schroefset afstellen
-
- Posts: 360
- Joined: Wed Jun 02, 2010 8:55 am
schroefset afstellen
ik loop tegen het volgende aan:
van het weekend het KW schroefset van m'n ATR iets omhoog gezet, nu heb ik ze exact gelijk versteld links en rechts, dus het aantal windingen geteld en nagemeten, voor zowel voor als achter (achter iets hoger dan voor). Nu bemerk ik toch een hoogteverschil tussen links en rechts, zowel achter als voor. Ik kan dit voor mezelf verklaren in een stukje verschil in gewichtsverdeling links/rechts van de auto/motorblok etc. , waardoor de verlaging aan 1 kant iets meer is bij het exact gelijk afstellen van de stelmoeren op de dempers. Het is ook lastig opmeten op een niet 100% vlakke ondergrond, maar op een goed stuk, meet ik toch een verschil (ca. 0,5-1 cm). Ik vroeg mij af of anderen dit herkennen en of die het hebben opgelost door dus 1 kant wat hoger te schroeven, en zo dus het verschil op te heffen. Kan dat zonder problemen?
Tot slot nog een andere vraag: van 3 dempers de stelmoeren goed kunnen verdraaien met de sleutel die erbij hoort. Bij 1tje natuurlijk weer niet, en flink moeten tikken met grover materiaal om er beweging in te krijgen. Kruipolie, WD40 etc. heeft allemaal geen zin gehad, heb 'm dus wel een ruime 0,5 cm. omhoog gekregen, ik had verwacht dat ie dan opeens wel beter zou gaan, maar dus niet. Is het raadzaam de stelmoer nog 's even warm te stoken zodat ie wel makkelijker rond gaat. Het gaat om de bovenste moer, direct waar de veer op zit zeg maar.
van het weekend het KW schroefset van m'n ATR iets omhoog gezet, nu heb ik ze exact gelijk versteld links en rechts, dus het aantal windingen geteld en nagemeten, voor zowel voor als achter (achter iets hoger dan voor). Nu bemerk ik toch een hoogteverschil tussen links en rechts, zowel achter als voor. Ik kan dit voor mezelf verklaren in een stukje verschil in gewichtsverdeling links/rechts van de auto/motorblok etc. , waardoor de verlaging aan 1 kant iets meer is bij het exact gelijk afstellen van de stelmoeren op de dempers. Het is ook lastig opmeten op een niet 100% vlakke ondergrond, maar op een goed stuk, meet ik toch een verschil (ca. 0,5-1 cm). Ik vroeg mij af of anderen dit herkennen en of die het hebben opgelost door dus 1 kant wat hoger te schroeven, en zo dus het verschil op te heffen. Kan dat zonder problemen?
Tot slot nog een andere vraag: van 3 dempers de stelmoeren goed kunnen verdraaien met de sleutel die erbij hoort. Bij 1tje natuurlijk weer niet, en flink moeten tikken met grover materiaal om er beweging in te krijgen. Kruipolie, WD40 etc. heeft allemaal geen zin gehad, heb 'm dus wel een ruime 0,5 cm. omhoog gekregen, ik had verwacht dat ie dan opeens wel beter zou gaan, maar dus niet. Is het raadzaam de stelmoer nog 's even warm te stoken zodat ie wel makkelijker rond gaat. Het gaat om de bovenste moer, direct waar de veer op zit zeg maar.
Re: schroefset afstellen
RobertoVTI wrote:ik loop tegen het volgende aan:
Tot slot nog een andere vraag: van 3 dempers de stelmoeren goed kunnen verdraaien met de sleutel die erbij hoort. Bij 1tje natuurlijk weer niet, en flink moeten tikken met grover materiaal om er beweging in te krijgen. Kruipolie, WD40 etc. heeft allemaal geen zin gehad, heb 'm dus wel een ruime 0,5 cm. omhoog gekregen, ik had verwacht dat ie dan opeens wel beter zou gaan, maar dus niet. Is het raadzaam de stelmoer nog 's even warm te stoken zodat ie wel makkelijker rond gaat. Het gaat om de bovenste moer, direct waar de veer op zit zeg maar.
Had je de schroefdraad eerst goed schoongemaakt met WD40 en een borstel, want er zit hoogstwaarschijnlijk veel zand en troep wat natuurlijk enorm kan belemmeren.
-
- Posts: 360
- Joined: Wed Jun 02, 2010 8:55 am
jep, eerste wat ik heb gedaan, ook goed met perslucht, bij de andere 3 net zo, en die gingen dus wel los. Vraag me nu dus alleen af of warmstoken nog zinvol is.... Er zit dus wel beweging in, alleen gaat dat uiterst moeizaam.... en op een gegeven moment heb je bijna geen grip meer op die alu.ring en inkepingen die behoorlijk geforceerd zijn.......
-
- Posts: 360
- Joined: Wed Jun 02, 2010 8:55 am
OK. Houd er wel rekening mee dat de stand van het wiel ten opzichte van het wegdek verandert als je de auto hoger of lager zet. Dit kan betekenen dat je wiel met iets meer of minder camber komt te staan in de 'rust' stand. Zo maar even iets om op te letten.
Verder staat er best wat kracht op de veer natuurlijk. Dus als je probeert de ring wat te verdraaien zonder dat de wielen vrij zijn (lees: er geen druk op de veren staat, oftewel op een krik of brug) zal dat ook een beetje soepeler gaan. Is ook beter voor de veren zelf omdat je dan niet of minder het plastic op de veer beschadigt, wat weer kan voorkomen dat er roest op komt en de veer breekt.
Gewoon even een paar dingen om rekening mee te houden.
Verder staat er best wat kracht op de veer natuurlijk. Dus als je probeert de ring wat te verdraaien zonder dat de wielen vrij zijn (lees: er geen druk op de veren staat, oftewel op een krik of brug) zal dat ook een beetje soepeler gaan. Is ook beter voor de veren zelf omdat je dan niet of minder het plastic op de veer beschadigt, wat weer kan voorkomen dat er roest op komt en de veer breekt.
Gewoon even een paar dingen om rekening mee te houden.
-
- Posts: 360
- Joined: Wed Jun 02, 2010 8:55 am
-
- Posts: 360
- Joined: Wed Jun 02, 2010 8:55 am
-
- Posts: 15
- Joined: Wed Dec 16, 2009 8:44 pm
- Contact:
om de ene poot goed te laten draaien zal je de schokdemper volledig moeten demonteren en de ring er af draaien.
een beetje vuil is voldoende om stroef te draaien.
een uitlijning is zeker aangeraden bij het omhoog of omlaag draaien.
de sporing vergaat steeds is mss niet veel maar dit ga je in verloop van tijd wel zien aan je banden :-?
om je wagen zo goed mogelijk te zetten kan je best meten vanaf het centercapje van je velg tot aan de rand van je spatbord.
grtz dennisjehonda
ps. ik werk in een bandencentrale en we plaatsen wekelijks schroefkitten.
dit is een veelvoorkomend probleem.
tip: stale borstel gebruiken om op te kuisen dan afblazen dan ontvetter opsuiten (zeker geen wd40 dit slorpt het vuil op) afblazen en met een doek goed afkuisen en mss nog eens afblazen.
een beetje vuil is voldoende om stroef te draaien.
een uitlijning is zeker aangeraden bij het omhoog of omlaag draaien.
de sporing vergaat steeds is mss niet veel maar dit ga je in verloop van tijd wel zien aan je banden :-?
om je wagen zo goed mogelijk te zetten kan je best meten vanaf het centercapje van je velg tot aan de rand van je spatbord.
grtz dennisjehonda
ps. ik werk in een bandencentrale en we plaatsen wekelijks schroefkitten.
dit is een veelvoorkomend probleem.
tip: stale borstel gebruiken om op te kuisen dan afblazen dan ontvetter opsuiten (zeker geen wd40 dit slorpt het vuil op) afblazen en met een doek goed afkuisen en mss nog eens afblazen.