XavCTR's EP3
Zojuist m'n startpost maar eens bijgewerkt met een mooie modlist -inmiddels toch best veel gedaan aan de R! 8)- en twee dyno-grafieken met de resultaten van het afstellen @ DP Engineering vorig weekend. Toch wel erg tevreden met de resultaten van het afstellen:
Dyno'd on a Dynapack 4000 @ DP Engineering, Nijmegen [19-11-2011]
Power: 246HP @ 7977RPM | Torque: 246Nm @ 6200RPM (zie startpost voor de grafieken)
Meer foto's van de mods zelf volgen nog... :-)
Dyno'd on a Dynapack 4000 @ DP Engineering, Nijmegen [19-11-2011]
Power: 246HP @ 7977RPM | Torque: 246Nm @ 6200RPM (zie startpost voor de grafieken)

Meer foto's van de mods zelf volgen nog... :-)
Afgelopen de zomer heb ik via het Civic Type-R.co.uk forum een custom 2.5" RVS b-pipe besteld. Deze worden op maat gemaakt door een forumlid daar, hij heeft er in Engeland al veel verkocht en (na veel geduld) heb ik de eerste weten te bemachtigen aan onze kant van het continent. 8)
Je kan kiezen voor een met of zonder (Superflow) demper. Gezien ik al een Toda 4-2-1 uitlaatspruitstuk en andere catback heb, heb ik gekozen voor een met demper om niet in de problemen te komen m.b.t. Db-metingen op het circuit. Eind september heb ik deze gemonteerd, hieronder een paar foto's waar ik hem vergelijk met de OEM b-pipe.
Het verschil in diameter is duidelijk te zien. Ondanks het formaat heeft hij ze ontworpen om zo ver mogelijk van de grond te hangen, op onderstaande foto kun je de pasvorm goed zien:
Ik ben erg te spreken over de kwaliteit ervan! Ik heb nog amper problemen gehad met schrapen (alleen bij echt extreme drempels), het geluid is (ondanks de demper) wat voller geworden en de flow zal het ook zeker ten goede gekomen zijn, al is dat natuurlijk moeilijk te vertalen naar PK's.
Je kan kiezen voor een met of zonder (Superflow) demper. Gezien ik al een Toda 4-2-1 uitlaatspruitstuk en andere catback heb, heb ik gekozen voor een met demper om niet in de problemen te komen m.b.t. Db-metingen op het circuit. Eind september heb ik deze gemonteerd, hieronder een paar foto's waar ik hem vergelijk met de OEM b-pipe.



Het verschil in diameter is duidelijk te zien. Ondanks het formaat heeft hij ze ontworpen om zo ver mogelijk van de grond te hangen, op onderstaande foto kun je de pasvorm goed zien:

Ik ben erg te spreken over de kwaliteit ervan! Ik heb nog amper problemen gehad met schrapen (alleen bij echt extreme drempels), het geluid is (ondanks de demper) wat voller geworden en de flow zal het ook zeker ten goede gekomen zijn, al is dat natuurlijk moeilijk te vertalen naar PK's.
Zoals in m'n startpost al was te lezen is m'n EP3 sinds vorige maand uitgerust met een Honda RBC inlaatspruitstuk en Super90 70mm throttle body. Voordat de RBC erop ging heb ik hem echter onder handen genomen om hem beter aan te laten sluiten op de throttle body en om hem er nog wat origineler uit te laten zien. De eerste stap was het vergroten van de opening om deze perfect aan te laten sluiten op de 70mm adapter. Een OEM thottle body is 62mm dus er moest best wat af. Gelukkig heb ik een goede vriend met een freesbank in z'n schuur... 8)
Voor:
Na:
Hierna heb ik de RBC verder (met de hand) bewerkt. Op runners 1 & 4 heb ik de manifold-cover mounts verwijderd en hier en daar nog wat 'loos' aluminium weggehaald om het geheel een stuk 'cleaner' te maken.
Hier het resultaat:
Vergelijk bovenstaand maar met een OEM RBC:
Toen was hij klaar om gespoten te worden, dit heb ik met een spuitbus zwarte Motip engine paint gedaan:
Met het resultaat was ik prima tevreden:
Vervolgens was het tijd om de 70mm adapter en de Super90 throttle body te monteren. Hier was nog een klein beetje vijlwerk bij nodig voordat ik helemaal tevreden was met hoe goed alles van binnen op elkaar aansloot. Het moest zo glad mogelijk om de airflow niet te verstoren.
Zo zag het er uiteindelijk van binnen uit:
En zo van buiten: 8)
Het geheel klaar voor montage:
Pics van het geheel gemonteerd in de engine bay volgen nog...
Voor:

Na:

Hierna heb ik de RBC verder (met de hand) bewerkt. Op runners 1 & 4 heb ik de manifold-cover mounts verwijderd en hier en daar nog wat 'loos' aluminium weggehaald om het geheel een stuk 'cleaner' te maken.
Hier het resultaat:

Vergelijk bovenstaand maar met een OEM RBC:

Toen was hij klaar om gespoten te worden, dit heb ik met een spuitbus zwarte Motip engine paint gedaan:

Met het resultaat was ik prima tevreden:

Vervolgens was het tijd om de 70mm adapter en de Super90 throttle body te monteren. Hier was nog een klein beetje vijlwerk bij nodig voordat ik helemaal tevreden was met hoe goed alles van binnen op elkaar aansloot. Het moest zo glad mogelijk om de airflow niet te verstoren.
Zo zag het er uiteindelijk van binnen uit:

En zo van buiten: 8)

Het geheel klaar voor montage:

Pics van het geheel gemonteerd in de engine bay volgen nog...
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Mooie updates en jullie hebben mooi werk geleverd met het aanpassen van de rbc/tb.
Heb je misschien een close up foto van de bochten van die b-pipe? Bochten zien er op deze foto slecht/ingedeukt uit... Het lijkt te zijn gerold met een crappy pijpenbuiger. Het kan ook aan de foto's liggen, maar zoiets zal de flow niet bevorderen.
Heb je misschien een close up foto van de bochten van die b-pipe? Bochten zien er op deze foto slecht/ingedeukt uit... Het lijkt te zijn gerold met een crappy pijpenbuiger. Het kan ook aan de foto's liggen, maar zoiets zal de flow niet bevorderen.
MFrame Autosport