Oil Temps

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Oil Temps

Post by Sincx »

Nieuwsgierig wat voor temp. waarden mensen krijgen met de EP3 die ook een oil temp meter hebben ingebouwd.

Dan wel met normaal rijden, sportief rijden en op circuit.

Thanks
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

Ik rijd dan wel geen EP3.

Maar als ik normaal rijd zo rond de 95 graden..

op het circuit max ~ 120 graden.
ee8
Posts: 626
Joined: Fri May 19, 2006 9:48 pm

Post by ee8 »

just cruising rond de 80-85
beetje rammen richting 90-95

eg met k20 btw.
martijn
Posts: 294
Joined: Mon Aug 01, 2005 11:45 am

Post by martijn »

Ik rij ook Ep3 met normaal rijgedrag ongeveer 85-95
En op het circuit max 110-115.

Misschien wel handig te melden dat mijn meting op het oliefilter zit en niet in de carterpan.

Martijn
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

FF draadje opratelen :)

Stel je stelt je radiator in om eerder te gaan draaien, bij 80 graden ofzo zou je dan de boel koeler kunnnen houden ?

Zomaar een ingeving tbh :o ops:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Scheelt niet veel.
Maar als een K20 maar max 115 graden wordt op het circuit hoef je helemaal niks te doen. Dat is niet te heet.
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

Gaskleppie wrote:Scheelt niet veel.
Maar als een K20 maar max 115 graden wordt op het circuit hoef je helemaal niks te doen. Dat is niet te heet.

Mijn olie temp meter geeft 130+ aan op het circuit :O
Ik denk dat ik een extra olie cooler moet hebben of anders moet die beter gekoelt worden
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Normaal winter 85 graden
Normaal zomer 90 graden
Autobahn 110 graden
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Mya qua waarden zit het wel snoor, beetje op de straat knallen of rechtuit is het meestal rond de 110-115. Maar op zandvoort werd het echter 125 en was het over met de fun...cooling down en pit in. Misschien verwacht ik wel te veel :lol: 30min of meer knallen zonder problemen hehehe.
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

125 graden is volgens mij nog niet eens zo erg? :)
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Nee, boven de 135 moet je pas rustiger aan gaan doen.
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Nee maar hou hem liever onder de 130...daarboven is het meer een gok nemen voor de average user denk ik dan.
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

Ik heb mijn defi's ingesteld op 130 graden als de temp hoger word dan dat gaan ze piepen.. en word het dus rustig rondje cruisen totdat de temp zover gezakt is.

Zijn er nog tips om de olie cooler te houden?
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Begint de olie niet al bij 100 graden te verbranden dan?
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Gelukkig niet!
Moderne olieen kunnen tot 200 graden hebben voor ze uit elkaar vallen.
Op je metertje heb je dan ongeveer 140 graden staan.
Tussen de lagerschalen is de olie dan die 200 graden, en wat er langs loopt is veel kouder. In je carter waar alles dan bij elkaar komt is het gemiddeld dan die 140 graden.
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

wesjes wrote:Ik heb mijn defi's ingesteld op 130 graden als de temp hoger word dan dat gaan ze piepen.. en word het dus rustig rondje cruisen totdat de temp zover gezakt is.

Zijn er nog tips om de olie cooler te houden?


het staat er al.... :wink:

een oliecooler
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

:lol: :lol:

Hehe Maar ja dan koel je je olie blijft dat beter in check maar hoe zal de rest van je setup het houden ! Banden/remmen enz.
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

M'n remmen banden is geen probleem.. als je remmen maar genoeg gekoeld worden.

Dus max 140 graden daarna is het game over met de olie neem ik aan..
Hoe zit dat met een andere thermostaat helpt dat enigzins?
Moonrock240
Posts: 97
Joined: Sun Mar 22, 2009 8:45 pm

Post by Moonrock240 »

Ik zit met olietemperaturen van + 140°c op circuit (integra) en ga hier voor de volgende trackday iets aan doen. Ik overweeg nog enkele mogelijkheden (oliekoeler of grotere carterpan in combinatie met een grotere radiator, thermostaat en fanswitch...)

Weet iemand welk effect een grotere carterpan (bv Moroso) heeft op de olietemperatuur?

Ik meen vroeger ergens gelezen te hebben dat ze bij Spoon namelijk niet graag werken met oliekoelers... Wat is hun reden hiervoor?
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

Ik meet via mijn peilstok. Normaal rijden 90-95, wat liggen knallen richting 115 en als ik topsnelheid nog eens test of op circuit dan staat hij ook tegen de 140 te wijzen, maar dan hou ik er mee op.
B18 btw.
Locked