Iemand een idee??

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Post Reply
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Iemand een idee??

Post by donkeykong »

Heeft iemand een idee hoe dit komt??? en komt dit vaker voor?? Johan weet jij hier iets van?

Image
Image
Image
Image
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Post by CyRaX »

Slecht materiaal óf teveel spanning in het materiaal (tijdens / bij ophangen)
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Auwtch!

Da heurt nie.

Ik gooi het ook op spanning op het onderdeel na montage. Is dit de Amuse?
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Materiaal en te veel spanning zoals eerder gezegd.
Persoonlijk vind ik het materiaal dunnetjes ivm de flens. Het zwakste gedeelte (lasgedeelte) vangt de meeste klappen op...krak!

Is ie te koop nu?
Honda-ATR
Posts: 157
Joined: Sun Sep 26, 2004 8:19 pm

Post by Honda-ATR »

Ik had je een PM gestuurd op het DC5 forum :wink:
Maar samengevat
Niet aan beginnen, deze is al een keer gerepareerd.

Hij is te repareren, maar zal op een ander punt in de buurt van de las opnieuw scheuren.

Zonde van het geld! Demian mag nu wel in z'n handjes klapppen, hij had deze bijna gekocht :roll:, maar kreeg een beter aanbod :lol:
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Post by donkeykong »

Ik was niet van plan hoor, wilde alleen weten of titanium kwetsbaar is.
Zo zie je maar weer. Heb toch een mooie rm01a

Haha demian ja. Goed dat ie die andere had genomen
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Even de directeur een belletje geven. Die weet hier vast wel raad mee.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik vrees te slappe motorsteunen waardoor er teveel krachten van het kantelen van je motor door de uitlaat opgevangen moesten worden. En daar is titanium niet geschikt voor blijkt wel....
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

bij de S2000 zijn titanium uitlaten natuurlijk gemeengoed... en wat blijkt: niet tegen dagelijks verkeer bestand!

de engelse S2000 rijders die er een hebben, hebben bijna allemaal al een keer een reparatie moeten laten uitvoeren.

Het komt erop neer, dat titanium niet goed tegen de heftige temperatuurschommelingen van dagelijks gebruik kan, en dan met name extreme afkoeling door bijvoorbeeld water wat tegen een hete uitlaat spat.

En sja, als je gewoon normaal met je auto rijdt, zul je regen tegenkomen...

De beste optie voor dagelijks-gebruik-titanium uitlaten zijn zoals mijn TODA, of de Mugen: alleen de einddempers (Mugen) of zelfs alleen de eindtips (TODA) zijn van titanium.
Honda-ATR
Posts: 157
Joined: Sun Sep 26, 2004 8:19 pm

Post by Honda-ATR »

Het grootste probleem met de Amuse Titanium uitlaat is dat het dempmateriaal verbrand. Dit komt door het dagelijks gebruik.

Verdere schades en scheuren aan de Amuse uitlaat komen voor de DC5 niet echt voor. Bij de S2000 staat de Amuse erom bekend dat hij scheurt bij de demper. Waardoor men verstevigingen erop last om dit te voorkomen (vaak na een nieuwe vulling met dempingsmateriaal).

Bij deze uitlaat zie je al op meerdere punten dat deze gescheurd is geweest, daarom verbaasd mij het niks dat deze opnieuw gescheurd is. Tevens was bij de koper bekend (toen hij deze verkocht aan de persoon welke deze nu verkoopt :-?) dat de tussendemper opnieuw gevuld diende te worden. Alleen heeft hij dit niet aangegeven en zal dit nog steeds moeten gebeuren :roll:.

Ik heb een heel goed adres wie de Amuse kan repareren (heeft de oude Amuse van mij opnieuw gevuld) mocht iemand hierin geinterresseerd zijn. Maar persoonlijk zou ik hier niet aan beginnen, dit gaat alleen maar doorscheuren.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

baRt wrote:bij de S2000 zijn titanium uitlaten natuurlijk gemeengoed... en wat blijkt: niet tegen dagelijks verkeer bestand!

de engelse S2000 rijders die er een hebben, hebben bijna allemaal al een keer een reparatie moeten laten uitvoeren.

Het komt erop neer, dat titanium niet goed tegen de heftige temperatuurschommelingen van dagelijks gebruik kan, en dan met name extreme afkoeling door bijvoorbeeld water wat tegen een hete uitlaat spat.

En sja, als je gewoon normaal met je auto rijdt, zul je regen tegenkomen...

De beste optie voor dagelijks-gebruik-titanium uitlaten zijn zoals mijn TODA, of de Mugen: alleen de einddempers (Mugen) of zelfs alleen de eindtips (TODA) zijn van titanium.

Ok, maar toch gek dat hij dan presies scheurt op het punt waar de koppeling zit naar de motor. Krimp schade zou dan overal kunnen ontstaan.
Dat het hoofdzakelijk gebeurt bij straat auto's zou ook kunnen komen omdat die auto's vaak veel slappere motor steunen hebben en dus veel meer kanteling moeten verwerken.
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

baRt wrote:Het komt erop neer, dat titanium niet goed tegen de heftige temperatuurschommelingen van dagelijks gebruik kan, en dan met name extreme afkoeling door bijvoorbeeld water wat tegen een hete uitlaat spat.

En sja, als je gewoon normaal met je auto rijdt, zul je regen tegenkomen...


Yep, thats the reason! A few hot runs in a wet and cold environment and its game over...
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

Gaskleppie wrote:
baRt wrote:bij de S2000 zijn titanium uitlaten natuurlijk gemeengoed... en wat blijkt: niet tegen dagelijks verkeer bestand!

de engelse S2000 rijders die er een hebben, hebben bijna allemaal al een keer een reparatie moeten laten uitvoeren.

Het komt erop neer, dat titanium niet goed tegen de heftige temperatuurschommelingen van dagelijks gebruik kan, en dan met name extreme afkoeling door bijvoorbeeld water wat tegen een hete uitlaat spat.

En sja, als je gewoon normaal met je auto rijdt, zul je regen tegenkomen...

De beste optie voor dagelijks-gebruik-titanium uitlaten zijn zoals mijn TODA, of de Mugen: alleen de einddempers (Mugen) of zelfs alleen de eindtips (TODA) zijn van titanium.

Ok, maar toch gek dat hij dan presies scheurt op het punt waar de koppeling zit naar de motor. Krimp schade zou dan overal kunnen ontstaan.
Dat het hoofdzakelijk gebeurt bij straat auto's zou ook kunnen komen omdat die auto's vaak veel slappere motor steunen hebben en dus veel meer kanteling moeten verwerken.


mja, krimpschade zie je minder inderdaad... maar het is toch zo dat metaal dankzij de verhitting van het lassen ook wat krom kan trekken / broos kan worden etc? Dan verklaart dat wellicht ook weer het extra risico op die punten...

maar goed, dat is meer van horen zeggen :D

(overigens, s2000 TODA headers hebben ook erg vaak het probleem dat de onderste steun bij de motor scheurt, ondanks dat het RVS is... mijn used header heeft dat ook)
DH
Posts: 655
Joined: Wed Sep 30, 2009 10:48 pm
Contact:

Post by DH »

Jaja close call....
Hij was al zo goed als van mij....

De vorige eigenaar had bepaalde zaken niet vermeld.
En inderdaat een beter bod. :lol:

Hij zal ong 450 pond hebben gekost.
Maar het blijft erg zonde.

Demian.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Titanium is voor dagelijks gebruik eigenlijk ook niet echt geschikt.
Het zet heel snel in en uit door warmte en kou. Daardoor is de kans op scheuren groter.

Rustig op laten warmen en vooral rustig af laten koelen. Dus niet keihard knallen en auto uitzetten. Of na uren rijden op de snelweg (of autobahn ofzo) je auto bij een wegrestaurant meteen uitzetten. Koelt te snel af.

Het materiaal en de las hebben een andere uitzetting/krimping snelheid waarmee dat gebeurt.
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Hm goed dat ik dit lees, ben ook van plan z'n uitlaatlijn aan te schaffen..
DH
Posts: 655
Joined: Wed Sep 30, 2009 10:48 pm
Contact:

Post by DH »

Misschien dat de eerdere las niet helemaal recht was waardoor er krachten op kwamen te staan?
Zover ik weet is titanium stevig en de pijp is zeker niet dun.
Gelukkig het ik een daily wat dat betreft.
Wat wel opvalt is een best hevige trilling.
De Amuse is tegelijk met nieuwe motorsteunen geplaatst dus of het daar door komt is moeilijk te bepalen aangezien de steunen voor trilling zorgen.
Soms rinkelt de sleutelbos tijdens het rijden...
Volgende mogelijkheid om te sleutelen bij de club neem ik de Invida wel mee dan kunnen we het zien.
Honda-ATR
Posts: 157
Joined: Sun Sep 26, 2004 8:19 pm

Post by Honda-ATR »

Als jij die inserts geplaatst heb welke ik je meegegeven heb, komt het 100% hierdoor :wink:.

Door de inserts worden de motorsteunen stugger, waardoor de trillingen van de motor meer door het chassis geabsorbeerd worden. Dus ook jouw sleutelbos moet er op zo'n momentaan geloven.

Wil je wel het effect, maar minder trillingen. Dan kan je in plaats van de inserts ook een Engine Torque Damper (ETD) nemen. Deze is verstelbaar, en kan je hierdoor iets lichter afstellen.

Maar voor het doel waar deze voor gemaakt zijn, haal je het beste resultaat met inserts / aftermarket motorsteunen.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Lijkt me een spanningsbreuk ontstaan door vermoeiing. Denk dus dat het komt door teveel spanning door een te stijve ophanging (of teveel beweging aan de kant van de motor, net hoe je het bekijkt). Hij scheurt dan op het punt waar de overgang van van het weerstandsmoment tegen buigen het grootst is. Dat is in dit geval de aansluiting van de flens omdat de flens zelf zeer stijf is. Daarnaast is het materiaal net na de las al verzwakt door de materiaal deformatie van de hitte van de las. Wat de kans op scheuren ook vergroot.
Post Reply