Mr. X... De daily

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Mr. X... De daily

Post by mr. X »

Honda Civic EJ9
1.4i
Pre-facelift
18-09-1997 (grappig, ik zie nu dat de eerste toelating op dezelfde dag van dezelfde maand staat als dat ik de eerste upgrade aan de auto heb uitgevoerd. Was zeker niet expres.)

Aangezien ik toch met enkele vragen kom is het misschien makkelijk dat ik de updates aan de auto hier bij ga houden in plaats van ze voor mezelf te houden. Heb namelijk mooi een mapje aangemaakt waar ik bijna van alle 'updates' trouw foto's in heb zitten met de datum erbij, kleine moeite om ze hier dan te delen.

De auto hebben we sinds 03-2007. Ik wilde er eigenlijk helemaal niks aan doen en dat heb ik best lang volgehouden. De km stand bij aanschaf was +- 75.000. Op dit moment staat de teller op ongeveer 135.000. Een dikke 50.000 km en 2.5 jaar heeft de auto in ons bezit standaard rond gereden.
Ik was het zat dat de auto zo langzaam was en na de aanschaf van de DC2 is dit écht mijn dagelijkse auto worden. Eerst gebruikte ik de Z4 dus meer als dagelijks en de Civic af en toe met slecht weer. Nu ik er dagelijks in rijd lukte het me niet genoeg te nemen met de 75 pk en dat terwijl deze motoren zo makkelijk op te voeren zijn. Om te voorkomen dat ik de DC2 mee ga nemen met slecht weer is het noodzakelijk dat de auto sneller wordt!

In eerste instantie wilde ik de auto 'opvoeren' met alleen OEM Honda parts voor de betrouwbaarheid (mijn moeder neemt de wagen soms ook mee), omdat ze kwalitatief heel goed zijn en omdat het er lekker standaard uit zou zien onder de motorkap.

Eerste update 18-09-2009:
Wat: Natuurlijk, de 1.4iS pakking.
Vermogenswinst: Vermogenswints is er, maar om iedere kleine upgrade € 80,- neer te leggen om te (dyno)runnen vind ik onzin. Dat wil ik graag achteraf doen. Topsnelheid ging omhoog en merkbaar vlotter.
Moeilijkheid (schaal 1-10): Vreselijk makkelijk, kostte me hooguit een half uurtje inclusief schoonmaken. Ik zou zeggen 1. Iedereen met minimaal gereedschap kan dit doen.
Opmerking: Pakking kost € 3,56 en volgens de boekjes zou er 15 pk bij komen.
Tijd: 30 tot 45 minuten.

Image
Image
Image

Tweede update 19-09-2009:
Wat: D16Z6 (ESI) uitlaatspruitstuk en leeg gehaalde OEM cat
Vermogenswinst: Nog iets vlotter vergeleken na de 1.4 iS pakking. De auto haalde eerst met moeite 160-165, na deze upgrades een kleine 190-195 op de TomTom (wel in combinatie met een OEM EK9 catback).
Moeilijkheid (schaal 1-10): Aangezien de moeren vaak vast zitten en de ruimte (bij een auto met airco) zeer beperkt is wil het wel eens lastig zijn en niet voor elke beginneling even makkelijk.
Opmerking: Redelijk snel na deze upgrade heb ik de leeg gehaalde OEM cat eraf gehaald en een katvervanger geplaatst. Helaas ziet het er dus niet OEM uit onder maar een cat houdt hem erg tegen en de leeg gehaalde cat was niet zo goed als de kat vervanger. Keus voor een D16Z6 spruitstuk was simpel, zo kan ik een hitteschild plaatsen waardoor het er lekker standaard uit ziet. Hoewel ik toch twijfel over een DC sports spruit omdat er tussen de 3 en 4000 toeren weinig gebeurd in de 5e versnelling. Denk dat dit te maken heeft met het spruitstuk.
Tijd: 60 tot 90 minuten.

Image
Image

Derde update 01-10-2009:
Wat: Facelift achterlichten
Vermogenswinst: Zeker wel 10 pk
Moeilijkheid (schaal 1-10): Als het hele interieur erin zit 5 omdat je in een kleine ruimte moet werken en als je een moertje laat vallen je verder van huis bent. Zonder interieur 1.
Staat een stuk frisser ook al ben ik over het algemeen fan van de uitdrukking "amber is hot, clear is not".
Opmerking: Tevens had ik toen een P06 ECU gekocht en D15B7 ontsteking maar beide nog niet geïnstalleerd.
Tijd: 30 minuten.

Image
Image
Image

Vierde update 09-10-2009:
Wat: Zoals ik het noem 'elektrisch pakket'. Elektrisch verstelbare spiegels, elektrische ramen en centrale vergrendeling.
Vermogenswinst: NVT
Moeilijkheid (schaal 1-10): 7-8, zeker. Het hele interieur moet eruit, je moet wel een beetje verstand hebben van zaken en wat logisch na kunnen denken helpt. Je doet het ook niet 'even', hier gaan best wat uurtjes in zitten.
Opmerking: Heerlijk om eindelijk een mazzeltje te hebben. Bij van Deijne kwam ik toevallig een tegen waar alles nog in zat. In de stromende regen samen met mijn vader het hele interieur eruit gehaald met kabels en echt alles. Kostte 2.5 uur en we waren doorweekt. Gelukkig kregen we een mooie deal al zeg ik het zelf dus het was het zeker waard.
Tijd: 15 uur.

Image
Image
Image
Image
Image

Vijfde update 16-10-2009:
Wat: Hele auto in de Tech Wax 2.0 gezet en behandeld met Scratch X 2.0. Daarna nieuwe speakers vooraan geplaatst.
Vermogenswinst: NVT
Moeilijkheid (schaal 1-10): 2, enige moeilijkheid hier is het uitmeten van het gat.
Opmerking: Deed me weer een genoegen de auto zo te zien glimmen. Jammer dat je dan het kleurverschil dan beter ziet (niet op deze foto's).
Tijd: 20 uur.

Image
Image
Image
Image

Zesde update 21-12-2009 en 22-12-2009:
Wat: 5 lug en tevens 'her-installatie' van de facelift achterlichten met vloeibare pakking
Vermogenswinst: NVT, de auto is eerder trager geworden door de zware schijven en grotere wielen (15" DC2, voorheen 14" staal)
Moeilijkheid (schaal 1-10): 9 en dit komt door de vele vastgeroeste onderdelen en je haalt veel belangrijke onderdelen los waarvan je zeker moet zijn dat het ook zeker weer vast zit en je niks vergeet. Alles vastgezet met splitpennen waar dat nodig was en soms moet je improviseren.
Opmerking: Eindelijk, heb het al lang liggen en het heeft al onder veel auto's gezeten maar mijn 'stoute' droom was om het onder de EJ9 te zetten. De stap is nu ook gemaakt en de beslissing genomen om hem toch langer te houden in plaats van te verkopen. Zeker na deze upgrade is het een heel andere auto geworden en ik vind het steeds leuker en leuker worden ermee te rijden. Het wordt nu alleen wel pijnlijk duidelijk dat ze veeeeel te langzaam is.
Tijd: 25 uur.

Image
Image
Image
Image
Vóór (links)
Image
Ná (recht)
Image
Image
Image
Verschil EG en EK bout waardoor de draagarm die ik had liggen er niet op kreeg
Image
Image
Image
En je krijgt wel eens ruzie maar ik win al-tijd :twisted:
Image

Zevende update 26-12-2009:
Wat: EK9 spoiler spuiten en monteren
Vermogenswinst: NVT, eerder trager lijkt het en een hoger benzine verbruik door de downforce. Eerste twee tanken ben ik ook niet boven de 1 op 11 gekomen terwijl het lange afstanden waren (op en neer naar Groningen) met een redelijk constante snelheid (140). De auto, nu nog steeds zonder interieur achter sinds de 5 lug, is merkbaar stabieler geworden tijdens hoge snelheidsbochten.
Moeilijkheid (schaal 1-10): 8-9 voor het spuiten. Zoiets doe je niet voor de eerste keer heel mooi. Installatie een 5 omdat de afdekplaten eraf moeten van de achterklep en die willen wel eens breken.
Opmerking: Je merkt dat er een druk op de achterwielen is gekomen. Niet goedkoop geweest maar zeker het geld waard.
Tijd: 5 uur.

Image
Image
Meer foto's hier

Achtste update 28-12-2009:
Wat: Montage compo set met tweeters
Vermogenswinst: NVT
Moeilijkheid (schaal 1-10): 6-7 omdat de draadjes bij de bewegende delen van de raam komt en het uitmeten van de positie van de tweeters.
Opmerking: Persoonlijk vind ik het netjes erin zitten en niet opzichtig aanwezig. Mij leek er geen mooiere en betere plek waar ze kunnen zitten.
Tijd: 7 tot 8 uur.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Negende update 31-12-2009:
Wat: EK9 veren/dempers
Vermogenswinst: NVT
Moeilijkheid (schaal 1-10): 6. Er moeten een aantal zaken los waarvan je weer zeker moet zijn dat ze vast zitten. Daarnaast is het vóór niet zo makkelijk de demper er tussenuit te krijgen.
Opmerking: Geen idee waarom de auto nu zoveel hoger staat dan een standaard EK9. Misschien dat hij nog moet inzakken?
Tijd: 6 uur omdat ik ruzie had met één kant.

Image
Image
Image
Image
Image

Tiende update: 07-01-2010:
Wat: Zwarte DC2 Recaro's met DC2 stoelrails (aangepast voor EK)
Vermogenswinst: NVT
Moeilijkheid (schaal 1-10): 3. Omdat het je vast houdt bij een ongeluk mag je niks verkeerd doen maar zoveel kán er ook niet verkeerd gaan.
Opmerking: Het zit zoveel heerlijker in de bochten. Daarnaast heb ik ook geen rugklachten meer sinds ze erin zitten en kan ik de stoel rechtop zetten en comfortabel zitten in tegenstelling tot de vreselijke standaard stoelen. In en uitstappen daarentegen is minder leuk maar dat heb ik er graag voor over.
Tijd: 1 uur ongeveeer. Ik moest de rails nog monteren op de stoelen.

Image
Image

Daarnaast even vandaag van de mogelijkheid gebruik gemaakt de auto te wassen:
Image
Image

Er zitten nog enkele updates waar ik geen data of foto's van heb zoals een EK9 catback (thanks to Ivo), EK9 window visors, olie temperatuur en olie druk met er in de A-stijl en volgens mij nog wat dingen vergeten.

Zeer toekomstige updates zijn EK9 swaybars en EK draagarmen voor onder. De EJ9 armen hebben namelijk geen gat voor de swaybars zoals te zien op de bovenstaande foto's. Daarnaast wil ik snel de P06 ECU, D15B7 ontsteking en kabelboom, D16Z6 inlaatspruitstuk, EK4/EK9 luchtfilter monteren, een OBD1 swap uitvoeren en daarna hem af laten stellen om zodoende hopelijk op +- 110-120 pk uit te komen.

Dan is het plan eigenlijk gekomen door te sparen voor een facelift front en engine swap.
*edit, de P06 ecu, D15B7 ontsteking en kabelboom gaat waarschijnlijk niet door alsook niet de engine swap en facelift front omdat er iets anders leuks aan komt 8)

Zo, zijn we hier weer op de hoogte :D
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Goed bezig X, keep it up.
eteuben
Posts: 1781
Joined: Tue Jun 21, 2005 8:57 pm
Contact:

Post by eteuben »

Wat een werk allemaal, respect voor dat. Verder leuke reportage...
Dimer
Posts: 2596
Joined: Sat Jul 03, 2004 7:32 pm
Contact:

Post by Dimer »

nice :D

Ik zou alleen niet voor de facelift swap gaan... Zet er EK9 bumpers op met EK9 lip kit en hij is veel mooier imo. Het zijn die stootstrippen die de auto niet echt sexy maken.

Voorbeeld:

http://i508.photobucket.com/albums/s324 ... CF2082.jpg

http://i508.photobucket.com/albums/s324 ... CF2085.jpg

http://i508.photobucket.com/albums/s324 ... CF2086.jpg

http://i508.photobucket.com/albums/s324 ... CF2093.jpg
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Nee, persoonlijk vind ik de facelift echt stukken mooier en juist die zwarte stoot strippen vind ik wel gaaf staan.
Alle zwarte accenten breken namelijk het rood. De bovenstaande vind ik dan ook niet mooi(er). Het zal nooit een echte EK9 worden, het blijft een EJ9 en dan mag hij die strippen wel hebben.
Ik vind dit persoonlijk echt heel mooi.
Image

Daarnaast, ik wil het uiterlijk opleuken door de paar accenten zoals EK9 window visors, EK9 uitlaat, EK9 spoiler, geblindeerde ramen en een facelift front. Vind het namelijk wel leuk wanneer mensen denken dat het een 1.4 is terwijl er dadelijk een andere motor in hangt.

Je weet wel, semi-sleeper style :wink:.
Dimer
Posts: 2596
Joined: Sat Jul 03, 2004 7:32 pm
Contact:

Post by Dimer »

Ja, aan de ene kant vind ik het sleeper effect wel cool. Maar ik ben toch altijd wel een beetje EK9 geil :D :lol:
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Zeker facelift swap doen! ziet 100.000x beter uit dan pre-facelift!
chris
Posts: 664
Joined: Tue Mar 29, 2005 10:44 pm

Post by chris »

heb je nou schade op je linkerportier?
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Eerste die het ziet. Scherp, inderdaad. Lelijk plekkie. Staat op het 'to-do' lijstje.
chris
Posts: 664
Joined: Tue Mar 29, 2005 10:44 pm

Post by chris »

mr. X wrote:Eerste die het ziet. Scherp, inderdaad. Lelijk plekkie. Staat op het 'to-do' lijstje.


houd je van de straat :wink: had je nog nagedacht over de mk1 stallen trouwens?
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Kzou die beugeltjes voor je tweeters zwart spuiten... Imo. Voor de rest lekker bezig zie ik :)
FastFWD
Posts: 232
Joined: Fri Apr 14, 2006 3:35 pm

Post by FastFWD »

Zo ziet mijn EJ9 er uit met EK9 veren/schokkers, met gestript interieur en D serie

Image
Image
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Zelfs nog dezelfde velgen, goed vergelijk zo. Bedankt Gerben. Zal de mijne eens goed van de zijkant fotograferen.

De mijne ligt zeker wel een stuk hoger namelijk en heeft ook een gestript interieur en D. Is de D lichter dan de B16A/B?

Vanaf de grond tot onderkant zijscherm is zowel voor als achter 66 cm en de bovenkant van de band tot onderkant zijscherm voor is 9 cm en achter 10 cm. Ofwel een bizar groot gat. Zoals die bovenstaande wil ik hem graag hebben, hoeft niet lager.

Gerben, op mijn voorste EJ9 dempers staat: 51602-S04-J610-M1 en op de EK9 dempers staat: 51602-S03-J610-M1. Heb ik dan wel EK9 dempers op dit moment? Qua lengte en vorm zijn ze identiek.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Hebben de dempers + veren misschien lang niet gemonteerd gezeten, dat ze nog moeten inzakken...?
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

D serie is lichter dan B serie, zo uit mn hoofd kilo of 30?
R's Racing
Posts: 102
Joined: Fri Sep 18, 2009 1:20 am

Post by R's Racing »

Ik was al benieuwd hoe je daily eruit zou zien. Auto ziet er al goed uit. Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Keep up the good work!
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Niet zo best :lol:, zijn genoeg dingen die ik er aan wil doen en aandacht nodig hebben volgens mij. Ik ben dan ook wel een zeurpiet af en toe. Stiekem wilde ik haar verkopen voor een andere auto/merk (terug naar een BMW als daily) maar dit rijdt toch ook wel gaaf. Mis, nogmaals, de RWD met nat of slecht weer. Er moet alleen nog een B in en wat lager komen en andere stoelen en facelift front en overal rondom strutbars en stabilisatoren en en en.... Dan zijn we al een eind en stiekem wil ik dan nog een AE86 erbij om mee te gooien en smijten.
Volgend jaar ga ik op kamers en dan wilde ik eigenlijk de EJ9 niet meenemen. Dan kan ik een van de EG's 'opknappen' (rijklaar maken) of een AE86 kopen :|

Kwam er overigens achter dat de topsnelheid niet 5-10 km/h lager is met de EK9 spoiler maar dus wel even 20 km/h vergeleken met voorheen. Gisteren naar Eindhoven Casino geweest en terug kwam hij gewoon niet boven de 170 wat hij standaard ook niet wilde.

Kan het liggen aan het feit dat ik geen Swaybars heb waardoor de auto hoger is? Hat geldt toch alleen bij bochtenwerk dat het iets doet? Merk namelijk wel meer dat de auto meer over helt. Dat kwam, als ik me niet vergis, doordat de EK9 standaard slappe veren heeft die de swaybar normaal zou moeten compenseren.
Inzakken zou ook nog kunnen zoals ik aangaf maar ik heb er geen ervaring mee. Iemand die het EPC even kan raadplegen met bovenstaande code's?. Heb dat programma zelf niet :-?
*Miss_Honda*
Posts: 295
Joined: Wed Nov 25, 2009 9:48 pm
Contact:

Post by *Miss_Honda* »

Nu zie ik hem een keer goed, nice :)
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Ik denk echt dat het door het gewichtverschil komt.
Wat weegt een stock ej9, en jouwn gestripte?
stock is 900kg?

Stock EK9 weegt 1050 ? 1100 ?kg
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Maar die van Gerben is ook gestript met volgens mij identiek onderstel.

Net even foto's gemaakt (auto vandaag niet gebruikt daarom nog zo lekker bevroren want wat is het koud):

Image
Image
Het is nogal een verschil met die van Gerben.
Locked