Danny Integra | update p7
RON98 is klopvaster. Dat houdt simpelweg in dat de benzine bestand is tegen een grotere compressie voordat deze zelf detoneert. De motor 'ziet' dit en stelt (bij auto's waar dit kan) de ontsteking zo af dat er meer vermogen gegenereerd wordt.
Onze motoren zijn afgesteld om op RON98 te rijden. Dat betekent dat ze de ontsteking niet genoeg kunnen compenseren voor de lagere klopvastheid. Hierdoor kán het zijn dat je vroegtijdige detonatie krijgt met alle gevolgen van dien voor de motor.
Hoop dat het een beetje duidelijk wordt.
Onze motoren zijn afgesteld om op RON98 te rijden. Dat betekent dat ze de ontsteking niet genoeg kunnen compenseren voor de lagere klopvastheid. Hierdoor kán het zijn dat je vroegtijdige detonatie krijgt met alle gevolgen van dien voor de motor.
Hoop dat het een beetje duidelijk wordt.
L4urenZ wrote:Rikky wrote:bij 95 word de mijne juist heel zenuwachtig en agresief op het gas... (ja helaas heb ik ooit nood gedwongen 95 moeten tanken...)
Die van mij loopt al niet lekker op V Power
Daarom altijd gewoon BP of Aral Super Plus als ik in Duitsland ben ( 102 ftw ! )
Ja ik tank vortaan meer Aral in Duitsland dan BP 98 hier want daar loopt hij voor mijn gevoel het mooiste op :roll:
En mocht je bang zijn om niet optijd een 98 tegen te komen dan kan je nog altijd een flesje met octaan in je auto leggen :wink:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Rikky wrote:En mocht je bang zijn om niet optijd een 98 tegen te komen dan kan je nog altijd een flesje met octaan in je auto leggen :wink:
Dat gaat niet werken, octaan zelf verbetert niks aan je RON. Iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan) heeft een klopvastheid van RON 100, dus dat toevoegen heeft ook geen zin. Dan kan je beter MTBE (methyl-tert-butylether) of TAME (tert-amylmethylether of 2-methoxy-2-methylbutaan) toevoegen. De petro industrie gebruikt dit ook om de klopvastheid te verhogen.
boikel wrote:Denk dat dit voor een particulier niet makkelijk te vinden is, misschien dat je het bij een groothandel van lab artikelen kan krijgen. Dan is het wel zeer zuiver, (lees: duur) dan kan je beter kant en klare racebenzine kopen.
Het zal er toch een keer van komen dat de 98 verdwijnt... Dan moet er een oplossing komen??
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
sow heb al een tijdje niet meer hier gekeken. en opeens 2 pagina´s erbij. haha
Dus het kan geen kwaad om 95 een keer te tanken in geval van nood.
Ik tank nu altijd vpower 98 in belgie en anders in NL 95 vpower. 98 kom je steeds minder tegen.
Maakt niet uit van offtopic . op CCH is mijn topic ook het grootste off topic haha
Dus het kan geen kwaad om 95 een keer te tanken in geval van nood.
Ik tank nu altijd vpower 98 in belgie en anders in NL 95 vpower. 98 kom je steeds minder tegen.
Maakt niet uit van offtopic . op CCH is mijn topic ook het grootste off topic haha
mr. X wrote:RON98 is klopvaster. Dat houdt simpelweg in dat de benzine bestand is tegen een grotere compressie voordat deze zelf detoneert. De motor 'ziet' dit en stelt (bij auto's waar dit kan) de ontsteking zo af dat er meer vermogen gegenereerd wordt.
Onze motoren zijn afgesteld om op RON98 te rijden. Dat betekent dat ze de ontsteking niet genoeg kunnen compenseren voor de lagere klopvastheid. Hierdoor kán het zijn dat je vroegtijdige detonatie krijgt met alle gevolgen van dien voor de motor.
Hoop dat het een beetje duidelijk wordt.
Maar nee hoor, tank vooral RON95 zo nu en dan.