idd, die bank in Goes doet geen verliesmeting en geeft dus alleen het wielvermogen. De Rica bank probeert het motor vermogen zo goed mogenlijk te benaderen, de Tovami bank probeert het wiel vermogen zo goed mogenlijk te benaderen. Beide doen dat op de juiste manier.
Andere banken pakken nog wel eens even makkelijk 15% voor de verliezen. Als je Rick's gemeten verlies vergelijkt met die van integra zie je dat je dat nooit zomaar kan doen zonder dat het grote invloed heeft op het gemeten motor vermogen!
Meten is weten!
B18 tunen naar 250pk?
Ik zelf ben een voorstander van een dynojet. Aangezien dit ook daadwerkelijk het vermogen is wat je op straat overbrengt, daar draait het uiteindelijk om. Als we de grafieken van de Maha bank bij Rica vergelijken met de Dynojet bij Tovami, zie je dat bij allebij de metingen dezelfde DIN correctie factor gebruikt wordt.
Volgens de eigenaar van Tovami zou je nog 15% bij het wielvermogen op moeten tellen om het motorvermogen te bepalen. Al blijft dit een beetje gokken; bandbreedte, bandenspanning, wielomtrek, gewicht, uitlijning, spelen allemaal een rol bij het aandrijfverlies.
Als we kijken naar de auto's die die dag op de bank gingen, klopt die 15% over het algemeen wel. Maar om exact je motorvermogen te weten is het dan toch beter om naar een Maha bank te gaan en je aandrijfverliezen te meten, zoals bij Rica.
complete stock EK9 deed 161 whp ~ 185 chp
een complete standaard EK4 deed 135 whp ~ 155 chp
Als we naar mijn motor kijken 222 whp ~ 255 chp
nog wat foto's en een filmpje van de dynojet:
http://www.youtube.com/watch?v=7gSjj1WpIIU
Volgens de eigenaar van Tovami zou je nog 15% bij het wielvermogen op moeten tellen om het motorvermogen te bepalen. Al blijft dit een beetje gokken; bandbreedte, bandenspanning, wielomtrek, gewicht, uitlijning, spelen allemaal een rol bij het aandrijfverlies.
Als we kijken naar de auto's die die dag op de bank gingen, klopt die 15% over het algemeen wel. Maar om exact je motorvermogen te weten is het dan toch beter om naar een Maha bank te gaan en je aandrijfverliezen te meten, zoals bij Rica.
complete stock EK9 deed 161 whp ~ 185 chp
een complete standaard EK4 deed 135 whp ~ 155 chp
Als we naar mijn motor kijken 222 whp ~ 255 chp
nog wat foto's en een filmpje van de dynojet:

http://www.youtube.com/watch?v=7gSjj1WpIIU