Koppeling verstellen?
Koppeling verstellen?
Hoi allen,
Heb net een civic 1.4S 1998 gekocht als daily omdat de ATR toch teveel zuipt (400-500 de maand )
Op zich een nette auto met hier en daar wat kleine minpunten,maar goed....
Het probleem:
De koppeling moet ik ECHT tot de bodem intrappen om te kunnen schakelen en hij grijpt na 1-2 mm loslaten al op. Koppeling is goed, slipt niet....
Hij zit dus vrij diep...kan ik deze verstellen ( zo j,a hoe...)zodat ie later aangrijpt na bijv. 1cm loslaten?
Bij koude start moet ik echt met alle kracht dat ding de bodem intrappen anders gaat ie niet in de versnelling.
Alvast bedankt....
Heb net een civic 1.4S 1998 gekocht als daily omdat de ATR toch teveel zuipt (400-500 de maand )
Op zich een nette auto met hier en daar wat kleine minpunten,maar goed....
Het probleem:
De koppeling moet ik ECHT tot de bodem intrappen om te kunnen schakelen en hij grijpt na 1-2 mm loslaten al op. Koppeling is goed, slipt niet....
Hij zit dus vrij diep...kan ik deze verstellen ( zo j,a hoe...)zodat ie later aangrijpt na bijv. 1cm loslaten?
Bij koude start moet ik echt met alle kracht dat ding de bodem intrappen anders gaat ie niet in de versnelling.
Alvast bedankt....
- Gaskleppie
O ja...sorry. Niet meer gepost of het gelukt was of niet....
Na 2 keer bijna doodervaring (omdat ie niet in de versnelling kon op de A1 :shock: ,dus toch aan de slag.
Vrouwtje meegeholpen met intrappen van de koppeling, reservoir tot max bijvullen (was bijna LEEG!!!!) en ventieltje opgedraaid,weer dicht, pompen/inhouden en weer opendraaien.....4X=scheepsrecht, dus voila......schakelen als een nieuwe!!!!
Na 2 keer bijna doodervaring (omdat ie niet in de versnelling kon op de A1 :shock: ,dus toch aan de slag.
Vrouwtje meegeholpen met intrappen van de koppeling, reservoir tot max bijvullen (was bijna LEEG!!!!) en ventieltje opgedraaid,weer dicht, pompen/inhouden en weer opendraaien.....4X=scheepsrecht, dus voila......schakelen als een nieuwe!!!!
Je moet de hoofd koppeling cylinder vervangen.
Je moet kijken naar waarom het reservoir leeg was.
Ik heb deze reparatie afgelopen maand gehad.
Kijk ff onder het dashboard bij de koppelingspedaal.
Voel daar binnen ff aan of het daar niet lekt.
Na verloop van tijd worden de rubbertjes droog die de hoofdkoppelings cylinder lekvrij houden.
Als het daar lekt dan moet je een hoofdkoppeling cylinder en een hulp koppeling bestellen.
Het is een zeer makkelijke reparatie dat binnen een uutje gepiept is.
Je moet kijken naar waarom het reservoir leeg was.
Ik heb deze reparatie afgelopen maand gehad.
Kijk ff onder het dashboard bij de koppelingspedaal.
Voel daar binnen ff aan of het daar niet lekt.
Na verloop van tijd worden de rubbertjes droog die de hoofdkoppelings cylinder lekvrij houden.
Als het daar lekt dan moet je een hoofdkoppeling cylinder en een hulp koppeling bestellen.
Het is een zeer makkelijke reparatie dat binnen een uutje gepiept is.
- Gaskleppie
Gaskleppie wrote:Beetje spelen met het gas en hij floept er zo in. Hoe denk je dat ze vroeger schakelden met ongesynchroniseerde bakken? Niks rammen!
Nee, lukte niet...ik doe altijd eerst alles met de zachte hand en met veel gevoel(eerst denken dan doen principe) ...als wanhoopsdaad..>dan rammen :twisted: <
Ik had de motor uitgedaan...erin geramd en gestart! Lukte wel....pfffffffff
Gaskleppie wrote:Beetje spelen met het gas en hij floept er zo in. Hoe denk je dat ze vroeger schakelden met ongesynchroniseerde bakken? Niks rammen!
Dat was het dubbel "klutschen" of zoiets. Mijn vader schepte er vroeger over op dat hij zo had moeten leren rijden terwijl wij het zo makkelijk hadden met de moderne bakken.
Maar idd zonder koppeling is prima te schakelen, je moet alleen precies het toerenal vinden dat bij de versnelling hoort die je wilt kiezen. Motorrijders schijnen vaak zonder koppelen te rijden.
Terugschakelen is gewoon even gas geven en zodra je van het gas af gaat, de pook uit zijn versnelling te trekken/duwen en rev-matchen met de toeren die hij maakt in zijn nieuwe versnelling. Best te doen maar zou het niet adviseren.
Bij opschakelen is het makkelijker, dan trek je hem eruit zoals boven beschreven en probeert hem zachtjes tegen de nieuwe (hogere) versnelling aan te duwen. Op een gegeven moment voel je dat er geen weerstand is en kan je hem erin zetten.
Bij opschakelen is het makkelijker, dan trek je hem eruit zoals boven beschreven en probeert hem zachtjes tegen de nieuwe (hogere) versnelling aan te duwen. Op een gegeven moment voel je dat er geen weerstand is en kan je hem erin zetten.