Zoas de titel aangeeft waar zit em nou het verschil in en wat hebben jullie zelf onder de auto hangen?
Ik wil zelf ook een andere exhaust header maar weet niet goed wat ik moet nemen een 4-1 of een 4-2-1.......
het verschil zit hem in de vermogenswinst die je wilt boeken.
Wil je dat bij lage of bij hoge toerentallen hebben?
4-1 spruit geeft bij hogere toeren meer vermogen, en de 4-2-1 onderin meer vermogen
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Is het dan ook zo dat als je kiest voor een 4-1 je onderin inlevert in vermogen en er bovenin wat bijkrijgt? en bij een 4-2-1 dat je bovenin inlevert in vermogen en er onderin vermogen bijkrijgt?
Maar is dit ook echt zo. ???
een hytech levert toch ook top vermogen??
En wat als je een 4-1 gebruikt in combinatie met een preformer x
werkt dat elkaar dan tegen. Of win je over al wat. :lol:
Ik weet niet of het altijd zo is of een 4-1 of 4-2-1 altijd netjes in groepen
kunnen worden verdeelt.???
Dat zal het basis principe zijn van een spruitstuk , wat er hierboven beschreven is.
Als je gaat combineren met andere performance onderdelen zal je pk / torque winst waarschijnlijk groeien.
Mits alles goed op elkaar is afgesteld ;-)
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Maar is dit ook echt zo. ??? een hytech levert toch ook top vermogen?? En wat als je een 4-1 gebruikt in combinatie met een preformer x werkt dat elkaar dan tegen. Of win je over al wat. :lol:
Ik weet niet of het altijd zo is of een 4-1 of 4-2-1 altijd netjes in groepen kunnen worden verdeelt.???
Daarom zeg ik het ook op die manier, in grove lijnen is klopt het, maar er zijn knap afwijkende modellen die het tegendeel bewijzen.
Een top 4-2-1 header kan een slechtere 4-1 in piek power overtreffen. En andersom ook. Het is ook maar net hoe je header past bij alle andere motor eigenschappen. Soms werkt het mee, soms tegen.
Ik rij zelf met een 4-2-1 spruitstuk met lange primary buizen en korte secondaries. Dat legt de nadruk op vermogen bovenin ten koste van koppel in het middentoerenbereik. Bovendien heeft het spruitstuk een 1-2/3-4 pairing van de primary buizen. Ik heb ooit gelezen dat dit vanwege de 180 graden krukasopstelling meer topvermogen geeft. Maar er zijn ook spruitstukken met een 1-3/2-4 pairing, die schijnen tegemoet te komen aan de ontstekingsvolgorde van de motor voor meer koppel in het middentoerenbereik.
Dit zijn maar een paar van de variabelen die bepalen hoe koppel en vermogen van de motor zich ontwikkelen. zoals gaskleppie al aangaf is het een moeilijke materie. Alleen door veel experimenteren is het mogelijk om zulke dingen uitvoerig te testen.
idd, en als alles netjes bij elkaar past en alles goed met elkaar mee werkt krijg je pas de echt hoge vermogens.
Zie bv die B18 en zn bijbehorende dyno uitdraai die ik vorige week gepost heb. Die heeft trouwens een inlaat spruitstuk die het vooral in het middentoeren gebied goed zou doen. En wat zie je? Max koppel op 8500rpm, dat is niet "mid toeren" lol!
Gianni wrote:Bedankt voor de info, ik denk dat ik wel voor een 4-2-1 ga, waarschijnlijk een dc-sports. Ik denk dat ik er dan wel gelijk een engine damper bij neem.
inserts kan je er beter in zetten, damper deed bij veel totdat ie kaput ging...gaat de spoon kwaliteit
En zelfs dan kan het nog vrot Heb ergens topic staan over het flexi deel.
Als ik nog is een header moest kopen zou ik gelijk een toda halen...niet dat die niet vrot gaan maar ja, schijnen toch ffies wat beter te zijn ten opzichte van de imitatie dc.
Ok thnx en het breken van flexibele gedeelte kun je voorkomen door inserts te nemen?
Zijn er nog andere modificaties nodig om te voorkomen dat er iets breekt of vroegtijdig kapot gaat?
p.s. zal wel iets ''trilleriger'' in de auto worden met die inserts of niet? :lol: