Ik ga van de week MTFIII olie ophalen bij de dealert maar het komt uit een bulkvoorraad dus ik moet zelf iets meenemen om het in te verplaatsen. Kan dat spul in een jerrycan want bakolie vreet toch door kunsstof heen?
HONDA wrote:Ik wist niet dat het in 1 liter flessen was, ik belde de dealert en die zei dat ze het in bulkvoorraad hadden.
Yup, met het nummer in m'n vorige post kan je jerrycans van 1 liter bestellen.
2 liter is voldoende voor EP3 bak, gaat ongeveer 1,5-1,8 liter in de versnellingsbak.
Aangezien ik het zelf nog nooit heb gedaan, hoe vervang je die vloeistof? Voor mij is het namelijk altijd een raadsel geweest waar je dat moet bijvullen.
mr. X wrote:Aangezien ik het zelf nog nooit heb gedaan, hoe vervang je die vloeistof? Voor mij is het namelijk altijd een raadsel geweest waar je dat moet bijvullen.
ops:
Er zitten 2 bouten in je versnellingsbak tbv het vullen danwel aftappen.
Draai de onderste bout eruit, en tap de olie af. Als het leeg is, dan draai je de onderste bout (met een nieuw ringetje) er weer in. Dan de bovenste eruit, vullen totdat het over de rand vloeit.....bout er weer in.
Even de bak schoonmaken waar de olie langs is gelopen...en klaar :wink:
Ja dat heb ik gehoord maar hoe krijg je ooit de vloeistof door dat gat want je kan er toch niet bij? Ja blijkbaar wel anders zou niemand het kunnen maar voor mij is het nog een raadsel :lol:.
mr. X wrote:Ja dat heb ik gehoord maar hoe krijg je ooit de vloeistof door dat gat want je kan er toch niet bij? Ja blijkbaar wel anders zou niemand het kunnen maar voor mij is het nog een raadsel :lol:.
Je kan er een handpompje voor gebruiken, zoals de meeste dealers doen.
Je kunt ook een slang pakken, deze door het gat drukken en van bovenaf vullen mbv een trechter in de slang.
Ik heb een stuk tuinslang van +/- 1M genomen, (controleer even of hij in het vulgat past) stop de slang in het vulgat, stop in de andere kant een trechter. Hang de slang met trechter aan je motorkap sluitpin.
(met een stuk metaaldraad bijvoorbeeld)
en vul voorzichtig de olie. Werkt perfect
Gebruik jij ook MTFIII op 't circuit? Of iets van Motul bijvoorbeeld? Ik lees veel dat door warmte opbouw MTFIII vrij snel uit elkaar valt en vervolgens slecht gaat smeren. Merkte het bij de CRX ook (S80 LSD), hoe heter de bak... hoe slechter 't schakelen. Ian heeft Motul olie in zijn S2000 en die gaat beter en beter schakelen... 'Hoe heettuurr hoe betuurrr' zegmaar..
Stukje van TeamMFactory:
Gear Oil: The Myth
One of the most commonly brought up questions from our customers is what gear oil to use in their freshly built Honda Transmission. Our reply to this question has always been: DON'T!
"He must be crazy", you are probably thinking, but there is a simple explanation for this answer:
After a comprehensive analysis, we can conclude that 90% of drivers out there use the completely wrong fluid. The lubrication system in the Honda transmission was designed to use engine oil, and this has not been changed for any of their transmissions. What this means is that, in order for the gears, shafts, bearings, hubs/sliders to be lubricated as intended, a low viscosity transmission fluid must be used, regardless of whether it is synchronous engagement or dog engagement.
Basically, you MUST use the correct transmission fluid in a Honda Transmission and should not use a performance gear oil as it is too thick and does more damage than good. Performance Gear Oils also lack the additives necessary for the smooth running of the synchronous engagement system, as well as a lot of them containining chemicals which disintegrate the brass synchro rings. This is not common knowledge because customers are led to believe marketing and/or technical advice related to your typically large hypoid transmissions, NOT your specialist Honda Transmission.
For most cases where the vehicle is an unmodified Street Car, the OEM Honda MTF (Manual Transmission Fluid) is more than adequate. The problem arises when you start putting either higher power or higher rpm shifting through the transmission. Not only must you still keep within the tolerances of the oem lubrication system, you must also protect the transmission from shock loads. Using Performance Gear Oil is the Number 2 Reason (after incorrect installation) that is directly responsible for most transmission failures (i.e the Cause), subsequently leading to a part failure (i.e the Symptom).
Unfortunately, most consumers tend to follow the advice of your so-called "Performance Specialist" who are only concerned about the symptoms, rather than the cause, and usually end up recommending big-brand (and often expensive) performance gear oils. This is a 100% NO GO on a Honda Transmission. Although GL4 & GL5 Rated Gear Oils contain shock protection additives, they are also too thick for the oem Honda lubrication system. The engagement system (synchronous vs dog) is irrelevant in this case. Lubrication is the key word here.
A basic analogy would be: Oil is your transmissions blood supply and needs to flow smoothly. Clog it up with cholesterol (i.e thick gear oil), and it will have a heart attack. Not enough Iron (i.e shock additives), and it will get anaemic/weak.
So what do we recommend you to lubricate your transmission with? Below is a guide that we highly recommend following:
Level 1) Stock Power. Street Use Requirements - Low Viscosity Transmission Fluid Choices - Honda MTF, Torco MTF. Other transmission fluids are available
Level 2) Low to Moderate Power. Street and/or Race Use Requirements - Low Viscosity Transmission Fluid, Limited Shock/Wear Protection & Stability, Meet GL4 Requirements Choices - Torco MTF. Other transmission fluids are available
Level 3) High Power and/or High RPM. Street and/or Race Use Requirements - Low Viscosity Transmission Fluid, Advanced Shock/Wear Protection & Stability, Meet GL5/GL6 Requirements Choices - Torco RTF. This is currently the ONLY GL6 Rated Transmission Fluid on the market Specifically Designed for the Performance Honda Transmission
Ik gebruik idd full time MTFIII. We merk ik dat bij een heter wordende bak dat hij nog wel eens wil haken. Echt heel veel last heb ik er echter niet van.
Bij draggers zie ik grotere problemen. Dit is ook te verklaren. Vaak staan ze zo maar een half uur met stationaire motor te wachten voor ze mogen knallen. In die tussentijd staat de radiator om de zoveel tijd 90graden lucht tegen de bak aan te blazen. Dat ding is al heet voor je weg rijd!
We hebben ooit eens met Calvin een test gedaan om de fan altijd aan te houden om de intercooler ect lager in temp te houden voor de start. Dat werkte qua temp heel goed, maar er was tijdens de run niet mee te schakelen! Fan uit en de problemen waren grotendeels over...
Ik wil hier wel wat meer over uitzoeken. Of iets meer proberen te koelen dmv koeling oid. Om nou s'winters elke keer weer terug te gaan naar MTFIII en in de zomer tijdens race dagen iets anders te gebruiken is ook niet echt handig...