Koppeling/ Vliegwiel....
Koppeling/ Vliegwiel....
Heb een vraag. Ben laatst naar TCC geweest en wil nu een aantal dingen aan mijn auto veranderen.
Ik heb daat een koppelingset gezien van ACT, dit vond ik interessant. Maar mijn vraag is, als je je koppeling vervangt moet je dan ook je vliegwiel vervangen of is dit niet nodig? Of kan het originele vliegwiel van een '02 model het gewoon aan?
Ik heb daat een koppelingset gezien van ACT, dit vond ik interessant. Maar mijn vraag is, als je je koppeling vervangt moet je dan ook je vliegwiel vervangen of is dit niet nodig? Of kan het originele vliegwiel van een '02 model het gewoon aan?
Je OEM vliegwiel is sterk zat , behalve als er al kleine scheurtjes in zitten zou ik laten afdraaien of als je last hebt gehad van clutch juddering zou ik hem ook opnieuw laten afdraaien.
Maar aan de andere kant als je de boel toch los hebt liggen kun je ook direct een lichter vliegwiel aanschaffen.
Maar aan de andere kant als je de boel toch los hebt liggen kun je ook direct een lichter vliegwiel aanschaffen.
Re: Koppeling/ Vliegwiel....
Gangaran wrote:Heb een vraag. Ben laatst naar TCC geweest en wil nu een aantal dingen aan mijn auto veranderen.
Alles ligt toch open, dus ik zou gelijk de vliegwiel gelijk verwisselen voor een lichtere....en verschil zal je zeker merken. Maar misschien dat Miguel jij hierover beter kan informeren.
Jij bent net voor mij Wilco :lol:
Als hij 40K heeft gereden zou ik de koppeling niet vernieuwen , ze gaan veel langer mee spaar dan maar de 300Euro in die tussentijd op , dan kun je de ACT koppeling en licht vliegwiel kopen , want een lichter vliegwiel verneem je direct en is een goede aankoop, mar als je nu een ACT koppling gaat monteren zul je echt niet vernemen en heeft heeft net wat Miguel zegt nog geen nut als je geen verdere zwaarder mods hebt.
Je koppeling zorgt alleen maar voor de overbrenging, als je veel meer vermogen hebt dan standaard gaat je koppeling slippen. Dan heb je een zwaardere koppeling nodig.
Een lichter vliegwiel zorgt niet voor extra vermogen maar je motor komt makkelijker in zijn toeren dus sneller in zijn vtec. :twisted:
Een lichter vliegwiel zorgt niet voor extra vermogen maar je motor komt makkelijker in zijn toeren dus sneller in zijn vtec. :twisted:
Aha, ik dacht dat het iets met rendement te maken had. De originele zou bv een rendement hebben van grofweg 80% en de andere van ACT zou bv een rendement van 90% hebben. Vandaar het vermogen toename. Ik heb op www.act.com gekeken en daar staat inderdaad zoiets van dat het handig kan zijn bij lachgas, supercharger, turbo etc..
http://www.advancedclutch.com/productca ... mm&go=true
Sorry, je hebt gelijk. Bovenstaande site had ik geraadpleegd.
http://www.advancedclutch.com/store/Clu ... rement.pdf
Hier kun je onderaan zien welke keuze het beste bij je auto past.
Sorry, je hebt gelijk. Bovenstaande site had ik geraadpleegd.
http://www.advancedclutch.com/store/Clu ... rement.pdf
Hier kun je onderaan zien welke keuze het beste bij je auto past.
- Gaskleppie
Hmm ok dan ben ik verkeerd geinformeerd geweest, mij werd verteld dat je BHP bijna volledig wordt omgezet naar je WHP. Maar ok, zal een vliegwiel ook overwegen.
Ik denk eerder dat je hem niet goed begrepen hebt.....
Ik heb hem het standaard verhaaltje over licht gewicht vliegwielen al tig keer horen uitleggen aan klanten en jou verhaaltje klopt daar niet mee!
Dat torque increase onderaan de pagina slaat dus op het vermogen wat er dmv tuning bijgekomen is. Om dat vermogen goed op de wielen te krijgen heb je dus een sterkere koppeling nodig.
Dus stel je hebt standaard 100 pk en door tuning heb je 40% meer vermogen verkregen dan zou je dus kunnen gaan voor een bepaalde koppeling uit die groep.
Dus stel je hebt standaard 100 pk en door tuning heb je 40% meer vermogen verkregen dan zou je dus kunnen gaan voor een bepaalde koppeling uit die groep.