Aangezien ik binnenkort mijn klepspeling wil gaan controleren/afstellen ben ik op zoek naar de klepspeling van een B18C6.
In het WPHB staat alleen een B18C1 maar weet dus niet of die hetzelfde is.
roblom wrote:Aangezien ik binnenkort mijn klepspeling wil gaan controleren/afstellen ben ik op zoek naar de klepspeling van een B18C6. In het WPHB staat alleen een B18C1 maar weet dus niet of die hetzelfde is.
inlaat 15 uitlaat 20, zelfde als alle andere b-serie vtecs....
Dacht dat het dichter bij elkaar lag, weet het niet zeker dus kan er ook niets over zeggen. Je had iig geen 2 verschillende voelermaatjes ervoor en moest het met 1tje doen (dacht die van 15) en de ene moest krap staan (dus iets van 15) en de andere iets ruimen op 18 ofzoiets...
Meestal doe ik 0.10 om 0.15 en dan beide losjes eronder door. Voelermaatjes ban 0.12 en 0.18 heb ik nog nooit gezien.
Zijn er meer motoren waar ze zo'n speling hebben? Vind dat toch maar raar dat ze die voelermaten niet maken, zo is het altijd beetje gokken. En hoe doen ze het dan van de frabriek af?
Gaskleppie wrote:Voelermaatjes ban 0.12 en 0.18 heb ik nog nooit gezien.
Meerdere op elkaar leggen wil ook goed lukken. Met mijn motor moet ik ook eens in de twee jaar de klepspeling controleren, en deze ligt ergens tussen de 0,17 en 0,19mm. 0,17 doe ik bijvoorbeeld met 0,1+0,05+0,02.
mr. X wrote: Vind dat toch maar raar dat ze die voelermaten niet maken, zo is het altijd beetje gokken.
De meesten gebruiken denk ik een "voelermaatwaaier" Ik zie het nu al voor me, als die ook in hondersten zijn te verkrijgen...
Hoezo gokken? Als je 0.17 moet hebben, doe je losjes 0,15. Vervolgens moet je 0.20 er niet onder krijgen. Dan zit je toch goed. Wat als je 0.15 moet hebben en je hebt een voelermaatje 0.15. Dan is er nog de variabele hoeveel weerstand hij moet hebben....
Gaskleppie wrote:Voelermaatjes ban 0.12 en 0.18 heb ik nog nooit gezien.
Meerdere op elkaar leggen wil ook goed lukken. Met mijn motor moet ik ook eens in de twee jaar de klepspeling controleren, en deze ligt ergens tussen de 0,17 en 0,19mm. 0,17 doe ik bijvoorbeeld met 0,1+0,05+0,02.
Dat is ook niet helemaal de manier, door meerdere op elkaar te leggen tel je de toleranties van de voelermaatjes bij elkaar op. Daar komt bij dat ze nooit 100% vlak zijn, dus twee niet vlakke oppervlakten op elkaar heeft ook een dikte (afwijking). Die afwijking is waarschijnlijk al groter dan de dunste voelermaat (0,02).
Dat een voelermaatjes van bijvoorbeeld 0,17 niet bestaat is omdat bij klepspeling altijd een tolerantie gebied word aangegeven waarbinnen de afstand moet liggen. Dit gebied bestrijkt altijd een waarde van een voelermaat die wel bestaat, die past er dus krap tussen en de eerst volgende voelermaat niet.
Een tijdje geleden hebben we eens een zooi voelermaatjes opgemeten. Nou, ik kan je vertellen dat er heeeeel veel maatjes niet kloppen. Alleen de duurdere voelermaatjes lijken te kloppen. Al die halfords zooi klopt voor geen kanten!
Bedacht me dat ik nog niet gemeld had dat alle kleppen minimaal 0,05 mm te ruim stonden. Dus ik denk dat iemand de vorige keer de verkeerde waarden heeft gebruikt.
Het is duidelijk merkbaar, de motor loopt veel rustiger ('gladder') en hij pakt veel beter op.
Mogelijk was dit ook de oorzaak van de 4 pk die ik 'miste' op de dyno.
Dit samen met de verkeerde motor en bakolie geeft denk ik maar weer aan dat de kwikfit er de ballen verstand van heeft. Gelukkig heeft de vorige eigenaar alleen de laatste beurt bij de kwikfit gedaan.
Ja idd, en de kleppen gaan ook eerder open, waardoor volgens mij de vllingsgraad beter is. Vooral in lage toeren kan ik namelijk erg goed merken dat hij meer koppel heeft.
roblom wrote:Ja idd, en de kleppen gaan ook eerder open, waardoor volgens mij de vllingsgraad beter is. Vooral in lage toeren kan ik namelijk erg goed merken dat hij meer koppel heeft.
Wel oppassen dat de kleppen ook goed sluiten ipv. 0,05 mm open blijven bij compressie.