-> Fast Road Setup + monteren camber arms/camber bolts

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
nickR

Re: -> Fast Road Setup + monteren camber arms/camber bolts

Post by nickR »

Ik zat daar ook over te dubben welke te gaan nemen,maar zoals Aschwin al aangaf,het is/kan een cruciaal onderdeel zijn van de wagen.
Ik heb besloten om het van Buddy Club te nemen,was uiteindelijk maar €50,- duurder.
CTR-Asch

Post by CTR-Asch »

Hmm over buddyclub heb ik een eng verhaal voorbij zien komen op een engels forum. Daar had ik het met vtequila nog over. Ik meen dat die verbogen en afbraken. Maar ja zo'n op zich zelf staand voorval wat is de waarde daarvan.
Vtequila

Post by Vtequila »

Vanmiddag naar P.T geweest om de Integra uit te laten lijnen. Het hele proces nam zo'n uur en een kwartier in. Je kan er gewoon bij staan tijdens het uitlijnen en als je vragen hebt zijn ze gewillig deze te beantwoorden. Ik had er geen nieuwe banden bij genomen want die van mij zijn nog niet op, wel heb ik er een kleine afwijking naar links aan over gehouden wat misschien komt door het verschil in caster (naloop). Tevens zijn de banden nog niet uitgebalanceerd. Ik ga eens navragen of de caster ook is aan te passen.
Hier is mijn uitlijnrapport :

Image

Opgegeven settings :

voor -1 tot -1,5 graden negatief wielvlucht
achter -1 graden negatief wielvlucht

voor 0,06 graad per kant graden toe out
achter 0,06 graad per kant toe in

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Camber = wielvlucht = stand van wiel op de weg
Positief : hangt op buitenzijde van band
Negatief : hangt op binnenzijde van band (sportief in bochten)
Er mag eigenlijk geen verschil tussen links en rechts zitten.

Caster = naloop
Vergelijk dit met de voorvork van een fiets.
Dit zorgt voor het zelfsturend effect van de auto.
Weer zo min mogelijk verschil links en rechts

Toe- en uit-spoor
Gezien in de rijrichting van de auto.
Toespoor : de voorzijde van de banden staan dichter bij elkaar dan de achterzijde.
Teveel toespoor geeft slijtage aan buitenzijde banden.
Uitspoor is zelfde als hierboven, maar dan net andersom, slijtage binnenzijde banden.

Als de auto teveel camber (positief) heeft, slijten de banden ook aan de buitenzijde, zelfde geldt voor teveel negatief camber (binnenzijde banden slijten)
Tegenwoordig wordt uitlijnen met een computer gedaan, dit kan afstellingen tot 0,01 graad nauwkeurig registreren.
Tevens staan alle fabrieksinstellingen in een database, zodat (bijna) altijd de juiste gegevens beschikbaar zijn.

Dat bij sommige auto's niet alles af te stellen is (Golf1 heeft maar 1 verstelbare spoorstang) is type afhankelijk.
Er zal dan ook niet altijd de perfecte instelling bereikt kunnen worden.

Wielbasis is de afstand tussen naaf voorwiel en achterwiel
Spoorbreedte is afstand tussen de wielen op 1 as (hart tot hart)

Maximale wieluitslag is vanuit de rechtuitstand maximaal naar links of rechts.

Asverzet is het scheef staan van de as onder de auto.
Bij een scheve achteras zal de auto zich weer centreren op de stuurinrichting, zodat de auto zich als een krab over de weg voortbeweegt.

Curve spoorverandering : Tijdens het draaien aan het stuur veranderen de beide wielen niet exact gelijk (buitenste wiel moet minder insturen dan de binnenste)
Hier hangt ook de term uitspoor in de bochten mee samen.

Bron: http://www.tdiclub.nl/printview.php?t=1663&start=0
- Rise 'n Shine! -
Vtequila

Post by Vtequila »

Sinister wrote:Sorry maar D2 is alles BEHALVE kwaliteit, daar zou ik nooit iets van kopen.

Een ander member op dit forum heeft ook D2 arms, 2 jaar reeds en niets mis mee.
- Rise 'n Shine! -
donkeykong

Post by donkeykong »

Hee Jochem,

Ik zie dat je camber achter meer is dan voor, was dat de bedoeling? en je toespoor is zowel voor als achter positief?

caster kan alleen met speciale plates, miquel heeft die op zijn ep3 als het goed is.
dat verschil is klein, denk niet dat het de reden is dat je auto naar links trekt.
Vtequila

Post by Vtequila »

donkeykong wrote:Hee Jochem,

Ik zie dat je camber achter meer is dan voor, was dat de bedoeling? en je toespoor is zowel voor als achter positief?

caster kan alleen met speciale plates, miquel heeft die op zijn ep3 als het goed is.
dat verschil is klein, denk niet dat het de reden is dat je auto naar links trekt.

Ik heb de instellingen aan hun gegeven die jij mij verteld had. Meer camber achter was niet de bedoeling, dat mocht juist voor tot 1,5 graad negatief worden. Ik had de instellingen die ik hun had opgegeven moeten na checken, onverstandig om er van uit te gaan dat ze het wel instellen volgens de instellingen die ik hun op een briefje had gegeven. Ze hebben dan ook de toe voor verkeerd en de camber achter verkeerd ingesteld. Ik heb ze gevraagd of ik nu niet teveel heb betaald, omdat ze achter dus maar nauwelijks iets veranderd hebben. Ik ga aanspraak doen op mijn garantie om de juiste uitlijning volgens mijn gegevens te laten instellen.
- Rise 'n Shine! -
donkeykong

Post by donkeykong »

ik heb aangegeven toe out voor (banden naar buiten)
en toe in achter (banden naar binnen)
Vtequila

Post by Vtequila »

Ik heb een mail naar P.T. gestuurd om aanspraak te maken op garantie, er is duidelijk een geval van miscommunicatie geweest. Ikzelf heb goed op moeten letten en nacontroleren of de instellingen goed waren. Maar dat hadden ze zelf ook moeten doen.

Het is niet de bedoeling dat ik hun zwart wil maken, wil er bij deze alleen even op wijzen dat als je in de toekomst bij P.T je auto laat uitlijnen het rapport na checkt volgens de opgegeven settings voor het uitlijnen. Scheelt mis-communicatie en tijd.
- Rise 'n Shine! -
slydawg

Post by slydawg »

Zoals Marcel aangeeft, dat verschil in caster zal de auto niet doen trekken naar links of rechts, er zit af fabriek nagenoeg altijd een verschil in en is niet te verstellen.
Voor is camber afgesteld naar 1gr neg, je zegt zelf dat je hebt opgegeven -1 tot -1,5, dus is eigenlijk aan je vraag voldaan.
Misschien was dat het max. dat hij kon halen met de camber bolts.
Achter lijkt helemaal niet te zijn aangeraakt, begin en eind afstelling is -1,3 gebleven.
Sporing voor en achter is dus afgesteld naar jouw wens van 0,06.
LaurenZ

Post by LaurenZ »

CTR-Asch wrote:Rijden er meer met d2 camberarms hier?

Yes, enkel achter, in combinatie met een Toe kit.

nickR wrote:Ik zat daar ook over te dubben welke te gaan nemen,maar zoals Aschwin al aangaf,het is/kan een cruciaal onderdeel zijn van de wagen.
Ik heb besloten om het van Buddy Club te nemen,was uiteindelijk maar €50,- duurder.

Vanwaar de reden voor buddyclub ? bij een voorste camber kit gaan die boutjes ook rotten en eventueel zelfs afbreken.

Mijn mening is dat je gewoon de onderdelen moet nemen die binnen je budget liggen en dat daar ongetwijfeld een kwaliteits verschil in zullen zitten.
'98 JDM Integra Type-R
Vtequila

Post by Vtequila »

slydawg wrote:Zoals Marcel aangeeft, dat verschil in caster zal de auto niet doen trekken naar links of rechts, er zit af fabriek nagenoeg altijd een verschil in en is niet te verstellen.
Voor is camber afgesteld naar 1gr neg, je zegt zelf dat je hebt opgegeven -1 tot -1,5, dus is eigenlijk aan je vraag voldaan.
Misschien was dat het max. dat hij kon halen met de camber bolts.
Achter lijkt helemaal niet te zijn aangeraakt, begin en eind afstelling is -1,3 gebleven.
Sporing voor en achter is dus afgesteld naar jouw wens van 0,06.

Dat is waar, maar moet er bij voor, toe out, niet - 0,06 staan dan ? Ze hebben achter de -1.3 gehouden omdat het volgens hun beter is om achter meer camber te hebben dan voor. Ze hebben mij 85 euro berekend omdat ze ook achter toe hadden aangepast.
- Rise 'n Shine! -
nickR

Post by nickR »

L4urenZ wrote:
CTR-Asch wrote:Rijden er meer met d2 camberarms hier?

Yes, enkel achter, in combinatie met een Toe kit.

nickR wrote:Ik zat daar ook over te dubben welke te gaan nemen,maar zoals Aschwin al aangaf,het is/kan een cruciaal onderdeel zijn van de wagen.

Vanwaar de reden voor buddyclub ? bij een voorste camber kit gaan die boutjes ook rotten en eventueel zelfs afbreken.

Mijn mening is dat je gewoon de onderdelen moet nemen die binnen je budget liggen en dat daar ongetwijfeld een kwaliteits verschil in zullen zitten.

Helemaal mee eens Lau.
donkeykong

Post by donkeykong »

Nog even een laatste opmerking betreffende zogenaamde kwaliteit.
Vaak betaal je echt voor de naam en niet kwaliteit, daarmee bedoel ik niet een volk wiel vs een rota wiel ofzo.
Ik was ooit op zoek naar een koppelings lager, honda oem 40 euro (amerika) spoon 180 euro. precies hetzelfde product alleen van spoon zat ie in een mooi spoon plastic zak :) haha
LaurenZ

Post by LaurenZ »

Daar heb je dan ook weer helemaal gelijk in :)
'98 JDM Integra Type-R
CTR-Asch

Post by CTR-Asch »

En hoe weet je dan of iets van voldoende kwaliteit is? Als je een product niet kent en er is over dat specifieke product geen (bruikbare) informatie over te vinden op het internet of in je omgeving dan zal je toch een gok moeten wagen.
JDMTEG

Post by JDMTEG »

CTR-Asch wrote:En hoe weet je dan of iets van voldoende kwaliteit is? Als je een product niet kent en er is over dat specifieke product geen (bruikbare) informatie over te vinden op het internet of in je omgeving dan zal je toch een gok moeten wagen.

Op zo een moment kan je forums af gaan en vragen of er mensen zijn die bekend zijn met het product. :wink:
Locked