schroefset afstellen

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
RobertoVTI
Posts: 360
Joined: Wed Jun 02, 2010 8:55 am

schroefset afstellen

Post by RobertoVTI »

ik loop tegen het volgende aan:

van het weekend het KW schroefset van m'n ATR iets omhoog gezet, nu heb ik ze exact gelijk versteld links en rechts, dus het aantal windingen geteld en nagemeten, voor zowel voor als achter (achter iets hoger dan voor). Nu bemerk ik toch een hoogteverschil tussen links en rechts, zowel achter als voor. Ik kan dit voor mezelf verklaren in een stukje verschil in gewichtsverdeling links/rechts van de auto/motorblok etc. , waardoor de verlaging aan 1 kant iets meer is bij het exact gelijk afstellen van de stelmoeren op de dempers. Het is ook lastig opmeten op een niet 100% vlakke ondergrond, maar op een goed stuk, meet ik toch een verschil (ca. 0,5-1 cm). Ik vroeg mij af of anderen dit herkennen en of die het hebben opgelost door dus 1 kant wat hoger te schroeven, en zo dus het verschil op te heffen. Kan dat zonder problemen?

Tot slot nog een andere vraag: van 3 dempers de stelmoeren goed kunnen verdraaien met de sleutel die erbij hoort. Bij 1tje natuurlijk weer niet, en flink moeten tikken met grover materiaal om er beweging in te krijgen. Kruipolie, WD40 etc. heeft allemaal geen zin gehad, heb 'm dus wel een ruime 0,5 cm. omhoog gekregen, ik had verwacht dat ie dan opeens wel beter zou gaan, maar dus niet. Is het raadzaam de stelmoer nog 's even warm te stoken zodat ie wel makkelijker rond gaat. Het gaat om de bovenste moer, direct waar de veer op zit zeg maar.
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Re: schroefset afstellen

Post by Voodoo »

RobertoVTI wrote:ik loop tegen het volgende aan:

Tot slot nog een andere vraag: van 3 dempers de stelmoeren goed kunnen verdraaien met de sleutel die erbij hoort. Bij 1tje natuurlijk weer niet, en flink moeten tikken met grover materiaal om er beweging in te krijgen. Kruipolie, WD40 etc. heeft allemaal geen zin gehad, heb 'm dus wel een ruime 0,5 cm. omhoog gekregen, ik had verwacht dat ie dan opeens wel beter zou gaan, maar dus niet. Is het raadzaam de stelmoer nog 's even warm te stoken zodat ie wel makkelijker rond gaat. Het gaat om de bovenste moer, direct waar de veer op zit zeg maar.


Had je de schroefdraad eerst goed schoongemaakt met WD40 en een borstel, want er zit hoogstwaarschijnlijk veel zand en troep wat natuurlijk enorm kan belemmeren.
RobertoVTI
Posts: 360
Joined: Wed Jun 02, 2010 8:55 am

Post by RobertoVTI »

jep, eerste wat ik heb gedaan, ook goed met perslucht, bij de andere 3 net zo, en die gingen dus wel los. Vraag me nu dus alleen af of warmstoken nog zinvol is.... Er zit dus wel beweging in, alleen gaat dat uiterst moeizaam.... en op een gegeven moment heb je bijna geen grip meer op die alu.ring en inkepingen die behoorlijk geforceerd zijn.......
Stéphane
Posts: 246
Joined: Fri Jun 11, 2010 2:04 pm

Post by Stéphane »

En wat heb je gedaan met de uitlijning nu? Zo maar een vraagje, hoor.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Mijne is nooit meer aangeraakt en ook niet verzakt ofzo...maar volgens mij moet je gewoon voor beide zijde dezefde hoogte aanhouden. Ik ga kijken of ik vanavond documentatie/instructie kan vinden van mijn setje
RobertoVTI
Posts: 360
Joined: Wed Jun 02, 2010 8:55 am

Post by RobertoVTI »

Stéphane wrote:En wat heb je gedaan met de uitlijning nu? Zo maar een vraagje, hoor.


uitlijning (nog) niets. Spoort of trekt in elk geval niet, heb de dempers er ook niet ondervandaan gehad, volgens mij is daarmee opnieuw uitlijnen niet echt nodig......
Stéphane
Posts: 246
Joined: Fri Jun 11, 2010 2:04 pm

Post by Stéphane »

OK. Houd er wel rekening mee dat de stand van het wiel ten opzichte van het wegdek verandert als je de auto hoger of lager zet. Dit kan betekenen dat je wiel met iets meer of minder camber komt te staan in de 'rust' stand. Zo maar even iets om op te letten.

Verder staat er best wat kracht op de veer natuurlijk. Dus als je probeert de ring wat te verdraaien zonder dat de wielen vrij zijn (lees: er geen druk op de veren staat, oftewel op een krik of brug) zal dat ook een beetje soepeler gaan. Is ook beter voor de veren zelf omdat je dan niet of minder het plastic op de veer beschadigt, wat weer kan voorkomen dat er roest op komt en de veer breekt.

Gewoon even een paar dingen om rekening mee te houden.
RobertoVTI
Posts: 360
Joined: Wed Jun 02, 2010 8:55 am

Post by RobertoVTI »

dank voor je reactie. Uiteraard heb ik het verstellen op een brug gedaan, zonder dat er spanning op de veer stond.... Gewoon pech met die ene ben ik bang....
Stéphane
Posts: 246
Joined: Fri Jun 11, 2010 2:04 pm

Post by Stéphane »

Graag gedaan ;) Had niet gelezen over een brug (met as-steun dan mogelijk?) dus vandaar dat ik het even schreef. Probeer gewoon beetje te helpen :D
RobertoVTI
Posts: 360
Joined: Wed Jun 02, 2010 8:55 am

Post by RobertoVTI »

ben wrs. iets te voorbarig geweest, voorkant nogmaals goed afgesteld zat toch nog wat verschil in windingen, daarna op een vlak stuk asfalt in de buurt gemeten en nu rondom perfect! In de straat is het geen doen, omdat het overal ongelijk is. Opgelost dus.
dennisjehonda
Posts: 15
Joined: Wed Dec 16, 2009 8:44 pm
Contact:

Post by dennisjehonda »

om de ene poot goed te laten draaien zal je de schokdemper volledig moeten demonteren en de ring er af draaien.
een beetje vuil is voldoende om stroef te draaien.
een uitlijning is zeker aangeraden bij het omhoog of omlaag draaien.
de sporing vergaat steeds is mss niet veel maar dit ga je in verloop van tijd wel zien aan je banden :-?
om je wagen zo goed mogelijk te zetten kan je best meten vanaf het centercapje van je velg tot aan de rand van je spatbord.

grtz dennisjehonda


ps. ik werk in een bandencentrale en we plaatsen wekelijks schroefkitten.
dit is een veelvoorkomend probleem.
tip: stale borstel gebruiken om op te kuisen dan afblazen dan ontvetter opsuiten (zeker geen wd40 dit slorpt het vuil op) afblazen en met een doek goed afkuisen en mss nog eens afblazen.
Locked