Witte aanslag op olievuldop... (integra)

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Moonrock240

Witte aanslag op olievuldop... (integra)

Post by Moonrock240 »

Gisteren ben ik met de integra op circuit Zolder gaan rijden. Het was de 1e keer dit jaar, na een winterstop van ongeveer 3 maanden.

Toen ik gisteren vóór het rijden, de olievuldop toevallig nog eens opendraaide, merkte ik een witte smurrie op aan de binnenkant van de oliedop/ en een beetje aan de binnenkant van het kleppendeksel.

Dit had ik nog nooit eerder gezien. De auto heeft tijdens de winterstop ongeveer 2 maanden echt volledig stil gestaan, en is dan gestart geweest (tot op bedrijfstemperatuur) om op de trailer te zetten.

Voor de winterstop is er nog nieuwe olie + filter gemonteerd geweest. (zelfde als altijd 'Total 5w40')

Volgens mij duidt die witte aanslag op vocht bij de olie, en dus kan dit ofwel condens zijn, ofwel koelvloeistof die bij de olie komt. (koppakking?)

Ook was na het rijden (ongeveer 1 uur) de oliedop half-losgekomen. (druk?) Terwijl deze bij vertrek zeker vast stond!

De niveau's/staat van alle vloeistoffen ga ik dadelijk nakijken, aangezien ik in Zolder niet op volledig vlakke ondergrond stond.

Oliedruk was max 5.8bar en temperatuur was max 138°C (de meters geven na het rijden de hoogste standen aan). Verder voelde de motor niet verkeerd aan...

Ook merkte ik na het rijden een kleine olielek op tussen het onderblok en de cilinderkop (enkele druppels)
Image

Wat denken jullie hierover? Kan dit enkel van condens water zijn door de 2 maanden stilstand (in een onverwarmde loods) Of is hier meer aan de hand zoals lekkende koppakking,...?
driftmaster

Post by driftmaster »

hey moonrock
denk wel dat het de koppakking zal zijn
als het kleur een beetje lijkt op koffie met veel melk
moet je niet twijfelen
Roy

Post by Roy »

Koppaking :-?

Ik zou er niet langer mee doorrijden.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Moonrock240

Post by Moonrock240 »

Heeft het loskomen van de oliedop hier verband mee? (eventueel opbouwen van meer druk) Hij stond zeker vast voor ik vertrok en is nooit eerder losgekomen...

Het kleur is zoals mayonaise...

Baedankt voor de hulp al!
MLM

Post by MLM »

driftmaster wrote:hey moonrock
denk wel dat het de koppakking zal zijn
als het kleur een beetje lijkt op koffie met veel melk
moet je niet twijfelen

Hoi!
Katana

Post by Katana »

Olie aan de zijkant van je blok kan je vtec schakelaar pakking of nokkenas afdek dop zijn aan de rechter zijkant van de auto/motor.

Als je motor heel lang stil heeft gestaan kan je inderdaad aan de binnenkant van de olie dop wat witte smurrie krijgen.

Als je de hele dag op het circuit heb gereden lijkt het me sterk dat het de koppakking is.

-Wat heb je voor deze rust periode gedaan met de auto?
-Is de motor wel eens oververhit geweest?

Is je koppakking lek dan zijn er nog meer signalen:
- Witte rook uit de uitlaat
- Groene/witte smurrie in de radiateur dop
- Gebruik van koelvloeistof
- enz
Moonrock240

Post by Moonrock240 »

Katana wrote:Olie aan de zijkant van je blok kan je vtec schakelaar pakking of nokkenas afdek dop zijn aan de rechter zijkant van de auto/motor.

Als je motor heel lang stil heeft gestaan kan je inderdaad aan de binnenkant van de olie dop wat witte smurrie krijgen.

Als je de hele dag op het circuit heb gereden lijkt het me sterk dat het de koppakking is.

-Wat heb je voor deze rust periode gedaan met de auto?
-Is de motor wel eens oververhit geweest?

Is je koppakking lek dan zijn er nog meer signalen:
- Witte rook uit de uitlaat
- Groene/witte smurrie in de radiateur dop
- Gebruik van koelvloeistof
- enz

De auto is enkel voor circuitgebruik. Ik heb hem reeds 2 jaar in mijn bezit en hij rijdt 1-2 x per maand op trackdays.

De motor is nog nooit overhit geweest sinds ik deze heb. (olie temperatuur wordt soms wel 140°C maar wordt dan ook elke keer ververst)

Watertemperatuur ed blijft normaal.

De auto reed verder normaal en rookt niet wit. Deze middag kijk ik even alle vloeistoffen na maar gisteren bleken de peilen en kleuren normaal op het eerste zicht.

Alvast bedankt!!
Katana

Post by Katana »

Moonrock240 wrote:
De auto reed verder normaal en rookt niet wit. Deze middag kijk ik even alle vloeistoffen na maar gisteren bleken de peilen en kleuren normaal op het eerste zicht.

Controleer de koelvloeistof dop ook aan de binnenkant
FastFWD

Post by FastFWD »

Die aanslag komt vaker voor, bij alle verbrandingsmotoren, als ze langere tijd stil staan.
eteuben

Post by eteuben »

FastFWD wrote:Die aanslag komt vaker voor, bij alle verbrandingsmotoren, als ze langere tijd stil staan.

Of van continue korte ritjes, waarbij de motor nog niet eens de kans krijgt warm te worden zgn boodschappenwagentjes...

Deze mayonaise is niet schadelijk maar gewoon een soort sludge die blijft kleven.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Heeft het loskomen van de oliedop hier verband mee? (eventueel opbouwen van meer druk) Hij stond zeker vast voor ik vertrok en is nooit eerder losgekomen...

Het kleur is zoals mayonaise...

Als er te veel druk opgebouwd wordt is het altijd de peilstok die het eerste eruit springt. De dop blijft altijd gewoon zitten.
Verder is die witte troep gewoon vocht door condens vorming.
Die lekkage tussen de kop en onderblok is bijna meer regel dan uitzondering bij zwaar gebruikte motoren. Niks aan de hand dus.

Als je echt een lekkende koppakking hebt waarbij het water in je olie komt zou er ook witte troep aan je peilstok moeten zitten, zoniet is het gewoon condens.
Moonrock240

Post by Moonrock240 »

Héél erg bedankt voor de reply's allemaal!

Ik heb deze namiddag alles rustig bekeken, en de vloeistoffen zien er nog goed uit, zonder aanslag of vreemde kleuren. Ook was de witte aanslag onder het kleppendeksel en in de oliedop volledig verdwenen.

De olie voorraan het motorblok is waarschijnlijk van achteraan gekomen (via de vuldop die deels losgekomen was) en is via de rand van de cilinderkop naar voor gelopen. Alles mooi ontvet en tot nu toe geen lekken gevonden.
Katana

Post by Katana »

Top :thumbs:
Locked