Zwakke schakel in setup diagnose+foto's toegevoegt pagina 2

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Als ik zo vrij mag zijn om mn mening hier te spuien, wil ik je even waarschuwen met iedereen en alles de schuld geven van een laag gemeten vermogen.
Je toon staat me een beetje tegen. Ondanks dat je zegt dat je niemand vroegtijdig wil veroordelen heb je al 4 keer namen genoemd van potentiële schuldigen en dat is niet netjes.

Laat het even duidelijk zijn dat 1 cilinder op dik 7 bar lager dan de rest een hele bak vermogen kan schelen. Verder rijden kan de boel alleen maar meer slopen.
Eerst zoeken waar het aan ligt is erg aan te bevelen.
Het lijkt voor vele niet logisch maar in de gebouwde blokken wereld is het vrij normaal dat de eigenaar gewoon pech heeft als er iets mis gaat met zn motor.
Met zulke motorische aanpassingen waarbij de normale limieten ver voorbij gegaan worden kan van alles en nog wat schuldig zijn van het kapot lopen van een motor. Vandaar dat de eigenaar niemand specifiek de schuld kan geven omdat er vaak niet 1 iemand is geweest die alles gedaan heeft aan die motor. Misschien heeft de motor bouwer perfect werk afgeleverd maar is de tuner iets te ruig bezig geweest. Misschien is de tuner perfect bezig geweest maar is de bouwer iets te makkelijk geweest met spoelen van het blok. Misschien is er wel een onderdeel geplaatst met zwakke delen. Maar misschien is het wel de nieuwe eigenaar zelf geweest die gewoon euro 95 getankt heeft waardoor al het perfect werk van alle bouwers gesloopt is.
Met andere woorden: Je kan nooit pressies zeggen waardoor het gekomen is, dus is de eigenaar vaak de gene die moet bloeden voor de schade.
rot maar waar.....
Martin.O

Post by Martin.O »

in de toda doosjes van mij zit een briefje met "kom niet zeuren over garantie"
integra

Post by integra »

:lol:
mcdesmond

Post by mcdesmond »

Gaskleppie wrote:Als ik zo vrij mag zijn om mn mening hier te spuien, wil ik je even waarschuwen met iedereen en alles de schuld geven van een laag gemeten vermogen.
Je toon staat me een beetje tegen. Ondanks dat je zegt dat je niemand vroegtijdig wil veroordelen heb je al 4 keer namen genoemd van potentiële schuldigen en dat is niet netjes.

Laat het even duidelijk zijn dat 1 cilinder op dik 7 bar lager dan de rest een hele bak vermogen kan schelen. Verder rijden kan de boel alleen maar meer slopen.
Eerst zoeken waar het aan ligt is erg aan te bevelen.
Het lijkt voor vele niet logisch maar in de gebouwde blokken wereld is het vrij normaal dat de eigenaar gewoon pech heeft als er iets mis gaat met zn motor.
Met zulke motorische aanpassingen waarbij de normale limieten ver voorbij gegaan worden kan van alles en nog wat schuldig zijn van het kapot lopen van een motor. Vandaar dat de eigenaar niemand specifiek de schuld kan geven omdat er vaak niet 1 iemand is geweest die alles gedaan heeft aan die motor. Misschien heeft de motor bouwer perfect werk afgeleverd maar is de tuner iets te ruig bezig geweest. Misschien is de tuner perfect bezig geweest maar is de bouwer iets te makkelijk geweest met spoelen van het blok. Misschien is er wel een onderdeel geplaatst met zwakke delen. Maar misschien is het wel de nieuwe eigenaar zelf geweest die gewoon euro 95 getankt heeft waardoor al het perfect werk van alle bouwers gesloopt is.
Met andere woorden: Je kan nooit pressies zeggen waardoor het gekomen is, dus is de eigenaar vaak de gene die moet bloeden voor de schade.
rot maar waar.....

Ik geef zoals ik al aangaf niemand de schuld hier, ik noem enkel de namen van de mensen die eraan meegewerkt hebben. Deze hoeven dus ook zeker niet als schuldige beschouwd te worden. Ik vind het echter wel een kwalijke zaak dat de motor afgeleverd is met dit bijzonder lage vermogen. De auto gaat a.s. vrijdag naar Andy en die zoekt uit wat er aan de hand is. Het gene waar ik meer op doelde was, dat de deze auto met deze specs afgeleverd is met 194pk. aangezien ik nu 7bar compressie verlies heb op cilinder 3 en ik nog steeds honda's met soortgelijk vermogen voor kan blijven, kan je er bijna vanuit gaan dat de auto nog steeds die gemeten 194pk heeft, en is de kans vrij groot dat de auto toen hij op de bank stond en dus nog niet opgeleverd was ook al compressie verlies heeft gehad.
Sterker nog ik heb uit betrouwbare bron al gehoord dat er toen sprake was van detonatie toen hij op de bank stond, maar dat er verder nog niet toe. Eerst afwachten wat Andy gaat vinden en dan kijken we wel weer verder..

En tja wat betreft de kosten, we zullen zien wat we ermee kunnen :lol:
LaurenZ

Post by LaurenZ »

Je geeft ook niemand de schuld, maar gooit wel met zand en namen.

dat wordt niet altijd als "leuk" ervaren.. ^^
'98 JDM Integra Type-R
LCR

Post by LCR »

Altijd lastig als er verschillende partijen aan de auto gewerkt heeft.
Hmmm..geen wonder dat Andy voorlpig geen tijd heeft :roll:
SteefO

Post by SteefO »

Ik zou een hybride kopen :lol:
mcdesmond

Post by mcdesmond »

zoiets als dit?

Image

Heb ik al (vd baas) Is ook niet alles geloof me..
mcdesmond

Post by mcdesmond »

Heb zojuist contact gehad met Andy. Hij heeft een lektest uitgevoerd met de volgende resultaten:

Cilinder 1 14%
Cilinder 2 4%
Cilinder 3 62%
Cilinder 4 8%

Hij gaat kijken of hij vandaag nog de kop eraf kan halen om te kijken hoe erg de schade is.
rob010

Post by rob010 »

Cilinder 1 14%
Cilinder 2 4%
Cilinder 3 62%
Cilinder 4 8%

Hij gaat kijken of hij vandaag nog de kop eraf kan halen om te kijken hoe erg de schade is.

Oei,nog erger dan ik verwachtte.......Succes met alles Mitch :wink:
mcdesmond

Post by mcdesmond »

Het is nu wel duidelijk dat de ITR echt misschien op 75% van zn werkelijke vermogen heeft gelopen.. Wat zal er een grote glimlach ontstaan als ik het gas indruk als hij op 100% draait.. Uiteraard gaat dit wel een bult geld kosten.
mcdesmond

Post by mcdesmond »

Nou ik heb zojuist de officiele diagnose door gekregen van Andy. Het onderblok is nog wel bruikbaar gelukkig. Onderstaand het verhaaltje van Andy zelf.

Mijn excuses dat het zo lang duurde. Ik heb het momenteel heel erg druk, maar ik wilde tog weten wat er met je motor aan de hand is. Hierdoor ging ik toch grondig zoeken wat er allemaal aan je motor vervangen moet worden.
Aan de hand van de lektest was het al duidelijk dat je zuiger #3 beschadigd is. Dit is inderdaad zo [zie foto] De boring van deze cilinder is noch te gebruiken. De boringen zijn niet perfect meer. Ze zijn een beetje gekrast aan de bovenkant [zie foto] Deze beschadiging zal geen invloed hebben op de vermogen van de motor.
Verder heb ik drijfstang lagerschade geconstateerd [zie foto]. Ter controller heb ik de hoofdlagerkappen ook los gehaald. Twee van de hoofdlagers zijn ook gekrast. Krukas is verder wel goed.

Het valt dus nog wel ietsjes mee, maar om het te laten maken kost het toch weer genoeg..
Image
Image
Image
Image
boikel

Post by boikel »

Weet je ook de oorzaak van de schade, om dit in de toekomst te voorkomen?
mcdesmond

Post by mcdesmond »

Andy had het wederom over detonatie.

De volgende dingen zijn bij de vorige keer vervangen of gechecked, omdat er bij de vorige keer ook sprake was van detonatie, toen was het onderblok niet meer bruikbaar.

Brandstof: altijd BP 98 getankt was al duidelijk.
Injectoren: Zijn door RSP gereinigd
Brandstof pomp: Is gechecked zit een walbro pomp in functioneert goed
Brandstof filter: Is vervangen door RSP bij de laatste rebuild

Wat kan nog meer detonatie veroorzaken? De auto is destijds afgesteld door Martijn, Bekerom Tuning.

De lagers zijn beschadigt door verkeerde speling.. Of te weinig olie, maar dat lijkt me sterk.
Gijs

Post by Gijs »

Knock sensor gebruiken volgende keer om het in het oog te houden ?

Weet niet hoe het bij een ITR zit maar bij de Kpro is het maar een vinkje aanzetten en dan flashed je MIL lampje als hij knock ondervindt.
mcdesmond

Post by mcdesmond »

Misschien een hele stomme vraag, maar wat doet een knock sensor precies?
rob010

Post by rob010 »

maar wat doet een knock sensor precies

Pingelen of detonatie voorkomen Mitch :lol:

Google maar eens op 'detoneren motor' dan vind je hele bruikbare info over dit sensortje.

Pingelen (kloppen), is het ongecontroleerd verbranden van het benzinelucht mengsel in een verbrandingsruimte van een motor.
Dit gebeurt als het mengsel door de compressie en de temperatuur in de cilinder spontaan op verschillende plaatsten ontbrandt.
Men hoort, als de motor gaat pingelen, in de motor een helder tinkelend (pingelend) geluid.
Kloppen is schadelijk voor de werking van de motor:
De motor werkt minder efficiënt, verliest aan vermogen.
Ook kunnen onderdelen van de motor, zoals zuiger en verbrandingsruimte door de hoge temperatuur die plaatselijk optreden bij het pingelen, beschadigd raken.

Hoe hoger de compressiedruk hoe meer kans op pingelen bestaat.
Ook kan pingelen optreden als de ontsteking van het mengsel niet op het juiste moment plaatsvindt.
Men vermijdt pingelen door bij hogere compressieverhoudingen benzine te gebruiken met grotere klopvastheid.
De klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal van de benzine.
Benzine met een groter klopvastheid verkreeg men vroeger door het toevoegen van tetra-ethyl lood (TEL), in de volksmond vaak gewoon 'lood' genoemd.
Tegenwoordig worden loodvervangers toegevoegd om de brandstofkwaliteit (weerstand tegen pingelen) te verhogen

Dus.....
mcdesmond

Post by mcdesmond »

Ja dat pingelen of detoneren was al bekend, ik weet wel wat dit inhoudt verder. Weet alleen niet precies wat die knock sensor nou precies doet..
mcdesmond

Post by mcdesmond »

Al gevonden op CCH. Die grijpt dus in en doet wat met je ontsteking op het moment dat het detonatie plaatsvind o.i.d.
Locked