Landelijke Kilometerheffing Enquete!

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
real187

Post by real187 »

Maus_aka_papachico wrote:
real187 wrote:Stel voor je rijd maar 5K op een jaar, heb je dan voordeel? (zelf heb ik +30K geklokt vorig jaar, non zakelijk)

5000 km op jaar basis,..ja en 30.000 een vette NEE!!!

6.7 per kilometer is een vaak genoemde bedrag maar laten we over 5 cent per km spreken.

Je betaalt nu 588,- aan wegenbelasting met een EP3. Of je nou 0 km of 30.000 rijdt.
Met de kilometerheffing zou de wegenbelasting vervallen.

Bij 5000 km zou je voordeel hebben want je betaalt dan maar 250,-.
Bij 30.000 km zou je 1500 euro betalen. Das 900+ euries verschil met de huidige situatie. Das misschien wel een gemiddelde vakantie.

En dan zijn wij 'zeikers'..??

Zeikers? dat zijn wij allemaal. ik spreek geen enkele persoon aan, maar de hele kudde waar dus ik ook in zit.
Waar haal je die 5cent vandaan? dat is het hele punt, weet jij het exacte bedrag?

check dit
autoweek zet de ep3 op 3.6 ct/km en de ep3 staat niet in een erg gunstige schaal (dan nog betaal je meer als normaal)
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 2&cache=no
als ik bij een type s 1.8 kijk betaal je nog maar 1,8 ct/km
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 4&cache=no

of bovenstaande klopt weet ik niet, maar ja er zit wel een aanzienlijk verschil in wat gezegt word over de KM-prijs.

btw mij gaat het voornamelijk alleen om de discussie.
of hij er komt of niet--> de auto zal ik blijven rijden.

dit kan ook nog:

laters
Jo&

Post by Jo& »

Wat ik niet eerlijk vind, is dat iemand die bijv. 3 jaar geleden een EP3 of FN2 of S3 of Focus ST heeft gekocht en daar graag een jaar of 5-10 in wilt rijden er vanuit ging dat wegenbelasting ongeveer een bepaald bedrag blijft nu opeens veel duurder uit kan zijn.
Je kunt zeggen koop een andere auto, maar dat is ook niet reëel want wat je er voor terug koopt is altijd minder.
Maus_aka_papachico

Post by Maus_aka_papachico »

real187 wrote:
Maus_aka_papachico wrote:
real187 wrote:Stel voor je rijd maar 5K op een jaar, heb je dan voordeel? (zelf heb ik +30K geklokt vorig jaar, non zakelijk)

5000 km op jaar basis,..ja en 30.000 een vette NEE!!!

6.7 per kilometer is een vaak genoemde bedrag maar laten we over 5 cent per km spreken.

Je betaalt nu 588,- aan wegenbelasting met een EP3. Of je nou 0 km of 30.000 rijdt.
Met de kilometerheffing zou de wegenbelasting vervallen.

Bij 5000 km zou je voordeel hebben want je betaalt dan maar 250,-.
Bij 30.000 km zou je 1500 euro betalen. Das 900+ euries verschil met de huidige situatie. Das misschien wel een gemiddelde vakantie.

En dan zijn wij 'zeikers'..??

Zeikers? dat zijn wij allemaal. ik spreek geen enkele persoon aan, maar de hele kudde waar dus ik ook in zit.
Waar haal je die 5cent vandaan? dat is het hele punt, weet jij het exacte bedrag?

check dit
autoweek zet de ep3 op 3.6 ct/km en de ep3 staat niet in een erg gunstige schaal (dan nog betaal je meer als normaal)
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 2&cache=no
als ik bij een type s 1.8 kijk betaal je nog maar 1,8 ct/km

of bovenstaande klopt weet ik niet, maar ja er zit wel een aanzienlijk verschil in wat gezegt word over de KM-prijs.

btw mij gaat het voornamelijk alleen om de discussie.
of hij er komt of niet--> de auto zal ik blijven rijden.

dit kan ook nog:

laters

Waar ik die 5 cent vandaan haal. Is een beetje het gemiddelde van alle genoemde bedrag aangezien niemand echt weet wat het bedrag gaat worden. 1.8 en 3.6 wordt onder andere door jou genoemd. In de media e.d heeft men het vaak over 6.7 cent.

Maargoed,.die 3.6 c/p als uitgangspunt genomen betaal je nog steeds een stuk meer dan in de huidige situatie. En met 30.000 zal dat ongeveer jou geval 500,- meer zijn.. Ik bedoel maar.. :roll: De vraag is ook dan of ie 3.6 over gehele 24uur zal gelden.

Het feit dat je toch blijft rijden is nou net waar de heren in Den Haag vanuit gaan..No offence.. :wink:

Die kilometerheffing komt er toch wel,.. Alleen hoop ik echt in een andere vorm. Ik wil gewoon geen kastje o.i.d. in me wagen. Is vaak gezegd maar via de brandstof is gewoon eerlijker naar mijn mening.. :wink:
ITR DC2

Post by ITR DC2 »

real187 wrote:

dit kan ook nog:

laters

Als je zo even 25.000 hebt wel ja :wink:
Maus_aka_papachico

Oh ja,.. ik zou wel in de buurt komen van die 5 cent,..4.6 volgens autoweek en met de kilometers die ik maak ben ik 300-500 meer kwijt met de kilometerheffing..!!
baRt

Post by baRt »

ik vraag me meer af hoe je aan die 1.8ct komt? ik kom (ok, voor 2014) een prijs tegen van 3,82ct per km voor een Accord type S...

tenzij jij een andere 'Accord S' bedoelt?

Hoe dan ook, als ik dezelfde kilometers zou blijven rijden met de s2000, dan wordt het voor mij alleen maar duurder... en ik rij nooit in de spits nu (ja ok, wel de tijden, maar hier kennen we niet echt een spits)...

En wat met onze betaalde BPM? De oudere auto's hier hebben het voordeel dat ze niet meer gemaakt worden... en zullen daardoor dus niet goedkoper kunnen worden. Maar wat als je een auto hebt die een extra afschrijving heeft van een 10k euro over die paar jaar dat je hem hebt?
Maar goed, daar kun je dus eigenlijk niks aan doen, want de BPM is iedereen het wel over eens, dat we daar vanaf willen...

Gewoon: alles eraf en dan in de brandstof duwen die opcenten... En dan niet dat DOMME argument over 'de mensen aan de grens gaan goedkoper tanken in het buitenland'... ik heb nieuws voor de sukkels met die opmerking: DE MENSEN DIE DAT DOEN, DOEN DAT NU OOK AL
De rest is en blijft er te lui voor. Laat het 0,5% meer worden... geloof me dat je meer verdient aan de rest van Nederland, dan dat je verliest in de grensstreken...

(en dan vergeet ik zelfs nog om mensen zoals mezelf NIET mee te rekenen. Want ik MOET naar Belgie om te tanken, aangezien die achterlijke regels tot gevolg hebben gehad dat er hier in de buurt geen pomp meer te vinden is die 98 schenkt... ja eentje aan de snelweg... maar het is sneller om gewoon Belgie in te rijden dan daar te komen)
Jo&

Post by Jo& »

Tsja kijk... In 2009/2010 kostte een FN2 35.000 waarvan ongeveer 7.500 BPM betaald is.
Stel in 2011 schaffen ze de BPM af, en je rijdt met je FN2 wel 30.000 km per jaar. Dan ben je zuur!!!
Stel dat wordt te duur en je wilt je auto verkopen.
In 2009 heb je er 35.000 voor betaald en een nieuwe in 2011 zonder BPM kost 35.000 - 7500 + 1500 inflatie van autoprijzen = 29.000 voor een nieuwe...
Normaal verkocht je je gebruikte FN2 voor bijv. ong. 28.000 euro? Hoe ga je dat nu doen...?
ITR DC2

Post by ITR DC2 »

Zou zeggen iedereen zijn eigen mening even invullen op de site van de ANWB

Volgens mij kunnen ook niet leden dit doen.... (aan het eind staat nl. enkel de vraag of je lid/niet bent)

Invullen kan dmv postcode en huisnr
Jo&

Post by Jo& »

Ook niet leden zouden dat moeten kunnen...
Maus_aka_papachico

baRt wrote:ik vraag me meer af hoe je aan die 1.8ct komt? ik kom (ok, voor 2014) een prijs tegen van 3,82ct per km voor een Accord type S...

tenzij jij een andere 'Accord S' bedoelt?

Hij heeft het over de Civic Type S..

Edit,..Het is zelfs 1.7.. :-)
baRt

Post by baRt »

ow ja, die heeft ook een type S...
my bad...
Dimer

Post by Dimer »

Ik zag dat de NSX op 8,6 cent komt. Als ik onder de 5000km per jaar blijf zit ik safe.

Dat zou moeten lukken. De Qashqai zit op 1.8 cent. Dat is ook niet verkeerd opzich...

Ik zal m'n standpunt nog eens in overweging nemen :lol:
iVTEC-fab

Post by iVTEC-fab »

heb net nog een heel stuk in de Telegraaf zitten lezen over dit onderwerp.

de helft van de Kamer vind dat Eurlings z'n woorden moet opvolgen en het KM rijden van de plank moet vegen. met als gevolg dat tol wegen weer uit de stoffige hoek wordt gepakt.

de andere helft van de Kamer vind dat Eurlings nu juist moet doorzetten en de 'spook' verbeeldingen van de stemmers moet zien te onderdrukken met realistische feiten.

Volgens ik meen CDA, gaan 40% van de nederlanders meer betalen, de zakelijke rijders, de echte kilometer makers dus. de andere 60% moet er dus op vooruit gaan. één kamerlid vertelde dit tegen de Telegraaf.
Ik geloof er niks van.

Mijn gezond redenerend verstand verteld mij dat op termijn 98% van de nederlanders erop achteruit gaan. wellicht niet de eerste paar jaar.. maar op langer termijn 5+ jaar.
Jo&

Post by Jo& »

Dimer wrote:Ik zag dat de NSX op 8,6 cent komt. Als ik onder de 5000km per jaar blijf zit ik safe.

Dat zou moeten lukken. De Qashqai zit op 1.8 cent. Dat is ook niet verkeerd opzich...

Ik zal m'n standpunt nog eens in overweging nemen :lol:

Is wel lullig als je 10.000km per jaar rijdt met je NSX. En die gevallen zullen er vast wel (enkelen van) zijn.

Lijkt me wel raar met km heffing, er zal een hele andere gewaarwording van autorijden komen ben ik bang.
Een ritje Rotterdam - Eindhoven kost dan +20 euro met een NSX.
Spreek je af met mensen en welke (of wie zn) auto pak je dan.
Of met km-vergoeding van je werk. Opeens is €0.19 de km niet genoeg meer. Ga je werkgever maar vertellen dat je een auto hebt die in de 8ct categorie valt en niet in de 1.8ct zoals je collega...

Misschien zullen mensen in het begin minder proberen te rijden omdat het namelijk direct extra geld kost, maar dat zal snel afgelopen zijn denk ik. Op een paar mensen na dan die niet rijden als besparing zien.

Wat denk je van taxi's en rijscholen bijvoorbeeld... die zullen hun prijzen omhoog MOETEN doen en direct van de gelegenheid gebruik maken om er nog ff wat op te doen voor de eigen portemonnee. En dan komt de overheid erachter dat dat niet de bedoeling is en stellen een maximum bedrag in voor taxi ritjes... Consument betaald minder en taxi chauffeur gaat er misschien nog op achteruit ook.........

En hoe willen ze het gaan innen, betaal je per maand, kwartaal of jaar vooraf een x bedrag op basis van verwachte aantal kms? Zoals bijv. gas, water en licht? Of is het achteraf?
Ik zie meteen allerlei problemen van mensen die in de schulden raken omdat er iets niet goed gegaan is of het ingeschatte bedrag was niet goed.....

Zijn er uitzonderingen voor klassiekers?
Het principe nu is dat na 20 (?) jaar betaal je geen wegenbelasting meer. Want in die 20 jaar is genoeg betaald om belasting op de wegen, welke door jouw auto wordt veroorzaakt tijdens de levensduur van je auto, volledig te hebben betaald. Simpel rekensommetje. Nu blijven we door betalen... Sterker nog, het kan goed zijn dat als auto ouder wordt dat je meer gaat betalen, wie weet hoe het systeem werkt of ontwikkeld zal worden.

Gaat dat kastje aan de hand van gps je km's registreren? Dan kan het na verloop van tijd veel schelen wat er op je tellerbak staat en wat er geregistreerd is. Met het risico dat dat systeem gekraakt wordt (het is immers draadloos...) en vervolgens weet de hacker waar mijn auto is, waar ik ben geweest etc. Is het dan ook toegestaan om via dat kastje verdachte auto's te volgen?
Of registreert het apparaatje de kms aan de hand van je differentieel, slaat hij de data op en zend het automatisch elke maand de data weg?

Als je een auto koopt of verkoopt dan moet dat administratief ook verwerkt worden. Hoe en hoe snel gaan ze dat doen. Kun je dan nog naar het postkantoor zoals nu?

Tsja, het is gewoon een kwestie van een verschuiving van de vaste kosten naar de variabele kosten. Een hele andere filosofie van het auto rijden proberen ze ons aan te smeren. Rijden kost geld -> benzine, afschrijving en onderhoud. Maar straks wordt daar nog een schepje bovenop gedaan. En afhankelijk van het aantal km's wat je rijdt ga je er op voor- of achteruit.

Pffffffffffff........ Allemaal hypothetisch natuurlijk........

Ik snap wel dat het systeem eerlijker is. Maar het is net hoe je eerlijk definieert. ik dacht dat we in Nederland een mooie zorg-maatschappij hadden. Het verschil tussen arm en rijk is niet zo groot en de rijken zorgen een beetje voor de armen. Dus hoe het ook met het ziekenfonds geregeld was.

Overigens denk ik dat het makkelijker (goedkoper) zou zijn voor Nederland om langzaam de wegenbelasting en BPM af te schaffen en langzaam aan de benzineprijs omhoog te gooien.
Maar mogelijk doen ze dat niet, want het nadeel is dat als we over 10 jaar allemaal op waterstof rijden, dan hebben ze niets meer te innen want dan moet er weer een smoes verzonnen worden om belasting op waterstof te innen. Of de wegenbelasting komt weer terug. Km heffing zal er dan toch blijven zolang mensen rijden. Misschien wel wat lager, maar dat kunnen ze rustig aan steeds hoger maken (naar gelang er steeds minder benzine en diesel verbruikt wordt) dan blijft de totale cashflow in voor de overheid stabiel.

Kijk wegenbelasting snap ik wel en wil ik graag betalen. Ik rijd immers over wegen die door de Nederlandse staat worden aan gelegd en mijns inziens goed worden onderhouden.

Ik zal er waarschijnlijk in totaal op vooruit gaan in mijn situatie, maar toch ben ik niet zo een voorstander. Vooral omdat ik twijfel aan de definitie van eerlijkheid die in het km heffings verhaal wordt gebruikt.

Sorry voor het lange verhaal, ik moest het ff kwijt.
baRt

Post by baRt »

nee Jo&, een ritje Eindhoven - Amsterdam is nu al die 20 euries... dan komen er nog 20 euries bovenop... vergeet de benzine kosten niet...

tenminste, retourtje Eindhoven - Maastricht is met de s2000 al een 20 a 30 euro. Dus met de NSX nog meer... En als er dan ook nog een aantal ct de kilometer bovenop komt, bah...

En de baas overtuigen? ben jij gek... die zegt gewoon: wij betalen een x bedrag de km. Als je een goedkopere auto koopt, leuk voor jou, duurder, pech voor jou. Dat is in principe nu ook al zo...

Verders, dat hele gedoe met dat domme kastje... Nog een voorbeeld, in het verlengde van mijn eerdere voorbeeld van grensgebieden: ik woon nu in de buurt van Eindhoven aan de grens. Binnenkort ga ik verhuizen en kom ik in de buurt van Bergen op Zoom terecht. Als ik een kilometervergoeding moet betalen, dan rijd ik over Belgie als ik op en neer rijd... Alhoewel een Eurlings dat goed vind, want dan vervuil ik het Belgische milieu (tenminste, als de wind niet deze kant op staat) en heeft .nl er geen last van...

kortzichtig dom volk is het, maar dat zijn onze verkeersministers al zolang als ik me kan herinneren...
Jo&

Post by Jo& »

baRt wrote:nee Jo&, een ritje Eindhoven - Amsterdam is nu al die 20 euries... dan komen er nog 20 euries bovenop... vergeet de benzine kosten niet...

tenminste, retourtje Eindhoven - Maastricht is met de s2000 al een 20 a 30 euro. Dus met de NSX nog meer... En als er dan ook nog een aantal ct de kilometer bovenop komt, bah...

En de baas overtuigen? ben jij gek... die zegt gewoon: wij betalen een x bedrag de km. Als je een goedkopere auto koopt, leuk voor jou, duurder, pech voor jou. Dat is in principe nu ook al zo...

Verders, dat hele gedoe met dat domme kastje... Nog een voorbeeld, in het verlengde van mijn eerdere voorbeeld van grensgebieden: ik woon nu in de buurt van Eindhoven aan de grens. Binnenkort ga ik verhuizen en kom ik in de buurt van Bergen op Zoom terecht. Als ik een kilometervergoeding moet betalen, dan rijd ik over Belgie als ik op en neer rijd... Alhoewel een Eurlings dat goed vind, want dan vervuil ik het Belgische milieu (tenminste, als de wind niet deze kant op staat) en heeft .nl er geen last van...

kortzichtig dom volk is het, maar dat zijn onze verkeersministers al zolang als ik me kan herinneren...

Hehe had er nog wat bij getypt in de tussentijd dat jij je post post-te :p

Ja er staat ook + 20 euro (plus dus) :wink:

Vwbt de baas, tsja dat probleem had ik dus ook ff. In mn R kan ik niet voor 19ct de km rijden, maar dat was mijn keuze. Stel je hebt al een auto nu waar je blij mee bent en niet weg wil doen de komende paar jaar... dat is lullig!
Wat gaat de overheid doen aan die belastingvrije 19ct de km, wordt dat dan hoger?
Jo&

Post by Jo& »

En ik was nog zo blij met Eurlings, ik vind het een beste kerel die veel goede dingen gedaan heeft.
Hij was (voor dit km heffingsverhaal) niet of vrijwel niet slecht in het nieuws geweest. Ik vraag me af wat dit voor zijn imago en 'geliefdheid' bij het volk doet...

Tuurlijk rij je over België! En tank ook meteen want het kost vast meer benzine maar je bent goedkoper uit met omrijden + het tanken is goedkoper.
Jo&

Post by Jo& »

Ok positief:

Met de trein reizen wordt interessanter.
Opeens is een retourtje Rotterdam - Eindhoven niet eens zo duur in vergelijking met de auto.
ITR DC2

Post by ITR DC2 »

En voor alle mensen die geen km.vergoeding krijgen van het werk...

blijft er helemaal niets meer over.

Dan kun je je afvragen waar je voor gaat werken
Jo&

Post by Jo& »

ITR DC2 wrote:En voor alle mensen die geen km.vergoeding krijgen van het werk...

blijft er helemaal niets meer over.

Dan kun je je afvragen waar je voor gaat werken

Tsja als je nu al een auto had, en de km's die je gaat rijden kosten minder dan de wegenbelasting is er niets aan de hand.
Anders... Andere auto, woonplaats of werkgever zoeken...
Locked