Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
Tha Bla

Post by Tha Bla »

Nice :) :clap
Nu helemaal tevreden?, kan je andere auto het nu niet meer winnen van deze zoals eerst? Of gaat/moet er nog wat meer gebeuren :P

Groeten MaRcel
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is mistery.
genesis

Post by genesis »

Vandaag naar Rica Tuning in Wateringen geweest om mijn ECU 'Custom made' te laten afregelen, hier zien we Roel jr. aan het werk, stille jongen maar verstaat zijn vak wel.

De eerste 2 runs zijn met een programma van Gaskleppie van een Honda met een soortgelijke set-up zoals ik hem heb, dus voor de duidelijkheid, Gaskleppie heeft deze sjip gemaakt adhv een soortgelijke Honda en de 'feedback' die ik heb gegeven nav mijn rijervaring. De 3de, 4de en 5de run is op de testbank gebeurt. De ontsteking was bewust laat (lees veilig) gezet in de eerste set-up, Roel jr van Rica heeft hem 'op tijd'gezet (16 graden), dus niet extra vervroegd om vermogen te winnen. Deze set-up is nog steeds aan de veilige kant.

Roel jr van Rica tuning in actie + testbank.
Image
Image
Image

ervoor bij 0.55 Barg (wastegate druk)
Image
ervoor bij 0.90 Barg
Image
erna bij 0.55 Barg (wastegate druk)
Image
Erna bij 0.85 Barg
Image
Erna bij 1.15 Barg
Image
Dus zoals je ziet is dit een erg 'prettig' resultaat, waarbij ik meestal op wastegate druk zal rijden, 0.85 Barg voor de fun en 1.15 als ik serieus partij wil bieden of motorfiets wil verrassen. :wink: En hierbij zou het heel moeten blijven, omdat we aan de veilige kant zijn gebleven en Roel jr adviseerde om op het circuit op wastegate druk te rijden, om 2 redenen, te weten blokkie blijft zo heel (of gaat in ieder geval langer mee) en dit meer dan genoeg vermogen (275 pk / Nm ) want het volle vermogen is toch niet op de weg te brengen.

Zo eindelijk nu alleen nog RDW. 8)

Genesis
Rikky

Post by Rikky »

Ik weet er nog niet veel van maar ik weet dat je resultaten erg interessant zijn :mrgreen:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
jupke

Post by jupke »

gaat de jouwe pas bij 10.000rpm in het rood???? :shock:
genesis

Post by genesis »

jupke wrote:gaat de jouwe pas bij 10.000rpm in het rood???? :shock:

Nee, 9000 rpm :wink:

Genesis
bastiaan45

Post by bastiaan45 »

Plasma tellersetje toch? Wel grappig, 10.000 rpm 'wit'
vtec vince

Post by vtec vince »

Sodejuu , dat zal lekker rijden zeg ....
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
genesis

Post by genesis »

bastiaan45 wrote:Plasma tellersetje toch? Wel grappig, 10.000 rpm 'wit'

Ja super, kleuren kan je veranderen en de licht sterkte. Vond ze zo mooi, dat ik jaaaaaren geleden een setje als reserve erbij gekocht heb, mocht deze sneuvelen, want je zal dan net zien dat ze niet meer leverbaar zijn. :wink:

Maar de eerste set doet het nog naar behoren en nee ik wil de 'reserve set' niet verkopen. :mrgreen:

Genesis
Spons

Post by Spons »

Mooie cijfers gefeliciteerd ;)
genesis

Post by genesis »

De cijfers zijn leuk (ter illustratie) de beleving onbetaalbaar.................... 8)

Genesis
vtec vince

Post by vtec vince »

Valt daar wel goed mee te rijden met volgas?
Behoorlijk veel pk's op de voorwielen....
Rechtuit lijkt me nog wel te doen , maar in bochtenwerk zal het gaspedaal aardig gedoseerd moeten worden of niet?
genesis

Post by genesis »

Door de gekozen turbo door Gaskleppie is dat dus juist wel mogelijk, de GT28RS begint op te spoelen vanaf zo'n 2800 rpm en ik vind hem heel goed te doseren, tevens zal er op het circuit met de Wastegate druk gereden worden (0.55 Barg) en dat levert ruim voldoende vermogen. (275 pk - 240 Nm).

Genesis
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Rob, waarom noem je het eigenlijk barG? BarO zou een betere benaming zijn. BarG geeft wel aan dat het een verschil druk is die meestal tov buitenlucht is gemeten, maar dat is niet altijd zo. BarO is wel altijd tov buitenluchtdruk.
Of je zou het aan kunnen geven in BarA. Klinkt nog stoerder ook. "Ik rij met 2 bara" Absoluut stoerder ;)

Maare, dik vermogen Rob! Hier hebben we naar toe gewerkt toch? Snel spoelen, snel reageren en toch tot red line vermogen!
genesis

Post by genesis »

Wat je op het oog had is mooi gelukt, chapeau. Enne Barg is de enige juiste benaming, Barg betekend namelijk Bar Gauge anders spreken we over BarA, Bar Absoluut, dus vacuum.

Is een stukje beroepsdeformatie, komt uit de process techniek :wink: (in de volsmond word er gesproken over Bar, maar dat is wel fout, maar algemeen geaccepteerd. :wink: )

Genesis
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

klopt, Barg is van bar gauge, maar dat geeft nog niet aan dat het gemeten is tov buitenlucht druk. baro geeft zeker de overdruk aan tov de buitenlucht druk. ;)
Bara is idd de absolute druk, dus gemeten vanaf vacuum. 2 bara klinkt wel beter dan 1 bara of barg terwijl het eigenlijk het zelfde is ;)
genesis

Post by genesis »

Oke, zonder 15 cijfers achter de komma te duiken:

0 BarA = absoluut vacuum

1 BarA = 10.000 mmwk (niet gaan zeuren over 1.013,25 of zo :wink: )

dus als we over atmosferisch spreken hebben we het over 1 BarA, oftewel in de 'volksmond' 0 Bar. (wat gelijk staat aan 1 kg per vierkante cm. :wink: , wij hebben in ons lichaam dezelfde druk als die van onze omgeving want anders zouden we inelkaar gedrukt worden nietwaar!)

Om nou verwarring te voorkomen spreek ik altijd over Barg(auge) (gauge is (mano) meter).

En de (barometrische) drukverschillen zijn te verwaarlozen voor een F.I. motor (wederom niet 15 cijfers achter de komma duiken), maar de buitentemperatuur is wel van groot belang, dit b.v.met betrekking van de T5 oftewel T.OP van turbines, omdat de uitlaatgassen temperatuur het uiteindelijke vermogen bepaald wat er geleverd kan worden en niet wat veel mensen denken, dat door de lagere temperatuur er meer zuurstof moleculen per volume eenheid zitten, dat is wel zo maar dat is niet de wezenlijke winst.

De werkelijke winst is de lagere ingangs temperatuur, waardoor de uiteindelijke compressie temperatuur natuurlijk ook lager komt te liggen, de EGT is de beperkende factor van het vermogen, anders word ed materiaalstructuur vernield. :wink: (in de basis is het simpel, want we hebben vroeger op school met natuurkunde allemaal de wet van Boyle, Gay-Lussac gehad, schrijf je die namen ook zo?! :roll: )

Genesis
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Je hebt voor een groot deel gelijk echter heeft de buitenluchtdruk wel degelijk invloed op de werking van een turbo. Vraag dat maar eens aan heuvelklim rijders ;)
De druk die de turbo opwekt is welliswaar afgeregeld en gelijk maar de efficientie van de turbo is sterk afhankeijk van de druk voor en na de turbo, Een lagere buitenluchtdruk drijft dus de turbo efficientie op wat de nodige gevolgen heeft op het vermogen.

Maar zolang je in Nederland blijft rijden is er niks aan de hand ;)
genesis

Post by genesis »

Klopt wel, maar gaat maar in zeer beperkte mate op bij F.I., daarentegen bij N.A. merk je dat zeer veel meer, weet nog goed dat ik jaren geleden met de motor hoog in de bergen reed van Zwitserland naar Italie met mijn Honda CB750KZ ik reed op met een Audi TT. Die liep zonder problemen heel rap de bergen op, terwijl ik veel vermogen kwijt was en zelfs als ik stil stil stond gas moest bijgeven omdat de motor met moeite stationair wilde blijven draaien.

Btw een F.I. motor zal altijd zijn 'persdruk' halen, ook in de bergen, omdat als het goed is de turbo altijd meer druk kan leveren dan de motor aan kan, anders zou de turbo te klein zijn nietwaar?! :wink:

Genesis
genesis

Post by genesis »

Kom ik vandaag op de snelweg een Porsche Carrera 4S (345 pk) tegen, ik denk LEUK! lekker spelen, dus ik begin met hem op te rijden, krijg in eerste instantie niet zijn aandacht, dus ik passeer hem een keer en trek vanaf de 130 vol weg.

Hij heeft het nu wel door, maar ik merk aan zijn manier van reageren dat hij het eigenlijk niet geheel vertrouwd. Hij passeerd me langzaam en kijkt opzij, dus ik weer achter hem op gepaste afstand (heb een hekel aan bumperkleven) en hij heeft een voorganger voor zich, als deze opzij gaat gaat hij vol op het gas (we rijden 120 a 130), ik zit reeds in zijn 3de versnelling, dus ik 'hop' erachteraan en inlopend, wederom aarzeld hij stevig, dus hij met gepaste snelheid op de rechterbaan en ik blijf afwachtend op de linkerbaan zitten achter hem (vol verwachting natuurlijk!)

Zie hem kijken, heb het gevoel bij hem van "doen we het of doen we het niet!" dus ik blijf rustig op gepaste afstand op de linkerbaan 'hangen' bij de afslag Maassluis gaat de Porsche op het laatste moment af, dus 'einde buitenspelen' (tsshh 'mietje') Hij durfde het niet aan! :evil:

Nouja volgende keer beter! :wink:

Genesis
vtec vince

Post by vtec vince »

Hahaha...je maakt al die 100.000 euro + auto's en hun bestuurders aardig ziek met je civic! :-)
Locked