Toen ik gisteren vóór het rijden, de olievuldop toevallig nog eens opendraaide, merkte ik een witte smurrie op aan de binnenkant van de oliedop/ en een beetje aan de binnenkant van het kleppendeksel.
Dit had ik nog nooit eerder gezien. De auto heeft tijdens de winterstop ongeveer 2 maanden echt volledig stil gestaan, en is dan gestart geweest (tot op bedrijfstemperatuur) om op de trailer te zetten.
Voor de winterstop is er nog nieuwe olie + filter gemonteerd geweest. (zelfde als altijd 'Total 5w40')
Volgens mij duidt die witte aanslag op vocht bij de olie, en dus kan dit ofwel condens zijn, ofwel koelvloeistof die bij de olie komt. (koppakking?)
Ook was na het rijden (ongeveer 1 uur) de oliedop half-losgekomen. (druk?) Terwijl deze bij vertrek zeker vast stond!
De niveau's/staat van alle vloeistoffen ga ik dadelijk nakijken, aangezien ik in Zolder niet op volledig vlakke ondergrond stond.
Oliedruk was max 5.8bar en temperatuur was max 138°C (de meters geven na het rijden de hoogste standen aan). Verder voelde de motor niet verkeerd aan...
Ook merkte ik na het rijden een kleine olielek op tussen het onderblok en de cilinderkop (enkele druppels)

Wat denken jullie hierover? Kan dit enkel van condens water zijn door de 2 maanden stilstand (in een onverwarmde loods) Of is hier meer aan de hand zoals lekkende koppakking,...?