Materiaal en te veel spanning zoals eerder gezegd.
Persoonlijk vind ik het materiaal dunnetjes ivm de flens. Het zwakste gedeelte (lasgedeelte) vangt de meeste klappen op...krak!
Ik vrees te slappe motorsteunen waardoor er teveel krachten van het kantelen van je motor door de uitlaat opgevangen moesten worden. En daar is titanium niet geschikt voor blijkt wel....
bij de S2000 zijn titanium uitlaten natuurlijk gemeengoed... en wat blijkt: niet tegen dagelijks verkeer bestand!
de engelse S2000 rijders die er een hebben, hebben bijna allemaal al een keer een reparatie moeten laten uitvoeren.
Het komt erop neer, dat titanium niet goed tegen de heftige temperatuurschommelingen van dagelijks gebruik kan, en dan met name extreme afkoeling door bijvoorbeeld water wat tegen een hete uitlaat spat.
En sja, als je gewoon normaal met je auto rijdt, zul je regen tegenkomen...
De beste optie voor dagelijks-gebruik-titanium uitlaten zijn zoals mijn TODA, of de Mugen: alleen de einddempers (Mugen) of zelfs alleen de eindtips (TODA) zijn van titanium.
Het grootste probleem met de Amuse Titanium uitlaat is dat het dempmateriaal verbrand. Dit komt door het dagelijks gebruik.
Verdere schades en scheuren aan de Amuse uitlaat komen voor de DC5 niet echt voor. Bij de S2000 staat de Amuse erom bekend dat hij scheurt bij de demper. Waardoor men verstevigingen erop last om dit te voorkomen (vaak na een nieuwe vulling met dempingsmateriaal).
Bij deze uitlaat zie je al op meerdere punten dat deze gescheurd is geweest, daarom verbaasd mij het niks dat deze opnieuw gescheurd is. Tevens was bij de koper bekend (toen hij deze verkocht aan de persoon welke deze nu verkoopt :-?) dat de tussendemper opnieuw gevuld diende te worden. Alleen heeft hij dit niet aangegeven en zal dit nog steeds moeten gebeuren :roll:.
Ik heb een heel goed adres wie de Amuse kan repareren (heeft de oude Amuse van mij opnieuw gevuld) mocht iemand hierin geinterresseerd zijn. Maar persoonlijk zou ik hier niet aan beginnen, dit gaat alleen maar doorscheuren.
baRt wrote:bij de S2000 zijn titanium uitlaten natuurlijk gemeengoed... en wat blijkt: niet tegen dagelijks verkeer bestand!
de engelse S2000 rijders die er een hebben, hebben bijna allemaal al een keer een reparatie moeten laten uitvoeren.
Het komt erop neer, dat titanium niet goed tegen de heftige temperatuurschommelingen van dagelijks gebruik kan, en dan met name extreme afkoeling door bijvoorbeeld water wat tegen een hete uitlaat spat.
En sja, als je gewoon normaal met je auto rijdt, zul je regen tegenkomen...
De beste optie voor dagelijks-gebruik-titanium uitlaten zijn zoals mijn TODA, of de Mugen: alleen de einddempers (Mugen) of zelfs alleen de eindtips (TODA) zijn van titanium.
Ok, maar toch gek dat hij dan presies scheurt op het punt waar de koppeling zit naar de motor. Krimp schade zou dan overal kunnen ontstaan.
Dat het hoofdzakelijk gebeurt bij straat auto's zou ook kunnen komen omdat die auto's vaak veel slappere motor steunen hebben en dus veel meer kanteling moeten verwerken.
baRt wrote:Het komt erop neer, dat titanium niet goed tegen de heftige temperatuurschommelingen van dagelijks gebruik kan, en dan met name extreme afkoeling door bijvoorbeeld water wat tegen een hete uitlaat spat.
En sja, als je gewoon normaal met je auto rijdt, zul je regen tegenkomen...
Yep, thats the reason! A few hot runs in a wet and cold environment and its game over...
baRt wrote:bij de S2000 zijn titanium uitlaten natuurlijk gemeengoed... en wat blijkt: niet tegen dagelijks verkeer bestand!
de engelse S2000 rijders die er een hebben, hebben bijna allemaal al een keer een reparatie moeten laten uitvoeren.
Het komt erop neer, dat titanium niet goed tegen de heftige temperatuurschommelingen van dagelijks gebruik kan, en dan met name extreme afkoeling door bijvoorbeeld water wat tegen een hete uitlaat spat.
En sja, als je gewoon normaal met je auto rijdt, zul je regen tegenkomen...
De beste optie voor dagelijks-gebruik-titanium uitlaten zijn zoals mijn TODA, of de Mugen: alleen de einddempers (Mugen) of zelfs alleen de eindtips (TODA) zijn van titanium.
Ok, maar toch gek dat hij dan presies scheurt op het punt waar de koppeling zit naar de motor. Krimp schade zou dan overal kunnen ontstaan. Dat het hoofdzakelijk gebeurt bij straat auto's zou ook kunnen komen omdat die auto's vaak veel slappere motor steunen hebben en dus veel meer kanteling moeten verwerken.
mja, krimpschade zie je minder inderdaad... maar het is toch zo dat metaal dankzij de verhitting van het lassen ook wat krom kan trekken / broos kan worden etc? Dan verklaart dat wellicht ook weer het extra risico op die punten...
maar goed, dat is meer van horen zeggen
(overigens, s2000 TODA headers hebben ook erg vaak het probleem dat de onderste steun bij de motor scheurt, ondanks dat het RVS is... mijn used header heeft dat ook)
Titanium is voor dagelijks gebruik eigenlijk ook niet echt geschikt.
Het zet heel snel in en uit door warmte en kou. Daardoor is de kans op scheuren groter.
Rustig op laten warmen en vooral rustig af laten koelen. Dus niet keihard knallen en auto uitzetten. Of na uren rijden op de snelweg (of autobahn ofzo) je auto bij een wegrestaurant meteen uitzetten. Koelt te snel af.
Het materiaal en de las hebben een andere uitzetting/krimping snelheid waarmee dat gebeurt.
Misschien dat de eerdere las niet helemaal recht was waardoor er krachten op kwamen te staan?
Zover ik weet is titanium stevig en de pijp is zeker niet dun.
Gelukkig het ik een daily wat dat betreft.
Wat wel opvalt is een best hevige trilling.
De Amuse is tegelijk met nieuwe motorsteunen geplaatst dus of het daar door komt is moeilijk te bepalen aangezien de steunen voor trilling zorgen.
Soms rinkelt de sleutelbos tijdens het rijden...
Volgende mogelijkheid om te sleutelen bij de club neem ik de Invida wel mee dan kunnen we het zien.
Als jij die inserts geplaatst heb welke ik je meegegeven heb, komt het 100% hierdoor :wink:.
Door de inserts worden de motorsteunen stugger, waardoor de trillingen van de motor meer door het chassis geabsorbeerd worden. Dus ook jouw sleutelbos moet er op zo'n momentaan geloven.
Wil je wel het effect, maar minder trillingen. Dan kan je in plaats van de inserts ook een Engine Torque Damper (ETD) nemen. Deze is verstelbaar, en kan je hierdoor iets lichter afstellen.
Maar voor het doel waar deze voor gemaakt zijn, haal je het beste resultaat met inserts / aftermarket motorsteunen.
Lijkt me een spanningsbreuk ontstaan door vermoeiing. Denk dus dat het komt door teveel spanning door een te stijve ophanging (of teveel beweging aan de kant van de motor, net hoe je het bekijkt). Hij scheurt dan op het punt waar de overgang van van het weerstandsmoment tegen buigen het grootst is. Dat is in dit geval de aansluiting van de flens omdat de flens zelf zeer stijf is. Daarnaast is het materiaal net na de las al verzwakt door de materiaal deformatie van de hitte van de las. Wat de kans op scheuren ook vergroot.