Versnellingsbak olie

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Jo&

Versnellingsbak olie

Post by Jo& »

Mocht je je versnellingsbak olie in je EP3 nog niet hebben vervangen voor MTF III, dan zou ik je ten zeerste aanraden dat te doen!!!

Heb ik vrijdag gedaan, en ik merk zeker verschil. Het is niet alsof je oppeens in een Ford rijd, maar ik merk dat het net ff wat soepeler schakeld. Voor al van 1 naar 2 als je net start, dus nog koud, en terug naar 2 voor een bocht. En als je keihard :D optrekt, en van 1 naar 2...

Ik hoop dat het een dezer dagen nog een keer erg koud is als ik 's ochtends weg rijd, dan zal ik nog ff updaten.
mr. X

Post by mr. X »

Heb ik toendertijd met mijn EP3 ook gedaan.

Zeker aan te raden, het verschil is duidelijk merkbaar. En voor 75 euro moet je het niet laten vind ik. Het moeizaam schakelen van 1 naar 2 was grotendeels verdwenen en de misshifts die af en toe voorkwamen verdwenen ook.
Avi

Post by Avi »

Ik heb 4 maanden geleden bij de dealer (Kneppers) mijn koppeling laten vervangen. Ik heb toen nadrukkelijk gevraagd om MTF-II of hoger. Op de bon staat bij versnellingsbakolie Shell Gear oil 'nogwat'. Is dit MTF ? Ik moet opmerken dat schakelen na 10-15 minuten echt super gaat, alleen bij een koude start gaat 1 naar 2 niet en terug schakelen naar 2 ook niet...

Is MTF-III bij elke dealer te krijgen of zijn er alternatieven? Op ebay staat een 4 liter blik te koop, ik neem aan dat dealer een andere verpakking heeft?
Jo&

Post by Jo& »

Het lijkt mij dat dit geen Honda MTF III is want dat is van Honda zelf.
Ik weet dat waar ik me olie had gehaald, Kraaiven (krijg daar goede korting via mn vriend), dat die het uit een groot vat haalde.
Je kunt naar mijn weten ook een busje/blik/flacon bestellen, maar dit was ook gewoon MTF III. En dat is universeel voor alle modellen.

Misschien was er een verwarring met je dealer, want MTF betekend Manual Transmission Fluid. Dus je moet benadrukken dat je HONDA MTF III wilt. Al is het raar dat ze niet OEM HONDA gebruiken :-?

Het resultaat vind ik goed. Vanochtend om 10:45 weggereden en ik merkte echt verschil met schakelen. Vooral van 1 naar twee en terug. Ook als hij warm is merk ik verschil, in de hoge toeren van 1 naar 2, als je je toeren maxt. Ik moet dit nog ff voor de zekerheid paar keer testen.
Als hij warm is gaat 1 naar 2 en terug makkelijker. Gaat eerder naar 1... Voorheen moest ik bijna stil staan.

Dus zeker de moeite waard om er MTF III in te gooien :wink:
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

AllGo

Post by AllGo »

Volgens mij is er geen enkele dealer die MTF in kleine verpakking op voorraad heeft hier...
Keung

Post by Keung »

AllGo wrote:Volgens mij is er geen enkele dealer die MTF in kleine verpakking op voorraad heeft hier...

Correct! MTF3 is bij Honda alleen als 25 ltr. vat te bestellen.
De oudere MTF2 was wel leverbaar in 1 ltr. verpakking, MTF3 (nog?) niet.
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

ik weet genoeg! thanks! :D
Guest

Post by Guest »

Even verder kijken

MPM en Kroon verkopen ook MTF maar dit heet uiteraard anders,
is dezelfde formule welke ze voor dik geld hebben gekocht , daarom heeft niet elk merk dat voldoet aan de Honda specificatie

Honda, Rover en Landrover gebruiken namelijk dezelfde bakolie
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

hier bij de honda/peugot( anders moesten ze monteurs ontslaan :wink: )
hebben ze de MTF 3 in 4 liter kannetjes, koste iets van 30€..

en je had 1.6 liter nodig zoiets ( papieren liggen op het werk)

ik vraag me dus ook af of het wel die honda MTF 3 is.....
Hakkinen

Post by Hakkinen »

MTF 3 moet die ook in de ATR of moet daar andere in?
MPG

Post by MPG »

Voor de ATR kan ook gewoon MTF 3 gebruikt worden. Zelf heb ik racing gearbox oil in de ATR, maar dat is niet aan te raden voor de huidige koude omstandigheden.
Hakkinen

Post by Hakkinen »

Heb een rekening van de Honda dealer gevonden en die hebben er MTF 2 ingegooid.
Jo&

Post by Jo& »

Update: Versnellingsbak olie vervangen voor MTFIII is zeker weten de moeite waard!!!!!!
Het is gewoon zonde als je het niet doet!
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

in venlo hebben ze de MTF 3 olie;in een 25 liter kan kost per 2 liter iets van €23. :D

peugot/honda dealer

maandag gaat ie erin.. :-)
culasse

Post by culasse »

Versnellingsbakolie vernieuwen van mijn 106 gti deed ik altijd zelf.
Dat was olie van Total, ongeveer 1.8 liter in een flacon en het was rood van kleur. Zou dat hetzelfde zijn wat honda ook heeft?
FastFWD

Post by FastFWD »

culasse wrote:Versnellingsbakolie vernieuwen van mijn 106 gti deed ik altijd zelf.
Dat was olie van Total, ongeveer 1.8 liter in een flacon en het was rood van kleur. Zou dat hetzelfde zijn wat honda ook heeft?

das bakolie, 80w90 vaak, NOOIT IN HONDA VERSNELLINGSBAK GEBRUIKEN, is slecht voor lagers en synchro's

mtf3 haal ik altijd per 25liter bij de dealer, is een grijs ovaal vaatje
wilco

Post by wilco »

Nee , Honda heeft MTF wat Rover en wat ik veel nog een merk gebruikt , niet verkrijgbaar in de winkel. :wink:
roblom

Post by roblom »

Neem altijd gewoon zelf een jerrycannetje mee, dan hoef ik niet meteen 25 liter te kopen.
FastFWD

Post by FastFWD »

roblom wrote:Neem altijd gewoon zelf een jerrycannetje mee, dan hoef ik niet meteen 25 liter te kopen.

kan ook, maar zo'n vaatje is in 2 maand leeg bij mij, heb geen zin om elke week naar de dealer te rijden
Locked