olie in motorblok.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

olie in motorblok.

Post by JDMTEG »

Iemand een idee, waarschijnlijk wel kan niet moeilijk zijn, hoeveel olie er in mijn motorblok moet.

Het gaat om het B18 blokje van mijn ITR.

Het aantal liters toe te voegen zal ook wel verschillend zijn met of zonder oliefilter, of ben ik verkeerd?

tnx...
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

verversen?

kan a 5 liter halen zal zat zijn.
de verder info krijg je via je peilstok.

ik weet niet hoe bij een ITR zit, maar mijn oliefilter
zit boven het olie niveau. loopt wel wat olie uit met een
nieuw filter maar dat zijn wat druppels.

wel ff het oliefilterrubber insmeren met olie;
dat is beter voor de het filter, anders kan het rubber dubbel gaan zitten.
jdm*allstar
Posts: 32
Joined: Sun Jan 31, 2010 10:20 pm
Contact:

Post by jdm*allstar »

4,2 met filter
Jan Visser
Posts: 225
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm

Post by Jan Visser »

Even van de Kroon-oil site geplukt


MOTOR, B18C6

Smeermiddel inhoud Eerste vulling 4,8 liter (Service vulling 4 liter)
Inhoud filter 0,3 liter
Aanbevolen product Emperol 5W40
Gebruik: Normaal, ververs elke 100000 km / 12 maanden
Gebruik: Zware omstandigheden, ververs elke 5000 km / 6 maanden

Goede alternatieven Emperol 10W40
Gebruik: Normaal, ververs elke 100000 km / 12 maanden
Gebruik: Zware omstandigheden, ververs elke 5000 km / 6 maanden

Bi-Turbo 15W40
Gebruik: Normaal, ververs elke 100000 km / 12 maanden
Gebruik: Zware omstandigheden, ververs elke 5000 km / 6 maanden
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Haha, dat is wel het laatste merk olie wat ik in mn B18c6 zou gooien....

Ik heb op mn werk wel zulke enge dingen zien gebeuren met Kroon, dat hoe goed ze ondertussen ook zijn of nog moeten worden, dat ik ze nooit zal vertrouwen....
t0n
Posts: 137
Joined: Fri May 09, 2008 9:46 pm

Post by t0n »

Ik heb nog geen problemen gehad met Kroon in het verleden.

Sinds RSP leeft gebruiken we atlijd Valvoline... Perfect als je het mij vraagt.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dat ging vooral mis bij hogere temperaturen. We hadden het op de zaak voor onze eigen vw transporters en crafters. Ook gebruikte we het voor stationaire pomp motoren. Alle motoren die we erop lieten draaien die knap heet werden gingen steeds meer olie verbruiken.
Mijn transporter had er ook last van. Tot een gegeven moment om de 4000km een liter en dat is erg veel voor zo'n laagtoerige diesel. Ik ben toen wat dingen gaan controleren en kwam erachter dat die bussen op de snelweg constant met een olie temp van 130 graden rond reden. Voor een goede olie geen probleem, maar voor deze kroon olie die we hadden wel. Die viel compleet uit elkaar en stopte zo'n beetje met smeren. Hoog olie verbruik en zwaar versleten onderdelen waren het resultaat.
Zelf ben ik toen overgestapt naar de olie die de dealer erin gooide (mobil 1 5w30). Zelfs met die dunne olie ging het weer zienderogen vooruit met het verbruik en op het laatst vlak voor deze bus eruit ging verbruikte hij nog maar 1 liter per 15.000km!
Mn collega's zijn wel die kroon troep blijven gebruiken en hebben tot de laatste dag de ellende mogen voelen. Er is er toen 1 zelfs compleet vastgelopen. Dat werd een complete motor vervanging, was niks van over. De dealer is er nooit achter gekomen waarom hij nou in elkaar gelopen was en heeft hem maar onder garantie vervangen....

Hoe goed ze ook gaan zijn of worden, voor mij nooit meer die kroon troep!
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Gaskleppie wrote:Dat ging vooral mis bij hogere temperaturen. We hadden het op de zaak voor onze eigen vw transporters en crafters. Ook gebruikte we het voor stationaire pomp motoren. Alle motoren die we erop lieten draaien die knap heet werden gingen steeds meer olie verbruiken.
Mijn transporter had er ook last van. Tot een gegeven moment om de 4000km een liter en dat is erg veel voor zo'n laagtoerige diesel. Ik ben toen wat dingen gaan controleren en kwam erachter dat die bussen op de snelweg constant met een olie temp van 130 graden rond reden. Voor een goede olie geen probleem, maar voor deze kroon olie die we hadden wel. Die viel compleet uit elkaar en stopte zo'n beetje met smeren. Hoog olie verbruik en zwaar versleten onderdelen waren het resultaat.
Zelf ben ik toen overgestapt naar de olie die de dealer erin gooide (mobil 1 5w30). Zelfs met die dunne olie ging het weer zienderogen vooruit met het verbruik en op het laatst vlak voor deze bus eruit ging verbruikte hij nog maar 1 liter per 15.000km!
Mn collega's zijn wel die kroon troep blijven gebruiken en hebben tot de laatste dag de ellende mogen voelen. Er is er toen 1 zelfs compleet vastgelopen. Dat werd een complete motor vervanging, was niks van over. De dealer is er nooit achter gekomen waarom hij nou in elkaar gelopen was en heeft hem maar onder garantie vervangen....

Hoe goed ze ook gaan zijn of worden, voor mij nooit meer die kroon troep!

Waarom gebruikten je collega's geen andere olie?!
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Omdat de zaak kroon dealer was en dus wilde dat iedereen gewoon die olie gebruikte. Ik was zo eigenwijs om mn eigen weg te bewandelen. Ik kreeg eerst zelfs commentaar dat ik geen eigen olie gebruikte. Mijn mini onderzoek was natuurlijk niet geloofwaardig genoeg voor hun (plus dat ze nooit genoeg motor technisch onderlegd waren om het te snappen).
Op mn vragen kon de dealer me geen normaal antwoord geven en heb toen zelfs de importeur PON gebeld om te vragen of het klopte dat die motoren zo heet werden. Niemand kon me daar een normaal antwoord geven. Niemand wist de normale temperaturen. Ik kreeg toen antwoorden ala: Je metertje op het dashboard geeft toch niet te heet aan? Dan gaat het toch goed???
Uiteindelijk maar de hoop opgegeven en zelf olie gehaald bij de dealer om bij te vullen.... De rest is geschiedenis. We hebben nu andere bussen die in de lease zitten. We mogen dus nu gewoon olie halen bij de dealer zonder ellende. Probleem over!
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Gaskleppie wrote:Ik kreeg toen antwoorden ala: Je metertje op het dashboard geeft toch niet te heet aan? Dan gaat het toch goed???


Ongelofelijk hoe laks sommige mensen zijn. Je zou toch mogen verwachten dat ze hun eigen product zouden kennen.

Ik ben ook gestopt om mensen over te halen, als ze het beter weten laat ik ze veelal.
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

Bedankt voor de info.
Het verhaaltje van Gaskleppie was ook mooi, en leerzaam.

Bus van 5 liter zal dan wel goed zijn.
hvmparts
Posts: 1
Joined: Mon Feb 01, 2010 9:14 am

Juiste Olie

Post by hvmparts »

Enkele vrienden van de Type-R club zoeken naar geschikte
en beste producten voor hun auto.
Waarom in Engeland olie kopen als je hier een prijs kunt bedingen
( grote aantallen) voor het beste product Silkolene PRO S 5W/40
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Re: Juiste Olie

Post by mr. X »

hvmparts wrote:Enkele vrienden van de Type-R club zoeken naar geschikte
en beste producten voor hun auto.
Waarom in Engeland olie kopen als je hier een prijs kunt bedingen
( grote aantallen) voor het beste product Silkolene PRO S 5W/40


Wij bestellen onze spullen vaak hier.

Stel je jezelf even voor? We weten graag wie er aan de andere kant zit.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Juiste Olie

Post by slydawg »

mr. X wrote:
hvmparts wrote:Enkele vrienden van de Type-R club zoeken naar geschikte
en beste producten voor hun auto.
Waarom in Engeland olie kopen als je hier een prijs kunt bedingen
( grote aantallen) voor het beste product Silkolene PRO S 5W/40


Wij bestellen onze spullen vaak hier.

Stel je jezelf even voor? We weten graag wie er aan de andere kant zit.


Hun zijn clubpartner en staan in het partner gedeelte.
Haal bij hun nagenoeg altijd mijn olie.
Locked