Verschil 4-1 exheaust header t.o.v. 4-2-1 exheaust header?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Gianni
Posts: 219
Joined: Fri Aug 20, 2010 4:59 pm

Verschil 4-1 exheaust header t.o.v. 4-2-1 exheaust header?

Post by Gianni »

Zoas de titel aangeeft waar zit em nou het verschil in en wat hebben jullie zelf onder de auto hangen?
Ik wil zelf ook een andere exhaust header maar weet niet goed wat ik moet nemen een 4-1 of een 4-2-1.......

Graag jullie mening! :D

Gianni CTR
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

het verschil zit hem in de vermogenswinst die je wilt boeken.
Wil je dat bij lage of bij hoge toerentallen hebben?
4-1 spruit geeft bij hogere toeren meer vermogen, en de 4-2-1 onderin meer vermogen
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Gianni
Posts: 219
Joined: Fri Aug 20, 2010 4:59 pm

Post by Gianni »

Is het dan ook zo dat als je kiest voor een 4-1 je onderin inlevert in vermogen en er bovenin wat bijkrijgt? en bij een 4-2-1 dat je bovenin inlevert in vermogen en er onderin vermogen bijkrijgt?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dat is dus idd wat er gezegt wordt.
Gianni
Posts: 219
Joined: Fri Aug 20, 2010 4:59 pm

Post by Gianni »

Helder
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

Dat is dus idd wat er gezegt wordt.



Maar is dit ook echt zo. ???
een hytech levert toch ook top vermogen??
En wat als je een 4-1 gebruikt in combinatie met een preformer x
werkt dat elkaar dan tegen. Of win je over al wat. :lol:

Ik weet niet of het altijd zo is of een 4-1 of 4-2-1 altijd netjes in groepen
kunnen worden verdeelt.???
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Dat zal het basis principe zijn van een spruitstuk , wat er hierboven beschreven is.
Als je gaat combineren met andere performance onderdelen zal je pk / torque winst waarschijnlijk groeien.
Mits alles goed op elkaar is afgesteld ;-)
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

integra wrote:
Dat is dus idd wat er gezegt wordt.



Maar is dit ook echt zo. ???
een hytech levert toch ook top vermogen??
En wat als je een 4-1 gebruikt in combinatie met een preformer x
werkt dat elkaar dan tegen. Of win je over al wat. :lol:

Ik weet niet of het altijd zo is of een 4-1 of 4-2-1 altijd netjes in groepen
kunnen worden verdeelt.???


Daarom zeg ik het ook op die manier, in grove lijnen is klopt het, maar er zijn knap afwijkende modellen die het tegendeel bewijzen.
Een top 4-2-1 header kan een slechtere 4-1 in piek power overtreffen. En andersom ook. Het is ook maar net hoe je header past bij alle andere motor eigenschappen. Soms werkt het mee, soms tegen.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Ik rij zelf met een 4-2-1 spruitstuk met lange primary buizen en korte secondaries. Dat legt de nadruk op vermogen bovenin ten koste van koppel in het middentoerenbereik. Bovendien heeft het spruitstuk een 1-2/3-4 pairing van de primary buizen. Ik heb ooit gelezen dat dit vanwege de 180 graden krukasopstelling meer topvermogen geeft. Maar er zijn ook spruitstukken met een 1-3/2-4 pairing, die schijnen tegemoet te komen aan de ontstekingsvolgorde van de motor voor meer koppel in het middentoerenbereik.
Dit zijn maar een paar van de variabelen die bepalen hoe koppel en vermogen van de motor zich ontwikkelen. zoals gaskleppie al aangaf is het een moeilijke materie. Alleen door veel experimenteren is het mogelijk om zulke dingen uitvoerig te testen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

idd, en als alles netjes bij elkaar past en alles goed met elkaar mee werkt krijg je pas de echt hoge vermogens.
Zie bv die B18 en zn bijbehorende dyno uitdraai die ik vorige week gepost heb. Die heeft trouwens een inlaat spruitstuk die het vooral in het middentoeren gebied goed zou doen. En wat zie je? Max koppel op 8500rpm, dat is niet "mid toeren" lol!
Gianni
Posts: 219
Joined: Fri Aug 20, 2010 4:59 pm

Post by Gianni »

Bedankt voor de info, ik denk dat ik wel voor een 4-2-1 ga, waarschijnlijk een dc-sports.
Ik denk dat ik er dan wel gelijk een engine damper bij neem.
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Post by donkeykong »

Gianni wrote:Bedankt voor de info, ik denk dat ik wel voor een 4-2-1 ga, waarschijnlijk een dc-sports.
Ik denk dat ik er dan wel gelijk een engine damper bij neem.


inserts kan je er beter in zetten, damper deed bij veel totdat ie kaput ging...gaat de spoon kwaliteit :)
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

idd, die dempers kunnen nooit in hun 1tje alle krachten opvangen. Daar zijn ze veel te zwak voor.
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

Gaskleppie wrote:idd, die dempers kunnen nooit in hun 1tje alle krachten opvangen. Daar zijn ze veel te zwak voor.


X2
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

En zelfs dan kan het nog vrot :D Heb ergens topic staan over het flexi deel.

Als ik nog is een header moest kopen zou ik gelijk een toda halen...niet dat die niet vrot gaan maar ja, schijnen toch ffies wat beter te zijn ten opzichte van de imitatie dc.
Gianni
Posts: 219
Joined: Fri Aug 20, 2010 4:59 pm

Post by Gianni »

Zo snel gaan die headers toch niet kapot.......?
Gijs
Posts: 139
Joined: Fri May 09, 2008 7:30 am

Post by Gijs »

Gewoon zeker inserts pakken, mijne header zit er al 2 jaar op zonder problemen.
Gianni
Posts: 219
Joined: Fri Aug 20, 2010 4:59 pm

Post by Gianni »

@gijs heb je die inserts erin laten zetten of heb je het zelf gedaan? en welke inserts heb je rood of zwart?

dit ziet er (zeker voor het geld) prima uit.
http://www.showoffimports.nl/product.php?productid=32948

http://www.akr-performance.nl/shop_nl/civic/civic-01-06/motor-tuning-styling/civic-01-06-energy-suspension-motorsteun-inserts.php
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Gianni wrote:Zo snel gaan die headers toch niet kapot.......?


nee maar wel het flexibele deel als je geen voorzorgs maatregelen neemt.

De meeste nemen de rode inserts.

* Zwart (straat gebruik)
* Rood (straat/circuit gebruik)
Gianni
Posts: 219
Joined: Fri Aug 20, 2010 4:59 pm

Post by Gianni »

Ok thnx en het breken van flexibele gedeelte kun je voorkomen door inserts te nemen?
Zijn er nog andere modificaties nodig om te voorkomen dat er iets breekt of vroegtijdig kapot gaat?

p.s. zal wel iets ''trilleriger'' in de auto worden met die inserts of niet? :lol:
Locked