Honda toch weer F1
Honda toch weer F1
Keert Honda toch terug in de F1???????
http://www.f1today.nl/20101012/ook-honda-genteresseerd-in-terugkeer-naar-formule-1.html
http://www.f1today.nl/20101012/ook-honda-genteresseerd-in-terugkeer-naar-formule-1.html
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Heb ik dat nu goed gelezen???
1.6 ltr turbo motoren in een F1 auto?
Op zich vin dik het leuk dat Honda weer een comeback gaat maken in de F1.
Alleen die motor inhoud...
Een F1 auto mag toch op zijn minst 700 pk eruit persen, anders kun je net zo goed naar het DTCC gaan kijken of DTM.
1.6 ltr turbo motoren in een F1 auto?
Op zich vin dik het leuk dat Honda weer een comeback gaat maken in de F1.
Alleen die motor inhoud...
Een F1 auto mag toch op zijn minst 700 pk eruit persen, anders kun je net zo goed naar het DTCC gaan kijken of DTM.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Dat klopt. Nelson Piquet reed in 1983 met zijn Brabham BMW naar pole position met zo`n 1.5 liter turbo motor tijdens de Grand prix van Nederland in Zandvoort. Hij won ook de race. Voor de kwalificatie reed hij met een speciale motor die met ik geloof iets van 5 bar turbodruk draaide, geschat vermogen tegen de 1500 pk. Goed voor drie ronden op het circuit, daarna was de motor schroot. Elke keer als Piquet binnenkwam na wat snelle ronden op het circuit stond er meteen een mannetje in de buurt met een brandblusser. Door de enorme hitte die van de turbo afkwam als de wagen stilstond kon het gebeuren dat sommige onderdelen van de carrosserie of de motor spontaan vlam vatten. In die tijd mocht men gedurende de race nog de turbodruk aanpassen als hen dat zo uitkwam. Dus als men een inhaalactie wilde doen werd op het recht stuk even aan de knop gedraaid en kwamen er zomaar 200-300 pk bij.
De brandstof die gebruikt werd voor deze motoren had naar verluid op het laatst een octaagehalte van 125 of zelfs meer. Voor de chemische samenstelling van deze brandstof deed men een beroep op de expertise van IG Bayer. Dit chemieconcern maakte in de oorlog de speciale brandstoffen voor de Messerschmidt bf109 en Focke Wulf he252 interceptor jachtvliegtuigen. Blijkbaar hadden ze de formules voor de brandstoffen nog in hun kluizen liggen.
Het was ook de allereerste F1 motor met electronische brandstofinspuiting.
Aangezien niemand ooit daarvoor zoiets had geprobeerd ontstond de eerste Siemens brandstofinspuiting voor een F1 motor letterlijk bij BMW ingenieur Paul Rosche op de keukentafel. Het gerucht ging dat ze zelfs de wasmachine bij hem sloopten om bepaalde electrische onderdelen te gebruiken. Het was in die tijd niet zo dat je zomaar de winkel kon binnenstappen om spullen te kopen.
De brandstof die gebruikt werd voor deze motoren had naar verluid op het laatst een octaagehalte van 125 of zelfs meer. Voor de chemische samenstelling van deze brandstof deed men een beroep op de expertise van IG Bayer. Dit chemieconcern maakte in de oorlog de speciale brandstoffen voor de Messerschmidt bf109 en Focke Wulf he252 interceptor jachtvliegtuigen. Blijkbaar hadden ze de formules voor de brandstoffen nog in hun kluizen liggen.
Het was ook de allereerste F1 motor met electronische brandstofinspuiting.
Aangezien niemand ooit daarvoor zoiets had geprobeerd ontstond de eerste Siemens brandstofinspuiting voor een F1 motor letterlijk bij BMW ingenieur Paul Rosche op de keukentafel. Het gerucht ging dat ze zelfs de wasmachine bij hem sloopten om bepaalde electrische onderdelen te gebruiken. Het was in die tijd niet zo dat je zomaar de winkel kon binnenstappen om spullen te kopen.
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm