Stationair onregelmatig

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Locked
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Stationair onregelmatig

Post by DC2TYPER »

Ik reed de oprit op na een korte rit en toen ik stilstond merkte ik dat het stationair behoorlijk schommelde.
Van 1100 naar 1500 en terug naar 1100.. Het gebeurde afbouwend naar boven toe, dus 1100-1500-1100-1450-1100-1400-1100-1350 om uiteindelijk op 1100 stil te blijven staan. Ik geef wat gas bij en stationair daalt weer naar normale toerental. Wat klopt er niet ?
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Heb ik ook met de ITR, volgens mij is er iets miss met de TPS...
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

TPS?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Throttle Position Sensor

Ik denk eerder de IAC valve die vervuild is.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Heeft een EP3 en DC2 drive by wire?
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Nope...

Indeed Sly, could also be IAC!

Any hints on how to give that a good clean?
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

Benjdmin wrote:Nope...

Indeed Sly, could also be IAC!

Any hints on how to give that a good clean?


Dit is de tweede keer dat ik het voorheb. Laatste keer moet +-750 km terug geweest zijn.
More info about the IAC someone ?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Hoe heb je het de vorige keer opgelost?

IAC valve is een klepje dat lucht om je gasklep heen lijd als je gasklep gesloten is, bij een koude start draait de motor hoger en naarmate die warmer wordt daalt ook je stationair toerental, dit wordt gergeld door die IAC valve.
Je kan em eraf halen en schoonmaken, ik spuit wat carb cleaner erdoor heen om alle troep los te maken, als alle troep eruit is gebruik ik wd40 om de boel weer goed gangbaar te maken.
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

slydawg wrote:Hoe heb je het de vorige keer opgelost?

Wel toen was de situatie anders, motor was ongeveer net warm en ik rem af voor het rode licht. Ik duw de koppeling in terwijl ik rem en toen deed hij het. Sindsdien niet meer voor gehad tot vandaag.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Een bus brake cleaner (remreiniger, duh) erop los laten Ben en Kristof! Even uit elkaar schroeven en een bus op leeg spuiten. Zal het probleem vast over zijn. Als je hier bent Ben kunnen we wel eens kijken.
Miguel, moet dat klepje wel weer ingespoten worden om hem te 'smeren' of gangbaar te krijgen/houden?
muggo
Posts: 113
Joined: Thu Aug 13, 2009 6:36 pm

Post by muggo »

ik heb dus ook zoiets nou momenteel bij mijn ep3 had het 2 jaar terug ook gehad en naar de dealer gebracht die hadden de hoofdzekeringkast vervangen een maand later had ik het weer .
toen maar de openluchtfilter schoongemaakt en toen was het voorbij .
nu vandaag de dag heb ik al zoveel nagekeken dat ik zelf ook niks meer weet wat het kan zijn
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

mr. X wrote:Een bus brake cleaner (remreiniger, duh) erop los laten Ben en Kristof! Even uit elkaar schroeven en een bus op leeg spuiten. Zal het probleem vast over zijn. Als je hier bent Ben kunnen we wel eens kijken.
Miguel, moet dat klepje wel weer ingespoten worden om hem te 'smeren' of gangbaar te krijgen/houden?


Er zitten ook kleine lagertjes in, bij de ep3, en met brake cleaner etc haal je alle smering weg vandaar dat ik na schoonmaak wat smering erin spuit.
Keung
Posts: 760
Joined: Tue Jul 03, 2007 11:19 pm

Post by Keung »

Met een bedrijfswarme motor 10 min. stationair laten draaien, zo wordt de stationair toerental opnieuw ingeleerd.

IACV klep schoonmaken heb ik (tot op heden) alleen bij auto's moeten doen >200dkm
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Keung wrote:Met een bedrijfswarme motor 10 min. stationair laten draaien, zo wordt de stationair toerental opnieuw ingeleerd.

IACV klep schoonmaken heb ik (tot op heden) alleen bij auto's moeten doen >200dkm


Ik heb er een aantal gedaan van ep3's die echt vast zaten en ze hadden allemaal <200dkm.
Weet niet hoe het voor de andere modellen is.
muggo
Posts: 113
Joined: Thu Aug 13, 2009 6:36 pm

Post by muggo »

slydawg wrote:Hoe heb je het de vorige keer opgelost?

IAC valve is een klepje dat lucht om je gasklep heen lijd als je gasklep gesloten is, bij een koude start draait de motor hoger en naarmate die warmer wordt daalt ook je stationair toerental, dit wordt gergeld door die IAC valve.
Je kan em eraf halen en schoonmaken, ik spuit wat carb cleaner erdoor heen om alle troep los te maken, als alle troep eruit is gebruik ik wd40 om de boel weer goed gangbaar te maken.


ik neem aan dat deze klep ook in de gasklephuis is gevestigd :?:
de gasklephuis is er bij helemaal af geweest en gereinigd de massa nagekeken en de luchtfilter schoongemaakt .
verder hebben we mapsenor die boven op de gasklep zit losgehad en schoongemaakt
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik heb er een aantal gedaan van ep3's die echt vast zaten en ze hadden allemaal <200dkm.
Weet niet hoe het voor de andere modellen is.


Keung bedoelde de iacv's van de ITR, niet die van de CTR. Die zijn anders qua constructie.
Schommelende idle kan heel veel dingen zijn. Van rotte temp sensoren tot lucht in het koelsysteem. Maar ook vacuum lekken of een onjuist afgestelde lucht idle schroef kan het veroorzaken.
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

Had het vandaag weer voor, zal al de tips eens controleren. Thx.
Locked