EGR-klep afkoppelen + GASKLEP reinigen (FN2) ?
-
EGR-klep afkoppelen + GASKLEP reinigen (FN2) ?
Hallo,
Op mijn Fiesta ST heb ik indertijd mijn * EGR-klep gedeeltelijk laten afkoppelen.
Mijn Gasklep heb ik ook eens laten reinigen.
Op de Fordclub werd dit bij meerdere wagens aangeraden.
Hebben jullie hier op de Hondaclub ook ervaringen mee?
Al dan niet op de FN2?
* De EGR-klep afkoppelen zou voorkomen dat vuile uitlaatgassen terug in de motor komen.
En bijgevolg behoud je zo een propere motor & dus meer pk's.
Correct me if I'm wrong hé :wink:
Grtzzzz
Op mijn Fiesta ST heb ik indertijd mijn * EGR-klep gedeeltelijk laten afkoppelen.
Mijn Gasklep heb ik ook eens laten reinigen.
Op de Fordclub werd dit bij meerdere wagens aangeraden.
Hebben jullie hier op de Hondaclub ook ervaringen mee?
Al dan niet op de FN2?
* De EGR-klep afkoppelen zou voorkomen dat vuile uitlaatgassen terug in de motor komen.
En bijgevolg behoud je zo een propere motor & dus meer pk's.
Correct me if I'm wrong hé :wink:
Grtzzzz
-
Little Viper wrote:slydawg wrote:Volgens mij zit er op de FN2 geen egr klep.
Correct me if i'm wrong somebody with an FN2.
Is dat dan voordeliger voor de motor?
==> meer of minder uitlaatgassen in de motor.
Betere circulatie?
Meer vermogen?
Of is geen EGR-klep hebben "nadelig"?
Wat voor voordelen het exact wel of niet heeft durf ik niet te zeggen, heb daar niet echt ervaring mee.
Heeft het niet te maken met beter/sneller opwarmen bij koude start?
Zo ja, de K20 doet dat anders, zonder egr.
-
Een EGR klep zorgt er voor dat de verbrandingstemperatuur naar beneden gaat en daardoor de NOX uitstoot minder word. De EGR klep gaat vaak alleen in deellast open en is stationair en onder volle belasting dus ook dicht. Pk winst scoor je er dus niet mee, maar het inlaat traject blijft wel veel schoner als je hem afsluit.
Een aantal jaar geleden kon je hem zonder problemen afsluiten. Echter vandaag de dag hebben nagenoeg alle auto's een luchtmassameter en die kan dus zien of je EGR klep nog werkt door middel van de hoeveelheid lucht die de motor binnen gaat. Als je bij een auto met luchtmassameter de EGR klep dus afsluit meet de luchtmassameter dat en gaat het check engine lampje op je dashboard aan.
Een aantal jaar geleden kon je hem zonder problemen afsluiten. Echter vandaag de dag hebben nagenoeg alle auto's een luchtmassameter en die kan dus zien of je EGR klep nog werkt door middel van de hoeveelheid lucht die de motor binnen gaat. Als je bij een auto met luchtmassameter de EGR klep dus afsluit meet de luchtmassameter dat en gaat het check engine lampje op je dashboard aan.
De FN2 heeft een carterontluchting in de vorm van een pcv klep die ervoor zorgt dat er een oliesmurrie in het inlaatspruitstuk belandt, vooral bij hoge toerentallen. Ik had er op den duur genoeg van en bracht een externe oil catch tank aan om het inwendige van het spruitstuk schoon te houden. Een bijkomend voordeel is dat de map sensor gevrijwaard blijft van een oliefilm en minder kans op storingen geeft.

-
Jan Visser wrote:Een EGR klep zorgt er voor dat de verbrandingstemperatuur naar beneden gaat en daardoor de NOX uitstoot minder word. De EGR klep gaat vaak alleen in deellast open en is stationair en onder volle belasting dus ook dicht. Pk winst scoor je er dus niet mee, maar het inlaat traject blijft wel veel schoner als je hem afsluit.
Dat was het :idea: :wink:
Mijn Fiesta ST was nog gespaard van een luchtmassadebietmeter.
Bijgevolg was het nog (gedeeltelijk) mogelijk.
Bedoeling was dus om effectief mijn inlaattraject schoner te houden.
Wat wel nut heeft.
Want minder vuil, is minder slijtage :wink:
Handig om toe te passen voor diegenen die nog een "old school" benzine hebben.
Jan Visser wrote:Een EGR klep zorgt er voor dat de verbrandingstemperatuur naar beneden gaat en daardoor de NOX uitstoot minder word. De EGR klep gaat vaak alleen in deellast open en is stationair en onder volle belasting dus ook dicht. Pk winst scoor je er dus niet mee, maar het inlaat traject blijft wel veel schoner als je hem afsluit.
In de ATR zit er ook een EGR. Klinkt een beetje gek dat deze de verbrandings temperatuur naar beneden brengt. Je verwacht eerder het tegenovergestelde. Hij laat de motor "rijker"lopen, echter met hete lucht. Als de EGR bij een ATR dicht zit gaat ie armer lopen en krijg je zelfs een foutmelding "lean". Daarnaast "ziet"de ECU ook dat er geen airflow door de EGR gaat als het wel zou moeten.
De H22A7 heeft ook geen luchtmassameter.
Een dyno test heeft uitgewezen dat als je de EGR uitschakeld het 2 pk opleverd (op een H22A7). Is alleen niet aan te raden omdat het ECU lampje blijft branden.