EGR-klep afkoppelen + GASKLEP reinigen (FN2) ?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
Little Viper
Posts: 157
Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
Contact:

EGR-klep afkoppelen + GASKLEP reinigen (FN2) ?

Post by Little Viper »

Hallo,

Op mijn Fiesta ST heb ik indertijd mijn * EGR-klep gedeeltelijk laten afkoppelen.
Mijn Gasklep heb ik ook eens laten reinigen.

Op de Fordclub werd dit bij meerdere wagens aangeraden.

Hebben jullie hier op de Hondaclub ook ervaringen mee?

Al dan niet op de FN2?

* De EGR-klep afkoppelen zou voorkomen dat vuile uitlaatgassen terug in de motor komen.
En bijgevolg behoud je zo een propere motor & dus meer pk's.

Correct me if I'm wrong hé :wink:

Grtzzzz
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Volgens mij zit er op de FN2 geen egr klep.

Correct me if i'm wrong somebody with an FN2.
Little Viper
Posts: 157
Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
Contact:

Post by Little Viper »

slydawg wrote:Volgens mij zit er op de FN2 geen egr klep.

Correct me if i'm wrong somebody with an FN2.

Is dat dan voordeliger voor de motor?
==> meer of minder uitlaatgassen in de motor.
Betere circulatie?
Meer vermogen?

Of is geen EGR-klep hebben "nadelig"?
iVTEC-fab
Posts: 1001
Joined: Tue Jun 16, 2009 10:09 am

Post by iVTEC-fab »

ik heb tot op heden alleen nog maar olie bijgevuld in m'n FN2 :-?
kortom: geen id
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Little Viper wrote:
slydawg wrote:Volgens mij zit er op de FN2 geen egr klep.

Correct me if i'm wrong somebody with an FN2.

Is dat dan voordeliger voor de motor?
==> meer of minder uitlaatgassen in de motor.
Betere circulatie?
Meer vermogen?

Of is geen EGR-klep hebben "nadelig"?


Wat voor voordelen het exact wel of niet heeft durf ik niet te zeggen, heb daar niet echt ervaring mee.

Heeft het niet te maken met beter/sneller opwarmen bij koude start?
Zo ja, de K20 doet dat anders, zonder egr.
Jan Visser
Posts: 225
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm

Post by Jan Visser »

Een EGR klep zorgt er voor dat de verbrandingstemperatuur naar beneden gaat en daardoor de NOX uitstoot minder word. De EGR klep gaat vaak alleen in deellast open en is stationair en onder volle belasting dus ook dicht. Pk winst scoor je er dus niet mee, maar het inlaat traject blijft wel veel schoner als je hem afsluit.

Een aantal jaar geleden kon je hem zonder problemen afsluiten. Echter vandaag de dag hebben nagenoeg alle auto's een luchtmassameter en die kan dus zien of je EGR klep nog werkt door middel van de hoeveelheid lucht die de motor binnen gaat. Als je bij een auto met luchtmassameter de EGR klep dus afsluit meet de luchtmassameter dat en gaat het check engine lampje op je dashboard aan.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Doet heel wat anders dan ik dacht dus.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

De FN2 heeft een carterontluchting in de vorm van een pcv klep die ervoor zorgt dat er een oliesmurrie in het inlaatspruitstuk belandt, vooral bij hoge toerentallen. Ik had er op den duur genoeg van en bracht een externe oil catch tank aan om het inwendige van het spruitstuk schoon te houden. Een bijkomend voordeel is dat de map sensor gevrijwaard blijft van een oliefilm en minder kans op storingen geeft.

Image
Image
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Waarom ontwerp je je eigen motor niet eens, of het nauw werkelijk iets op levert hebben we nog nooit gezien.
Little Viper
Posts: 157
Joined: Thu Sep 17, 2009 3:04 pm
Contact:

Post by Little Viper »

Jan Visser wrote:Een EGR klep zorgt er voor dat de verbrandingstemperatuur naar beneden gaat en daardoor de NOX uitstoot minder word. De EGR klep gaat vaak alleen in deellast open en is stationair en onder volle belasting dus ook dicht. Pk winst scoor je er dus niet mee, maar het inlaat traject blijft wel veel schoner als je hem afsluit.

Een aantal jaar geleden kon je hem zonder problemen afsluiten. Echter vandaag de dag hebben nagenoeg alle auto's een luchtmassameter en die kan dus zien of je EGR klep nog werkt door middel van de hoeveelheid lucht die de motor binnen gaat. Als je bij een auto met luchtmassameter de EGR klep dus afsluit meet de luchtmassameter dat en gaat het check engine lampje op je dashboard aan.

Dat was het :idea: :wink:

Mijn Fiesta ST was nog gespaard van een luchtmassadebietmeter.
Bijgevolg was het nog (gedeeltelijk) mogelijk.

Bedoeling was dus om effectief mijn inlaattraject schoner te houden.
Wat wel nut heeft.
Want minder vuil, is minder slijtage :wink:
Handig om toe te passen voor diegenen die nog een "old school" benzine hebben.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Jan Visser wrote:Een EGR klep zorgt er voor dat de verbrandingstemperatuur naar beneden gaat en daardoor de NOX uitstoot minder word. De EGR klep gaat vaak alleen in deellast open en is stationair en onder volle belasting dus ook dicht. Pk winst scoor je er dus niet mee, maar het inlaat traject blijft wel veel schoner als je hem afsluit.

Een aantal jaar geleden kon je hem zonder problemen afsluiten. Echter vandaag de dag hebben nagenoeg alle auto's een luchtmassameter en die kan dus zien of je EGR klep nog werkt door middel van de hoeveelheid lucht die de motor binnen gaat. Als je bij een auto met luchtmassameter de EGR klep dus afsluit meet de luchtmassameter dat en gaat het check engine lampje op je dashboard aan.


In de ATR zit er ook een EGR. Klinkt een beetje gek dat deze de verbrandings temperatuur naar beneden brengt. Je verwacht eerder het tegenovergestelde. Hij laat de motor "rijker"lopen, echter met hete lucht. Als de EGR bij een ATR dicht zit gaat ie armer lopen en krijg je zelfs een foutmelding "lean". Daarnaast "ziet"de ECU ook dat er geen airflow door de EGR gaat als het wel zou moeten.

De H22A7 heeft ook geen luchtmassameter.

Een dyno test heeft uitgewezen dat als je de EGR uitschakeld het 2 pk opleverd (op een H22A7). Is alleen niet aan te raden omdat het ECU lampje blijft branden.
Locked