TCC geweest en wil nu een aantal dingen aan mijn auto veranderen.

Ik heb daat een koppelingset gezien van ACT, dit vond ik interessant. Maar mijn vraag is, als je je koppeling vervangt moet je dan ook je vliegwiel vervangen of is dit niet nodig? Of kan het originele vliegwiel van een '02 model het gewoon aan?

Alles ligt toch open, dus ik zou gelijk de vliegwiel gelijk verwisselen voor een lichtere....en verschil zal je zeker merken. Maar misschien dat Miguel jij hierover beter kan informeren.

Jij bent net voor mij Wilco :lol:
Gangaran

Post by Gangaran »

JA ok ok, nee want een vliegwiel kost tegen de 300 eu. Dus als de originele al goed is zou ik die 300 eu aan iets anders kunnen besteden denk ik. Mijn auto heeft alleen maar 40K gereden, dus ik neem aan en hoop dat er nog geen scheurtjes in zit.
slydawg

Post by slydawg »

Waarom een andere koppeling als het vermogen van je auto nog vrijwel standaard is? Tenzij je plannen hebt. Persoonlijk zou ik voor
een lichter vliegwiel gaan.
Maar een standaard vliegwiel moet in principe gewoon gaan met een andere koppeling.
wilco

Post by wilco »

Als hij 40K heeft gereden zou ik de koppeling niet vernieuwen , ze gaan veel langer mee spaar dan maar de 300Euro in die tussentijd op , dan kun je de ACT koppeling en licht vliegwiel kopen , want een lichter vliegwiel verneem je direct en is een goede aankoop, mar als je nu een ACT koppling gaat monteren zul je echt niet vernemen en heeft heeft net wat Miguel zegt nog geen nut als je geen verdere zwaarder mods hebt.
Gangaran

Post by Gangaran »

Maar ik dacht als je een andere koppeling zou monteren dat je (veel) meer wiel vermogen krijgt. Wat jullie zeggen is dat je dan geen of weinig verschil merkt met alleen maar een ander koppeling??? (excl vliegwiel?)

(Naar mijn weten is een vleigwiel alleen om sneller op toeren te komen dacht ik)
boikel

Post by boikel »

Je koppeling zorgt alleen maar voor de overbrenging, als je veel meer vermogen hebt dan standaard gaat je koppeling slippen. Dan heb je een zwaardere koppeling nodig.

Een lichter vliegwiel zorgt niet voor extra vermogen maar je motor komt makkelijker in zijn toeren dus sneller in zijn vtec. :twisted:
ITR1689

Post by ITR1689 »

Ik zit nog te wachten tot de orig. koppeling versleten is, dan kan ik gelijk ook een lichter vliegwiel nemen. Maarja, inmiddels 125.000 km op de teller en de koppeling is nog steeds goed.
Alleen op het circuit is een directere koppeling nuttig....
Gangaran

Post by Gangaran »

Hmm ok dan ben ik verkeerd geinformeerd geweest, mij werd verteld dat je BHP bijna volledig wordt omgezet naar je WHP. Maar ok, zal een vliegwiel ook overwegen.
roblom

Post by roblom »

Hoop niet dat ze je dat bij TCC verteld hebben.....
Gangaran

Post by Gangaran »

Eigenlijk wel. Dus dat je meer vermogen en koppel krijgt.
roblom

Post by roblom »

:shock:

Hoe kan iets wat een kracht overbrengt van de ene as naar een andere as vermogen opleveren? Als de koppeling niet ontkoppelt is is het eigenlijk gewoon een starre as.
Gangaran

Post by Gangaran »

Aha, ik dacht dat het iets met rendement te maken had. De originele zou bv een rendement hebben van grofweg 80% en de andere van ACT zou bv een rendement van 90% hebben. Vandaar het vermogen toename. Ik heb op www.act.com gekeken en daar staat inderdaad zoiets van dat het handig kan zijn bij lachgas, supercharger, turbo etc..
roblom

Post by roblom »

Volgens mij is dat niet de website waar jij op gekeken hebt :D
Gangaran

Post by Gangaran »

http://www.advancedclutch.com/productca ... mm&go=true

Sorry, je hebt gelijk. Bovenstaande site had ik geraadpleegd.

http://www.advancedclutch.com/store/Clu ... rement.pdf

Hier kun je onderaan zien welke keuze het beste bij je auto past.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Hmm ok dan ben ik verkeerd geinformeerd geweest, mij werd verteld dat je BHP bijna volledig wordt omgezet naar je WHP. Maar ok, zal een vliegwiel ook overwegen.

Ik denk eerder dat je hem niet goed begrepen hebt.....
Ik heb hem het standaard verhaaltje over licht gewicht vliegwielen al tig keer horen uitleggen aan klanten en jou verhaaltje klopt daar niet mee!
Gangaran

Post by Gangaran »

Ok. Het vliegwiel verhaal is duidelijk voor mij. Hij had verteld dat je dan eerder op toeren bent en dus eerder in VTEC gebied. Maar over de koppeling had ik begrepen dat er meer vermogen op de wielen wordt overgebracht dan een standaard koppeling. Zo had ik het begrepen.
roblom

Post by roblom »

Dat torque increase onderaan de pagina slaat dus op het vermogen wat er dmv tuning bijgekomen is. Om dat vermogen goed op de wielen te krijgen heb je dus een sterkere koppeling nodig.
Dus stel je hebt standaard 100 pk en door tuning heb je 40% meer vermogen verkregen dan zou je dus kunnen gaan voor een bepaalde koppeling uit die groep.
Gangaran

Post by Gangaran »

Aha ok ok snap het. Met andere woorden een andere koppeling die het nieuwe vermogen aan kan!! OK thanks. We zijn toch uitgekomen.....
Locked