Dimer wrote:Ik zag dat de NSX op 8,6 cent komt. Als ik onder de 5000km per jaar blijf zit ik safe.
Dat zou moeten lukken. De Qashqai zit op 1.8 cent. Dat is ook niet verkeerd opzich...
Ik zal m'n standpunt nog eens in overweging nemen :lol:
Is wel lullig als je 10.000km per jaar rijdt met je NSX. En die gevallen zullen er vast wel (enkelen van) zijn.
Lijkt me wel raar met km heffing, er zal een hele andere gewaarwording van autorijden komen ben ik bang.
Een ritje Rotterdam - Eindhoven kost dan +20 euro met een NSX.
Spreek je af met mensen en welke (of wie zn) auto pak je dan.
Of met km-vergoeding van je werk. Opeens is €0.19 de km niet genoeg meer. Ga je werkgever maar vertellen dat je een auto hebt die in de 8ct categorie valt en niet in de 1.8ct zoals je collega...
Misschien zullen mensen in het begin minder proberen te rijden omdat het namelijk direct extra geld kost, maar dat zal snel afgelopen zijn denk ik. Op een paar mensen na dan die niet rijden als besparing zien.
Wat denk je van taxi's en rijscholen bijvoorbeeld... die zullen hun prijzen omhoog MOETEN doen en direct van de gelegenheid gebruik maken om er nog ff wat op te doen voor de eigen portemonnee. En dan komt de overheid erachter dat dat niet de bedoeling is en stellen een maximum bedrag in voor taxi ritjes... Consument betaald minder en taxi chauffeur gaat er misschien nog op achteruit ook.........
En hoe willen ze het gaan innen, betaal je per maand, kwartaal of jaar vooraf een x bedrag op basis van verwachte aantal kms? Zoals bijv. gas, water en licht? Of is het achteraf?
Ik zie meteen allerlei problemen van mensen die in de schulden raken omdat er iets niet goed gegaan is of het ingeschatte bedrag was niet goed.....
Zijn er uitzonderingen voor klassiekers?
Het principe nu is dat na 20 (?) jaar betaal je geen wegenbelasting meer. Want in die 20 jaar is genoeg betaald om belasting op de wegen, welke door jouw auto wordt veroorzaakt tijdens de levensduur van je auto, volledig te hebben betaald. Simpel rekensommetje. Nu blijven we door betalen... Sterker nog, het kan goed zijn dat als auto ouder wordt dat je meer gaat betalen, wie weet hoe het systeem werkt of ontwikkeld zal worden.
Gaat dat kastje aan de hand van gps je km's registreren? Dan kan het na verloop van tijd veel schelen wat er op je tellerbak staat en wat er geregistreerd is. Met het risico dat dat systeem gekraakt wordt (het is immers draadloos...) en vervolgens weet de hacker waar mijn auto is, waar ik ben geweest etc. Is het dan ook toegestaan om via dat kastje verdachte auto's te volgen?
Of registreert het apparaatje de kms aan de hand van je differentieel, slaat hij de data op en zend het automatisch elke maand de data weg?
Als je een auto koopt of verkoopt dan moet dat administratief ook verwerkt worden. Hoe en hoe snel gaan ze dat doen. Kun je dan nog naar het postkantoor zoals nu?
Tsja, het is gewoon een kwestie van een verschuiving van de vaste kosten naar de variabele kosten. Een hele andere filosofie van het auto rijden proberen ze ons aan te smeren. Rijden kost geld -> benzine, afschrijving en onderhoud. Maar straks wordt daar nog een schepje bovenop gedaan. En afhankelijk van het aantal km's wat je rijdt ga je er op voor- of achteruit.
Pffffffffffff........ Allemaal hypothetisch natuurlijk........
Ik snap wel dat het systeem eerlijker is. Maar het is net hoe je eerlijk definieert. ik dacht dat we in Nederland een mooie zorg-maatschappij hadden. Het verschil tussen arm en rijk is niet zo groot en de rijken zorgen een beetje voor de armen. Dus hoe het ook met het ziekenfonds geregeld was.
Overigens denk ik dat het makkelijker (goedkoper) zou zijn voor Nederland om langzaam de wegenbelasting en BPM af te schaffen en langzaam aan de benzineprijs omhoog te gooien.
Maar mogelijk doen ze dat niet, want het nadeel is dat als we over 10 jaar allemaal op waterstof rijden, dan hebben ze niets meer te innen want dan moet er weer een smoes verzonnen worden om belasting op waterstof te innen. Of de wegenbelasting komt weer terug. Km heffing zal er dan toch blijven zolang mensen rijden. Misschien wel wat lager, maar dat kunnen ze rustig aan steeds hoger maken (naar gelang er steeds minder benzine en diesel verbruikt wordt) dan blijft de totale cashflow in voor de overheid stabiel.
Kijk wegenbelasting snap ik wel en wil ik graag betalen. Ik rijd immers over wegen die door de Nederlandse staat worden aan gelegd en mijns inziens goed worden onderhouden.
Ik zal er waarschijnlijk in totaal op vooruit gaan in mijn situatie, maar toch ben ik niet zo een voorstander. Vooral omdat ik twijfel aan de definitie van eerlijkheid die in het km heffings verhaal wordt gebruikt.
Sorry voor het lange verhaal, ik moest het ff kwijt.