Koppeling verstellen?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
LCR

Koppeling verstellen?

Post by LCR »

Hoi allen,
Heb net een civic 1.4S 1998 gekocht als daily omdat de ATR toch teveel zuipt (400-500 de maand )
Op zich een nette auto met hier en daar wat kleine minpunten,maar goed....

Het probleem:
De koppeling moet ik ECHT tot de bodem intrappen om te kunnen schakelen en hij grijpt na 1-2 mm loslaten al op. Koppeling is goed, slipt niet....
Hij zit dus vrij diep...kan ik deze verstellen ( zo j,a hoe...)zodat ie later aangrijpt na bijv. 1cm loslaten?
Bij koude start moet ik echt met alle kracht dat ding de bodem intrappen anders gaat ie niet in de versnelling.

Alvast bedankt....
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

De koppeling is hydraulisch dus zou je denken dat je de boel eens moet ontluchten.
LCR

Post by LCR »

Gaskleppie wrote:De koppeling is hydraulisch dus zou je denken dat je de boel eens moet ontluchten.

Heb je daarvoor een speciale 'ding' in de auto (zoals bij de verwarming thuis) om dat te doen?
Benjdmin

Post by Benjdmin »

Jep op de 'slave cylinder' geen idee hoe dat in het Nederlands heet.

Is echt heel makkelijk om te doen.
slydawg

Post by slydawg »

Zit een ontluchtings nippel op net als op je remklauw.
Zit niet in de auto maar op de versnellingsbak.
mr. X

Post by mr. X »

Als je voor de auto staat zit hij iets naar links onder op de motor. Lijkt inderdaad ontluchten of oude vloeistof. Is het niveau nog wel op pijl?

Is de vloeistof pis geel of zwart?
vampire

Post by vampire »

Je kan achter je pedaal ook aanpassen wanneer hij aangrijpt.
LCR

Post by LCR »

Damn...dit begin echt genant te worden...starten, minutenlang proberen te schakelen( erin proberen te beuken) en als ie eenmaal gaat gaat ie als een echt Honda :roll:

Ik ga toch morgan aan de slag......Thx voor de adviezen mensen!
itr703

Post by itr703 »

LCR wrote:Damn...dit begin echt genant te worden...starten, minutenlang proberen te schakelen( erin proberen te beuken) en als ie eenmaal gaat gaat ie als een echt Honda :roll:

Ik ga toch morgan aan de slag......Thx voor de adviezen mensen!

Gelukt ?
LCR

Post by LCR »

O ja...sorry. Niet meer gepost of het gelukt was of niet....
Na 2 keer bijna doodervaring (omdat ie niet in de versnelling kon op de A1 :shock: ,dus toch aan de slag.
Vrouwtje meegeholpen met intrappen van de koppeling, reservoir tot max bijvullen (was bijna LEEG!!!!) en ventieltje opgedraaid,weer dicht, pompen/inhouden en weer opendraaien.....4X=scheepsrecht, dus voila......schakelen als een nieuwe!!!!
Rikky

Post by Rikky »

Kijk dat is mooi nieuws en makkelijk/goedkoop opgelost zo :D
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
micronsil

Post by micronsil »

Je moet de hoofd koppeling cylinder vervangen.

Je moet kijken naar waarom het reservoir leeg was.
Ik heb deze reparatie afgelopen maand gehad.

Kijk ff onder het dashboard bij de koppelingspedaal.

Voel daar binnen ff aan of het daar niet lekt.
Na verloop van tijd worden de rubbertjes droog die de hoofdkoppelings cylinder lekvrij houden.

Als het daar lekt dan moet je een hoofdkoppeling cylinder en een hulp koppeling bestellen.

Het is een zeer makkelijke reparatie dat binnen een uutje gepiept is.
LCR

Post by LCR »

Hey, thx voor de extra info..ik zal erop letten.
Niet fijn als je terugschakelen en opeens in geen 1 versnelling kan komen. Ik heb het ECHT erin GEBEUKT!!!
micronsil

Post by micronsil »

Pas maar ff op omdat ik dat geintje ook heb gehad en em er ook doorheen heb gebeukt en toen zei mijn drukgroeplager.... doe het zelf maar
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Beetje spelen met het gas en hij floept er zo in. Hoe denk je dat ze vroeger schakelden met ongesynchroniseerde bakken? Niks rammen!
LCR

Post by LCR »

Gaskleppie wrote:Beetje spelen met het gas en hij floept er zo in. Hoe denk je dat ze vroeger schakelden met ongesynchroniseerde bakken? Niks rammen!

Nee, lukte niet...ik doe altijd eerst alles met de zachte hand en met veel gevoel(eerst denken dan doen principe) ...als wanhoopsdaad..>dan rammen :twisted: <
Ik had de motor uitgedaan...erin geramd en gestart! Lukte wel....pfffffffff
bas5th

Post by bas5th »

Gaskleppie wrote:Beetje spelen met het gas en hij floept er zo in. Hoe denk je dat ze vroeger schakelden met ongesynchroniseerde bakken? Niks rammen!

Dat was het dubbel "klutschen" of zoiets. Mijn vader schepte er vroeger over op dat hij zo had moeten leren rijden terwijl wij het zo makkelijk hadden met de moderne bakken.

Maar idd zonder koppeling is prima te schakelen, je moet alleen precies het toerenal vinden dat bij de versnelling hoort die je wilt kiezen. Motorrijders schijnen vaak zonder koppelen te rijden.
micronsil

Post by micronsil »

Van 3 naar 4e versnelling schakelde ik jaren geleden zo over zonder de koppeling te gebruiken, toen ik nog aan straat racen deed.

Dan heb ik het echt over een jaar of 7 a 8 geleden
mr. X

Post by mr. X »

Terugschakelen is gewoon even gas geven en zodra je van het gas af gaat, de pook uit zijn versnelling te trekken/duwen en rev-matchen met de toeren die hij maakt in zijn nieuwe versnelling. Best te doen maar zou het niet adviseren.

Bij opschakelen is het makkelijker, dan trek je hem eruit zoals boven beschreven en probeert hem zachtjes tegen de nieuwe (hogere) versnelling aan te duwen. Op een gegeven moment voel je dat er geen weerstand is en kan je hem erin zetten.
Locked