???"minder verbruik door benzine met aceton"???
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Tenck wrote:Tering, dan ben ik echt een bejaarde ANWB rijder met mijn 1 op 13,9. Gelukkig staat daar wel een 1 op 8,3 tegenover
. Gemiddelde over de 93 tankbeurten die ik heb gedaan met de CTR is 1 op 11,00349.
Haha grappig; ben niet de enige die het bijhoudt :-)
588 tankbeurten met de ITR;
1 liter op 9,998 km gemiddeld
Zuinigst 1:15,025
Onzuinigst 1:6,648
Dit zijn echt wel extremen want 95% van het verbruik ligt rondom de 1:10
Overigens gewoon spreadsheetje in excell met:
Datum Km.std. Gereden Gereden.Tot. Lt. Lt.Tot. Prijs Prijs Tot. Verbr. Verbr.Tot
Op een ander tabje zet ik alle uitgaven (onderhoud, verzekering, wb enz.)
zodat ik een kilometerprijs kan berekenen.
-
- Posts: 225
- Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm
-
- Posts: 695
- Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm
En dat is doorgestoken kaart.
Ik rij er al enige tijd mee, en ik ben er erg positief over.
Nu noteer ik zowiezo altijd de kmstand, aantal liters benzine en het verbruik. Sinds Jan. rij ik voor mijn werk gem. 2500km per maand, en dat is vooral veel snelweg. Omdat ik voorheen de ITR alleen voor de fun gebruikte en naar mijn werk fietste, reed ik voorheen 1000km gemiddeld per maand. Ik besloot het acceton verhaal te proberen.
Ik ben uitgegaan van de waardes die ik vond op internet, dus ik heb niet met andere mengverhoudingen geexperimenteerd.
Ik tank altijd euro98. Wat me opviel na er acceton bijgevoegt te hebben, is dat de motor direct en veel soepeler aansloeg.
Voorheen waren een aantal startmotorwentelingen nodig.
Na 2-3x starten merkte ik het al niet meer, ik denk dat je er snel aan gewent raakt.
Ik tank gemiddeld 40-45L en dan gooi ik er 80ml bij (op 40L euro98)
of 90ml (bij 45L euro98)
Voorheen had ik een brandstofverbruik van: 1: 11,79
en geloof me, ik rij sportief!
Na er acceton bijgegooid te hebben, ging het verbruik naar 1:12,77
Dit zijn zijn voor 90-95% snelwegkilometers. (sportief!)
tegenwoordig heb ik 2 carpoolers bij me, en veel bagage +/- 50kg
en ik heb het verbruik zien dalen naar 1:11,9 (met acceton)
Inmiddels heb ik 10.000km gereden met de ITR, waarvan de laatste 5.000km met acceton. Ik heb geen nadelige dingen ontdekt, alleen maar positieve.
Grappig is als je 1x vergeet om acceton erbij te mengen, je het verbruik toch weer richting de 1:10-11 ziet gaan.
Ik rij er al enige tijd mee, en ik ben er erg positief over.
Nu noteer ik zowiezo altijd de kmstand, aantal liters benzine en het verbruik. Sinds Jan. rij ik voor mijn werk gem. 2500km per maand, en dat is vooral veel snelweg. Omdat ik voorheen de ITR alleen voor de fun gebruikte en naar mijn werk fietste, reed ik voorheen 1000km gemiddeld per maand. Ik besloot het acceton verhaal te proberen.
Ik ben uitgegaan van de waardes die ik vond op internet, dus ik heb niet met andere mengverhoudingen geexperimenteerd.
Ik tank altijd euro98. Wat me opviel na er acceton bijgevoegt te hebben, is dat de motor direct en veel soepeler aansloeg.
Voorheen waren een aantal startmotorwentelingen nodig.
Na 2-3x starten merkte ik het al niet meer, ik denk dat je er snel aan gewent raakt.
Ik tank gemiddeld 40-45L en dan gooi ik er 80ml bij (op 40L euro98)
of 90ml (bij 45L euro98)
Voorheen had ik een brandstofverbruik van: 1: 11,79
en geloof me, ik rij sportief!
Na er acceton bijgegooid te hebben, ging het verbruik naar 1:12,77
Dit zijn zijn voor 90-95% snelwegkilometers. (sportief!)
tegenwoordig heb ik 2 carpoolers bij me, en veel bagage +/- 50kg
en ik heb het verbruik zien dalen naar 1:11,9 (met acceton)
Inmiddels heb ik 10.000km gereden met de ITR, waarvan de laatste 5.000km met acceton. Ik heb geen nadelige dingen ontdekt, alleen maar positieve.
Grappig is als je 1x vergeet om acceton erbij te mengen, je het verbruik toch weer richting de 1:10-11 ziet gaan.
Delta_lima wrote:En dat is doorgestoken kaart.
Ik rij er al enige tijd mee, en ik ben er erg positief over.
Nu noteer ik zowiezo altijd de kmstand, aantal liters benzine en het verbruik. Sinds Jan. rij ik voor mijn werk gem. 2500km per maand, en dat is vooral veel snelweg. Omdat ik voorheen de ITR alleen voor de fun gebruikte en naar mijn werk fietste, reed ik voorheen 1000km gemiddeld per maand. Ik besloot het acceton verhaal te proberen.
Ik ben uitgegaan van de waardes die ik vond op internet, dus ik heb niet met andere mengverhoudingen geexperimenteerd.
Ik tank altijd euro98. Wat me opviel na er acceton bijgevoegt te hebben, is dat de motor direct en veel soepeler aansloeg.
Voorheen waren een aantal startmotorwentelingen nodig.
Na 2-3x starten merkte ik het al niet meer, ik denk dat je er snel aan gewent raakt.
Ik tank gemiddeld 40-45L en dan gooi ik er 80ml bij (op 40L euro98)
of 90ml (bij 45L euro98)
Voorheen had ik een brandstofverbruik van: 1: 11,79
en geloof me, ik rij sportief!
Na er acceton bijgegooid te hebben, ging het verbruik naar 1:12,77
Dit zijn zijn voor 90-95% snelwegkilometers. (sportief!)
tegenwoordig heb ik 2 carpoolers bij me, en veel bagage +/- 50kg
en ik heb het verbruik zien dalen naar 1:11,9 (met acceton)
Inmiddels heb ik 10.000km gereden met de ITR, waarvan de laatste 5.000km met acceton. Ik heb geen nadelige dingen ontdekt, alleen maar positieve.
Grappig is als je 1x vergeet om acceton erbij te mengen, je het verbruik toch weer richting de 1:10-11 ziet gaan.
dat zijn goede berichten

ga het ook maar eens proberen met een paar tankbeurten.
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Het is allemaal leuk en aardig dat je zulk spul bij de benzine kunt mixen en dan zuiniger kunt rijden...maar daar kopen we toch geen type r voor om zuinig te rijden??
En wat zijn de consequenties na bv 50.000 km?
Hoe ziet die moter er dan uit van binnen?
En wat zijn de consequenties na bv 50.000 km?
Hoe ziet die moter er dan uit van binnen?
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
vtec vince wrote:Het is allemaal leuk en aardig dat je zulk spul bij de benzine kunt mixen en dan zuiniger kunt rijden...maar daar kopen we toch geen type r voor om zuinig te rijden??
En wat zijn de consequenties na bv 50.000 km?
Hoe ziet die moter er dan uit van binnen?
inderdaad


vtec vince wrote:daar koop je toch geen type r voor om zuinig te rijden??
zoals delta zegt als je veel "nutteloze" kms doet is zoiets wel handig. ik doe ook 600km per week voor mijn werk, 4uur per dag op de baan waarvan hoofdzakelijk file en snelweg. komt per week 120€ benzine uit, dus zo'n goede 500€ per maand aan benzine waar ik niet echt zoveel plezier van heb. maar het was kiezen, ofwel nu een flutbak kopen en goedkoop rijden, ofwel itr kopen en dit erbijnemen. niet iedereen heeft namelijk de mogelijkheden ff een 2de auto aan te kopen, te verzekeren en alle bullshit.. als wij elke maand hierdoor nog maar bv 50€ kunnen besparen hebben we wel een volle tank gratis waar we in het in het weekend wel plezier van kunnen hebben. anders verzopen we die gewoon nutteloos in de file :wink:
ben idd wel is benieuwd op lange termijn hoe dit uitdraait, lijkt me voor mij ook wel interessant. en het vermogen, enig verschil merkbaar?
edit]http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/51024-zuinig-rijden-met-aceton.html[/url] blijkt volgens dit artikel zelfs beter je motor te smeren en iets meer vermogen te geven door de betere verstuiving van de brandstof.
wat me ook op alle forums opvalt; de critici zijn allemaal mensen die het nog nooit geprobeerd hebben, en 99% die het geprobeerd hebben zijn positief en zeggen zelfs bijna allemaal dat hun topsnelheid +-10km naar boven gegaan is. let's give it a try :twisted:
Invloed aceton op verbranding.
Het toevoegen van een kleine hoeveelheid aceton aan benzine of diesel zorgt ervoor dat de oppervlaktespanning van de brandstof kleiner wordt en en er bij verstuiving kleinere, met meer zuurstof omhulde druppeltjes in de ontbrandingsruimte gespoten worden. Deze zorgen voor een reactiever mengsel, dat beter en vollediger verbrandt. De auto zal hierdoor sneller op het gas reageren en betere prestaties leveren. Hierdoor kan het brandstofverbruik significant gunstiger worden en de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals roet (bij diesels) zal afnemen; goed voor het milieu dus. Ook zal in principe minder motorslijtage optreden, doordat er minder residu op de cylinderwand achterblijft, dus minder verontreiniging in de olie, dus betere smering en dientengevolge minder slijtage van de draaiende delen in de motor. Ook vervuilde injectoren kunnen aldus weer gereinigd worden, zodat toepassing van vaak dure zgn. "injectorcleaners" achterwege kan blijven.
Het toevoegen van een kleine hoeveelheid aceton aan benzine of diesel zorgt ervoor dat de oppervlaktespanning van de brandstof kleiner wordt en en er bij verstuiving kleinere, met meer zuurstof omhulde druppeltjes in de ontbrandingsruimte gespoten worden. Deze zorgen voor een reactiever mengsel, dat beter en vollediger verbrandt. De auto zal hierdoor sneller op het gas reageren en betere prestaties leveren. Hierdoor kan het brandstofverbruik significant gunstiger worden en de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals roet (bij diesels) zal afnemen; goed voor het milieu dus. Ook zal in principe minder motorslijtage optreden, doordat er minder residu op de cylinderwand achterblijft, dus minder verontreiniging in de olie, dus betere smering en dientengevolge minder slijtage van de draaiende delen in de motor. Ook vervuilde injectoren kunnen aldus weer gereinigd worden, zodat toepassing van vaak dure zgn. "injectorcleaners" achterwege kan blijven.
maar daar kopen we toch geen type r voor om zuinig te rijden??
domme gedachtengang... als jij dezelfde performance houdt en je rijdt zuiniger... sja... kortzichtig?
Zolang dat spul niet nadelig is, je de moeite wilt nemen, het uiteindelijk goedkoper uitvalt... ik zie alleen maar positieve dingen (bahlave de potentiele motorschade die nog niet voldoende bekend is)
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
baRt wrote:maar daar kopen we toch geen type r voor om zuinig te rijden??
domme gedachtengang... als jij dezelfde performance houdt en je rijdt zuiniger... sja... kortzichtig?
Zolang dat spul niet nadelig is, je de moeite wilt nemen, het uiteindelijk goedkoper uitvalt... ik zie alleen maar positieve dingen (bahlave de potentiele motorschade die nog niet voldoende bekend is)
Ik zou het ook erg aantrekkelijk vinden als er iets op de markt is waardoor in dezelfde performance behoud en dat ik zuiniger rijd , natuurlijk!
Maar zolang er niets bekend is wat het met de motor doet op de lange termijn vind ik het risico te groot.
Een paar euro per maand besparen is leuk , maar als je over 3 of 4 jaar de motor kunt laten reviseren ben je nog een hoop knaken meer kwijt.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
vtec vince wrote:Ik zou het ook erg aantrekkelijk vinden als er iets op de markt is waardoor in dezelfde performance behoud en dat ik zuiniger rijd , natuurlijk!
Maar zolang er niets bekend is wat het met de motor doet op de lange termijn vind ik het risico te groot.
x2
vtec vince wrote:Een paar euro per maand besparen is leuk , maar als je over 3 of 4 jaar de motor kunt laten reviseren ben je nog een hoop knaken meer kwijt.
Niet alleen om het geld...
Heb er ook wat opzoekwerk achter gedaan.
Je vind artikels terug die wel 6 jaar oud zijn.
Over het aantasten van dichtingen en leidingen hoef je je al geen zorgen om te maken, in benzine zitten ook meer dan 150 additieven waarvan er bij zijn die nog aggresiever zijn dan aceton, en in grotere maten voorkomen.
Als je dan het technische aspect leest over aceton, wat het met je benzine doet. Zie ik er eigenlijk ook alleen maar voordelen in. Het is niet 'zomaar' minder verbruik wat je bereikt, maar lees en probeer het hoe hiervan eens te begrijpen.
-> http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/
Je vind artikels terug die wel 6 jaar oud zijn.
Over het aantasten van dichtingen en leidingen hoef je je al geen zorgen om te maken, in benzine zitten ook meer dan 150 additieven waarvan er bij zijn die nog aggresiever zijn dan aceton, en in grotere maten voorkomen.
Als je dan het technische aspect leest over aceton, wat het met je benzine doet. Zie ik er eigenlijk ook alleen maar voordelen in. Het is niet 'zomaar' minder verbruik wat je bereikt, maar lees en probeer het hoe hiervan eens te begrijpen.
-> http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/