Klepspeling ITR

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Klepspeling ITR

Post by roblom »

Aangezien ik binnenkort mijn klepspeling wil gaan controleren/afstellen ben ik op zoek naar de klepspeling van een B18C6.
In het WPHB staat alleen een B18C1 maar weet dus niet of die hetzelfde is.
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Re: Klepspeling ITR

Post by BugsM »

roblom wrote:Aangezien ik binnenkort mijn klepspeling wil gaan controleren/afstellen ben ik op zoek naar de klepspeling van een B18C6.
In het WPHB staat alleen een B18C1 maar weet dus niet of die hetzelfde is.


inlaat 15 uitlaat 20, zelfde als alle andere b-serie vtecs....
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Dacht dat het dichter bij elkaar lag, weet het niet zeker dus kan er ook niets over zeggen. Je had iig geen 2 verschillende voelermaatjes ervoor en moest het met 1tje doen (dacht die van 15) en de ene moest krap staan (dus iets van 15) en de andere iets ruimen op 18 ofzoiets...
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Intake: 0.08 - 0.12 mm
Exhaust: 0.15 - 0.20 mm
Das die van de B18C1, dus die 15 en 20 kan kloppen. Iemand die het 100% zeker weet?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

0.12 om 0.18

Meestal doe ik 0.10 om 0.15 en dan beide losjes eronder door. Voelermaatjes ban 0.12 en 0.18 heb ik nog nooit gezien.
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Heb ff nagekeken in de manual (acura integra 98-01). Voor b18c1 en c5 geven ze aan; inlaat 0.15-0.19 en uitlaat 0.17-0.21
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Gaskleppie wrote:0.12 om 0.18

Meestal doe ik 0.10 om 0.15 en dan beide losjes eronder door. Voelermaatjes ban 0.12 en 0.18 heb ik nog nooit gezien.


Zijn er meer motoren waar ze zo'n speling hebben? Vind dat toch maar raar dat ze die voelermaten niet maken, zo is het altijd beetje gokken. En hoe doen ze het dan van de frabriek af?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Honda motoren zijn zo'n beetje de enige nog die je zo moet afstellen. 99% van alle andere motoren hebben hydrolische klepstoters.

Hier kan minder aan kapot en kan hogere toeren hebben.
Ik heb liever dit systeem dan die hydraulische zooi.
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Gaskleppie wrote:Voelermaatjes ban 0.12 en 0.18 heb ik nog nooit gezien.

Meerdere op elkaar leggen wil ook goed lukken. Met mijn motor moet ik ook eens in de twee jaar de klepspeling controleren, en deze ligt ergens tussen de 0,17 en 0,19mm. 0,17 doe ik bijvoorbeeld met 0,1+0,05+0,02.
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Voor de h22 vond ik de volgende waardes; inlaat 0.15-0.19 uitlaat 0.17-0.21.

Ik heb de ATR laatst op inlaat losjes 0.15 en uitlaat 0.20 gecontroleerd. Ze stonden bijna allemaal goed...
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

mr. X wrote: Vind dat toch maar raar dat ze die voelermaten niet maken, zo is het altijd beetje gokken.


De meesten gebruiken denk ik een "voelermaatwaaier" Ik zie het nu al voor me, als die ook in hondersten zijn te verkrijgen...
Hoezo gokken? Als je 0.17 moet hebben, doe je losjes 0,15. Vervolgens moet je 0.20 er niet onder krijgen. Dan zit je toch goed. Wat als je 0.15 moet hebben en je hebt een voelermaatje 0.15. Dan is er nog de variabele hoeveel weerstand hij moet hebben....
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Zo doe ik het idd ok. Losjes 0.15 eronder maar zo dat de 0.20 er niet onder past.
Gaat perfect
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

AccordTypeaRd wrote:
Gaskleppie wrote:Voelermaatjes ban 0.12 en 0.18 heb ik nog nooit gezien.

Meerdere op elkaar leggen wil ook goed lukken. Met mijn motor moet ik ook eens in de twee jaar de klepspeling controleren, en deze ligt ergens tussen de 0,17 en 0,19mm. 0,17 doe ik bijvoorbeeld met 0,1+0,05+0,02.

Dat is ook niet helemaal de manier, door meerdere op elkaar te leggen tel je de toleranties van de voelermaatjes bij elkaar op. Daar komt bij dat ze nooit 100% vlak zijn, dus twee niet vlakke oppervlakten op elkaar heeft ook een dikte (afwijking). Die afwijking is waarschijnlijk al groter dan de dunste voelermaat (0,02).
Dat een voelermaatjes van bijvoorbeeld 0,17 niet bestaat is omdat bij klepspeling altijd een tolerantie gebied word aangegeven waarbinnen de afstand moet liggen. Dit gebied bestrijkt altijd een waarde van een voelermaat die wel bestaat, die past er dus krap tussen en de eerst volgende voelermaat niet.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Een tijdje geleden hebben we eens een zooi voelermaatjes opgemeten. Nou, ik kan je vertellen dat er heeeeel veel maatjes niet kloppen. Alleen de duurdere voelermaatjes lijken te kloppen. Al die halfords zooi klopt voor geen kanten!
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Klopt, goed gereedschap kost wat :D

Je hebt overigens speciale voelermaatjes voor kleppenstellen. Deze zijn krom waardoor je ze makkelijker onder de nok schuift.
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Heb ze van midlock, moet dus wel goed gaan lijkt me. Maar ik ga ze ook eens nameten... :D
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Bedacht me dat ik nog niet gemeld had dat alle kleppen minimaal 0,05 mm te ruim stonden. Dus ik denk dat iemand de vorige keer de verkeerde waarden heeft gebruikt.

Het is duidelijk merkbaar, de motor loopt veel rustiger ('gladder') en hij pakt veel beter op.

Mogelijk was dit ook de oorzaak van de 4 pk die ik 'miste' op de dyno.

Dit samen met de verkeerde motor en bakolie geeft denk ik maar weer aan dat de kwikfit er de ballen verstand van heeft. Gelukkig heeft de vorige eigenaar alleen de laatste beurt bij de kwikfit gedaan.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

kan best!
Je hebt nu ook 0.05mm meer lift!
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Ja idd, en de kleppen gaan ook eerder open, waardoor volgens mij de vllingsgraad beter is. Vooral in lage toeren kan ik namelijk erg goed merken dat hij meer koppel heeft.
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

roblom wrote:Ja idd, en de kleppen gaan ook eerder open, waardoor volgens mij de vllingsgraad beter is. Vooral in lage toeren kan ik namelijk erg goed merken dat hij meer koppel heeft.


Wel oppassen dat de kleppen ook goed sluiten ipv. 0,05 mm open blijven bij compressie.
Locked