Versnellingsbak olie

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
mr. X

Post by mr. X »

FastFWD wrote:
roblom wrote:Neem altijd gewoon zelf een jerrycannetje mee, dan hoef ik niet meteen 25 liter te kopen.

kan ook, maar zo'n vaatje is in 2 maand leeg bij mij, heb geen zin om elke week naar de dealer te rijden

Grootverbruiker :D

Drink jij dat spul of hoe moet ik het zien :lol:
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

mr. X wrote:
FastFWD wrote:
roblom wrote:Neem altijd gewoon zelf een jerrycannetje mee, dan hoef ik niet meteen 25 liter te kopen.

kan ook, maar zo'n vaatje is in 2 maand leeg bij mij, heb geen zin om elke week naar de dealer te rijden

Grootverbruiker :D

Drink jij dat spul of hoe moet ik het zien :lol:

of hij gebruikt het als infuus.. :D netjuss...
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

MTF 3 zit erin... meteen merkbaar makkelijker schakelen..
ik had wat probleempjes in de 1 na 2 met een koude motor; af en toe ging dit niet soepel. durf bijna te zeggen dat dit weg is... :D
Jo&

Post by Jo& »

Super he! Ik reed vandaag weer na een paar dagen niet gereden te hebben en man wat maakt dat verschil zeg! Ik kan naar zn 1 als ik nog rij!!!
En naar zn 2 als hij koud is gaat ook veeel beter!
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

Jo& wrote:Super he! Ik reed vandaag weer na een paar dagen niet gereden te hebben en man wat maakt dat verschil zeg! Ik kan naar zn 1 als ik nog rij!!!
En naar zn 2 als hij koud is gaat ook veeel beter!

jup ik vind dat ie beter schakelt: soepeler..
maaruh een paar dagen niet gereden??? :-?
hoef je die van jou niet elke dag uit te laten? :D
Little Viper

Post by Little Viper »

Hey,

Zeer interessant topic 8)
Versnellingsbak is essentieel mechanisme :-)

Ik doe weldra nog maar mijn 1ste onderhoud (10.000km).
Maar als ik goed volg, gewoon direct MTF3 versnellingsbakolie vragen om erin te doen?

Bij mij gaat het om de Civic FN2 (2009), maar dat maakt dus niet uit?

'k heb mij ooit laten vertellen dat teflon additieven ook zouden goed zijn voor nog betere smering?
Jo&

Post by Jo& »

Little Viper wrote:Hey,

Zeer interessant topic 8)
Versnellingsbak is essentieel mechanisme :-)

Ik doe weldra nog maar mijn 1ste onderhoud (10.000km).
Maar als ik goed volg, gewoon direct MTF3 versnellingsbakolie vragen om erin te doen?

Bij mij gaat het om de Civic FN2 (2009), maar dat maakt dus niet uit?

'k heb mij ooit laten vertellen dat teflon additieven ook zouden goed zijn voor nog betere smering?

Kans is groot dat dat er al in zit. Aangezien die 3 gewoon aangeeft dat het versie/type 3 is. En jij een nieuwe auto hebt.
En MTF betekend Manual transmission fluid. Dus versnellingsbak olie is beetje overbodig :wink:
Keung, weet jij dat?

Verschonen is nooit mis, je hebt waarsch wel wat vervuiling door het inslijten...
mr. X

Post by mr. X »

Het is niet al-tijd goed om te verschonen. Heb ooit gehoord dat bij bepaalde BMW's het uit den boze is de versnellingsbak vloeistof te verversen.
Als je dat deed gingen ze geheid kapot. Weet niet precies hoe die vork in de steel steekt maar ze zeggen het....
Keung

Post by Keung »

Sinds enige tijd geleden wordt MTF3 ook in 1-liter fles geleverd.

P/N : 08267-99901HE

Prijs: 13,50 p/liter
Little Viper

Post by Little Viper »

Keung wrote:Sinds enige tijd geleden wordt MTF3 ook in 1-liter fles geleverd.

Bedankt voor de info.

Nu nog weten of de "MTF 3" er origineel al inzit, of niet.

Bij de FN2 wordt de versnellingsbakolie zoiezo wél vervangen op 60.000km (zie onderhoudsboekje)
Dus wat ze bij BMW doen, is niet van toepassing op de fn2.
culasse

Post by culasse »

Little Viper wrote:

Bedankt voor de info.

Bij de FN2 wordt de versnellingsbakolie zoiezo wél vervangen op 60.000km (zie onderhoudsboekje)

Ik zou uit voorzorg de olie elke 20000 km vervangen. Ik gebruik zelf al sinds 6 jaar GM Synchromesh Friction modified mtf, en die is superieur aan de Honda mtf.
Voor meer info PM hem. Er mag op dit forum niet actief reclame gemaakt worden. -Jo&
Jo&

Post by Jo& »

culasse wrote:
Little Viper wrote:

Bedankt voor de info.

Ik zou uit voorzorg de olie elke 20000 km vervangen. Ik gebruik zelf al sinds 6 jaar GM Synchromesh Friction modified mtf, en die is superieur aan de Honda mtf.

Als 6 jaar in welke auto?
Je reedt toen vast geen FN2 en ik denk dat je zowiezo geen Honda had of wel?

Trouwens, ik zou niet weten wat er mis is met het uit voorzorg vervangen van versnellingsbak olie en wat er kapot zou kunnen gaan door vervanging.
Ja als je de verkeerde olie gebruikt, kan je echt je (Honda) versnellingsbak slopen!
culasse

Post by culasse »

Nee, ik reed toen in allerlei andere wagens en daar gebruikte ik meestal deze GM synchromesh friction modified. Tussendoor gebruikte ik wel eens een andere bakolie, maar ik kwam altijd weer terug bij de GM. Wat mij betreft is er geen betere. Jammer genoeg is General Motors failliet gegaan en de GM synchromesh friction modified is om de één of andere reden uit produktie genomen. Toen deze olie uitkwam werd het beschouwd als de beste half synthetische mtf die er bestond. General motors heeft deze olie in meer dan 1500 verschillende soorten versnellingsbakken toegepast, waaronder ook veel high performance uitvoeringen o.a. in pickup trucks, corvette, cadillac, etc.
Sommige van die wagens hadden een koppel van meer dan 550 NM. Deze olie kan dus met gemak de output van onze Honda`s verdragen.
als je een beetje googled zul je merken dat veel meer mensen deze olie gebruiken. Kijk maar eens naar S2000, BMW, Nissan, Mazda forums.
Wat mij betreft is het sowieso een goed idee om regelmatig de bakolie te vervangen. Veel mensen hebben het over motorolie en hoe vaak je die moet verversen, maar discussies over transmissieolie kom je niet vaak tegen. En dat terwijl motorolie constant circuleert door het blok en wordt gekoeld, hetzij door een externe koel of door een warmtewisselaar. Bovendien wordt de motorolie ook nog gefilterd.
De transmissie daarentegen is gewoon een bak met een stel tandwielen erin. Er circuleert geen olie, er is geen koeling en geen filter. De mtf die erin zit moet zich maar zien te redden.
Jo&

Post by Jo& »

culasse wrote:Nee, ik reed toen in allerlei andere wagens en daar gebruikte ik meestal deze GM synchromesh friction modified. Tussendoor gebruikte ik wel eens een andere bakolie, maar ik kwam altijd weer terug bij de GM. Wat mij betreft is er geen betere. Jammer genoeg is General Motors failliet gegaan en de GM synchromesh friction modified is om de één of andere reden uit produktie genomen. Toen deze olie uitkwam werd het beschouwd als de beste half synthetische mtf die er bestond. General motors heeft deze olie in meer dan 1500 verschillende soorten versnellingsbakken toegepast, waaronder ook veel high performance uitvoeringen o.a. in pickup trucks, corvette, cadillac, etc.
Sommige van die wagens hadden een koppel van meer dan 550 NM. Deze olie kan dus met gemak de output van onze Honda`s verdragen.
als je een beetje googled zul je merken dat veel meer mensen deze olie gebruiken. Kijk maar eens naar S2000, BMW, Nissan, Mazda forums.
Wat mij betreft is het sowieso een goed idee om regelmatig de bakolie te vervangen. Veel mensen hebben het over motorolie en hoe vaak je die moet verversen, maar discussies over transmissieolie kom je niet vaak tegen. En dat terwijl motorolie constant circuleert door het blok en wordt gekoeld, hetzij door een externe koel of door een warmtewisselaar. Bovendien wordt de motorolie ook nog gefilterd.
De transmissie daarentegen is gewoon een bak met een stel tandwielen erin. Er circuleert geen olie, er is geen koeling en geen filter. De mtf die erin zit moet zich maar zien te redden.

Wanneer is het uit productie genomen?
Als het uit productie is hoe kom je er dan aan?
culasse

Post by culasse »

Medio dit jaar kwam ik erachter dat General Motors met de produktie gestopt is.
Ik had tot dan toe een leverancier in amerika waar ik deze olie op de kop kon tikken. gelukkig heb ik nog een voorraadje waarmee ik het nog een tijd kan uitzingen. Wie echter wat van me wil kopen moet snel zijn. Inmiddels hebben meer mensen die dit spul gebruiken gemerkt dat er niet meer aan te komen is en ik heb in korte tijd aardig wat verkocht. Sommigen kochten direct meerdere flacons om een buffertje te hebben.

Eventueel zou je bij een Opel dealer kunnen informeren of die nog wat van deze GM olie hebben. Art. nr. is 12377916.
Er is ook een surrogaatolie die er sterk op lijkt, zit in alle Opel versnellingsbakken. Blijf daarbij uit de buurt, is lang niet zo goed.
slydawg

Post by slydawg »

Maar bak olie wordt niet vervuild door benzine etc itt motorolie waardoor de smerende eigenschappen afnemen. Ja hooguit wat metaal spinters die worden wel door de magneet in de bak vastgehouden.
culasse

Post by culasse »

Klopt, maar de mtf is wel onderhevig aan dagelijkse heat cycling processen en die zorgen ervoor dat de smeereigenschappen van de olie gaandeweg teruglopen. Ik sta er elke keer weer van te kijken hoe sommige fabrikanten ijskoud zeggen dat de olie in een versnellingsbak pas bij 100000 km hoeft te worden vervangen. Ik kan me herinneren dat in de jaren negentig Ford geen verversingplug op zijn (Getrag) mt75 en mtx 75 versnellingsbakken had. Ze gingen ervan uit dat de versnellingsbakolie net zo lang meeging als de transmissie zelf. Vanwege kostenreducties lieten ze dat achterwege. Ik heb wel eens vergeefs gezocht naar een vulplug op de transmissie van een Ford Explorer SUV.
Honda-ATR

Post by Honda-ATR »

Check dit filmpje eens *KLIK*
Sindsdien beide tegelijk :wink:
donkeykong

Post by donkeykong »

leuk filmpje :)

en goed advies ook van de expert!
Jo&

Post by Jo& »

Wat zijn die Japanners toch aparte mensen :-)
Locked