banden en uitlijnen.

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
drè-integra

banden en uitlijnen.

Post by drè-integra »

hallo allemaal.

ik heb weer wat vraagjes.

is het zo als je een andere band om je voor wiel heb laten demonteren dat je auto naar 1 kant ga trekken?
en als je profiel verschil heb voor,dat je sperdifrecieel kapot kan gaan?
dat hebben ze me verteld.
ik heb namelijk nul verstand van honda of motoren.
heb alleen verstand van lak namelijk.
heb namelijk mijn auto uit laten lijnen maar is 1 groot drama geworden.
mijn stuur staat scheef en hij trek naar rechts.

wie wil me nog een keertje helpen?

gr andrè.
slydawg

Post by slydawg »

Als je voor banden zet met verschillende profiel hoogtes gaat ie zeker naar een kant trekken. Voor moeten allebei banden ook dezelfde diameter hebben, als je met een thuiskomer gaat rijden voor is het niet goed voor je diff.
mr. X

Post by mr. X »

Door een verschil in hoogte (bijv door een thuiskomer) dan wordt je diff toch te warm waardoor deze stuk gaat lopen?

Verder weet ik niet of het hoogte in profiel (met één afgesleten band en één nieuwe band bij wijze van) dat al kan veroorzaken.
JDMTEG

Post by JDMTEG »

Als je met banden met hetzelfde profiel rijdt maar de ene is versleten en de andere nieuw, zelfs dan zou hij in theorie al minimaal kunnen weg trekken.

Maar je bent dus verplicht om op dezelfde as dezelfde type banden te hebben.

Het feit dat je stuur redelijk scheef staat lijkt me eerder een fout van de persoon die je wagen heeft uitgelijnd. Normaal gezien moet die persoon dat gratis oplossen.
Hebben ze bij mij toch ooit gedaan.
Jo&

Post by Jo& »

ITR897 wrote:Als je met banden met hetzelfde profiel rijdt maar de ene is versleten en de andere nieuw, zelfs dan zou hij in theorie al minimaal kunnen weg trekken.

Het feit dat je stuur redelijk scheef staat lijkt me eerder een fout van de persoon die je wagen heeft uitgelijnd. Normaal gezien moet die persoon dat gratis oplossen.

Ik weet niet of je verplicht bent dezelfde banden op 1 as te hebben, maar wat ITR897 verder zegt klopt.
Ik weet niet of het echt uitmaakt, die paar mm verschil in hoogte. Hoeveel is het verschil eigenlijk?
Als je stuur scheef staat dan is hij niet goed uitgelijnt.
Als je 120 rijdt en het stuur 'wiebelt' dan is hij niet goed uitgebalanseerd.
Als het een ander type band is, kan hij zeker naar een kant trekken, hebben wij een keer met de S2K gehad. Dr was perongeluk van het zelfde merk, het zelfde type net een verkeerde versie band gemonteerd. Trok heel erg naar een kant bij vol gas.

Trouwens, bij mij past dat thuiskomertje niet eens voor. Als ik voor lek rij moet ik eerst 1tje van achter naar voor zetten en dan achter mn thuiskomer.
CTR-Asch

Post by CTR-Asch »

Jo& wrote:
ITR897 wrote:Als je met banden met hetzelfde profiel rijdt maar de ene is versleten en de andere nieuw, zelfs dan zou hij in theorie al minimaal kunnen weg trekken.

Ik weet niet of je verplicht bent dezelfde banden op 1 as te hebben, maar wat ITR897 verder zegt klopt.
Ik weet niet of het echt uitmaakt, die paar mm verschil in hoogte. Hoeveel is het verschil eigenlijk?
Als het een ander type band is, kan hij zeker naar een kant trekken, hebben wij een keer met de S2K gehad. Dr was perongeluk van het zelfde merk, het zelfde type net een verkeerde versie band gemonteerd. Trok heel erg naar een kant bij vol gas.

Trouwens, bij mij past dat thuiskomertje niet eens voor. Als ik voor lek rij moet ik eerst 1tje van achter naar voor zetten en dan achter mn thuiskomer.

Het diameter van het thuiskomertje is te klein (komt tegen de remklauw toch>)
bastiaan45

Post by bastiaan45 »

Je bent inderdaad verplicht om op 1 as dezelfde wiel en bandenmaat te hebben (bij APK en Kentekenkeuringen wordt hier op gecontroleerd).

Dit kan zeker (kleine) afwijkingen veroorzaken in sturen.
Jo&

Post by Jo& »

Asch600RR wrote:
Jo& wrote:

Het diameter van het thuiskomertje is te klein (komt tegen de remklauw toch>)
Yes :thumbs:
Jo&

Post by Jo& »

bastiaan45 wrote:Je bent inderdaad verplicht om op 1 as dezelfde wiel en bandenmaat te hebben (bij APK en Kentekenkeuringen wordt hier op gecontroleerd).

Dit kan zeker (kleine) afwijkingen veroorzaken in sturen.

Wij merkten het met de S2K wel heel erg bij volgas.
slydawg

Post by slydawg »

Ik spreek uit eigen ervaring dat als de 2 voorste banden niet gelijk profiel hebben de auto gaat trekken naar een kant, eerst maar ervoor zorgen dat de banden in orde zijn alvorens uit te gaan lijnen.
RedSun

Post by RedSun »

Het is onzin dat je beide voorbanden exact hetzelfde profiel moeten hebben. Er is niemand op dit forum die exact dezelfde profieldieptes heeft. Meestal zit er 1 mm verschil tussen.

Bij een versleten en een niet versleten band kun je het merken. dan heb je het maximale verschil van 6mm.

Scheef stuur hoeft niet te maken te hebben met uitlijnen, kan ook komen door bijvoorbeeld een stoeprand te raken of iets anders. Schade dus.
Nana korobi ya oki
slydawg

Post by slydawg »

Ik heb het niet over 1 mm verschil maar 3mm minimaal en dat merk je, tenminste ik wel.
Ik ben net ff gaan opmeten, nieuwe band 7,7mm en de gebruikte zit op 5,5mm, dit laat de auto 100% naar een kant trekken toen ze erop zaten voor. Na de nieuwe band weer om gewisseld te hebben met de originele gebruikte was het weer goed. Het gaat hier om banden van zelfde merk en type.
VTECRob

Post by VTECRob »

Je hebt Miguel en ik.. en je hebt anderen... :wink:

De een merkt het wel.. de ander niet...

Wij merken het zelfs als de ene band een paar tienden bar minder lucht heeft dan de andere band....
RedSun

Post by RedSun »

Kan me niet voorstellen dat je dat merkt maar als jullie het zeggen dan zal het wel.

Maar Miguel jij hebt geen stock auto natuurlijk, hoe meer vermogen hoe beter je het merkt lijkt me.
Nana korobi ya oki
VTECRob

Post by VTECRob »

Toevallig gisteren praktijkvoorbeeld... Stikstof erbij en ik kan weer rechtdoor rijden...
RedSun

Post by RedSun »

Minder druk kan ik me wel voorstellen Rob alleen verschillende profieldieptes niet.
Nana korobi ya oki
VTECRob

Post by VTECRob »

Waarom minder druk dan wel?
Minder druk is kleinere rolomtrek...

Minder profiel.. is kleinere rolomtrek... :wink:
slydawg

Post by slydawg »

RedSun wrote:Kan me niet voorstellen dat je dat merkt maar als jullie het zeggen dan zal het wel.

Maar Miguel jij hebt geen stock auto natuurlijk, hoe meer vermogen hoe beter je het merkt lijkt me.

Trust me, gewoon normaal rijden, 50-60km/h trok de auto naar een kant, snapte er eerst niets van maar toen weer naar 2 gebruikte en probleem was weg. Hoe het zit als je ze op de achter as doet weet ik niet.
Dit met FN2 velgen met RE050's.
RedSun

Post by RedSun »

VTECRob wrote:Waarom minder druk dan wel?
Minder druk is kleinere rolomtrek...

Minder profiel.. is kleinere rolomtrek... :wink:

Nee door minder druk geeft de band meer wrijving en dus meer weerstand.
Nana korobi ya oki
VTECRob

Post by VTECRob »

ook correct... nog een factor... :thumbs:
Locked