Oliewarmer
- Gaskleppie
Ja admin, opschonen die zooi.
Plus mn olie topic gelijk even sticky maken. Scheelt een hoop geouwehoer elke keer!
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=2591
Plus mn olie topic gelijk even sticky maken. Scheelt een hoop geouwehoer elke keer!
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=2591
ja ik snap het, maar toch heb je het niet nodig.
je moet niet denken dat als de olie warm is dat je dan vol toeren de garage uit kan ('k zeg niet dat je dat denkt).
met een olie warmer, warmt je olie wel mooi op, maar je blok is verders nog koud. je zuigers en je cilinderkop zijn van aluminium. Aluminium is een metaal dat flink uitzet wanneer het warm wordt. deze metalen delen worden niet warm door een olie warmer en moet je dus alsnog warmrijden, anders loopt je het risico dat je je koppakking er een keer tussenuit blaast, of een kromme cilinderkop oploopt, etc. duur duur duur.
het warm rijden duurt wel een stuk korter met een oliewarmer, maar warm rijden moet je toch.
je moet niet denken dat als de olie warm is dat je dan vol toeren de garage uit kan ('k zeg niet dat je dat denkt).
met een olie warmer, warmt je olie wel mooi op, maar je blok is verders nog koud. je zuigers en je cilinderkop zijn van aluminium. Aluminium is een metaal dat flink uitzet wanneer het warm wordt. deze metalen delen worden niet warm door een olie warmer en moet je dus alsnog warmrijden, anders loopt je het risico dat je je koppakking er een keer tussenuit blaast, of een kromme cilinderkop oploopt, etc. duur duur duur.
het warm rijden duurt wel een stuk korter met een oliewarmer, maar warm rijden moet je toch.
iVTEC-fab wrote:ja ik snap het, maar toch heb je het niet nodig.
Ik weet al het bovenstaande wat je zegt.
Ik weet ook dat als iig je olie vast warm is, er een betere smering is (zeker wanneer alle metalen delen nog niet goed passen).
Ik ben het met je eens Joanne, maar de vraag is denk ik hoe lang je de auto wil houden en of je al die moeite wil doen voor iets wat je (ook volgens de meeste hier) absoluut niet nodig hebt. Olie is tegenwoordig zeer goed. In een vreselijk koud land, waar de temperaturen onder de -10 vallen zou het een goed idee zijn. Dan kun je geen olie afstemmen op zowel de lage (initiële) smeer eigenschappen en bedrijfstemperatuur. Hier in Nederland is dat gewoon niet aan de orde!
Houd je toch voet bij stuk, verdiep je dan eerst goed in de warmers. Je zegt dat je het toch vaak wel een half uur van te voren weet alvorens je weg gaat maar ik ben bang dat de olie warmer langer nodig heeft het boeltje op (nuttige) temperatuur te brengen.
Houd je toch voet bij stuk, verdiep je dan eerst goed in de warmers. Je zegt dat je het toch vaak wel een half uur van te voren weet alvorens je weg gaat maar ik ben bang dat de olie warmer langer nodig heeft het boeltje op (nuttige) temperatuur te brengen.
mr. X wrote:Ik ben het met je eens Joanne, maar de vraag is denk ik hoe lang je de auto wil houden en of je al die moeite wil doen voor iets wat je (ook volgens de meeste hier) absoluut niet nodig hebt. Olie is tegenwoordig zeer goed. In een vreselijk koud land, waar de temperaturen onder de -10 vallen zou het een goed idee zijn. Dan kun je geen olie afstemmen op zowel de lage (initiële) smeer eigenschappen en bedrijfstemperatuur. Hier in Nederland is dat gewoon niet aan de orde!
Eigenlijk ben ik best tevreden met mijn auto en misschien wil ik hem wel nooit wegdoen...
Als ik boodschappen moet doen, of naar Groningen rij dan ga ik met de andere auto..
En als het winter is, kan het hier best -22 zijn, dusja.
Als dat ding een uurtje van te voren aan moet is het nog geen probleem. Tijdsklok aansluiten ofzo. En voor die paar keer dat ik niet weet dat ik wegga is dat geen ramp.
Mijn laatste aanschaf gaat ongetwijfeld nooit meer weg maar daar gaat geen olie warmer in.
Je auto staat toch in de garage of bedoel je Eindhoven?
Toen ik de BMW nog had en het zo ongelofelijk vroor was het buiten -15 bij aankomst (moest een paar dagen om 6 uur 's morgens beginnen, dát was koud) maar in de garage was het nog altijd 'maar' -1 toen ik hem startte. Dat scheelde echt een hoop. Zelfde geldt met warm meer.
Kouder dan dat zie ik het niet worden en daarom ben ik nog van mening dat de olie goed genoeg is om de slijtage zonder olie warmer binnen de perken te houden.
Toen ik de BMW nog had en het zo ongelofelijk vroor was het buiten -15 bij aankomst (moest een paar dagen om 6 uur 's morgens beginnen, dát was koud) maar in de garage was het nog altijd 'maar' -1 toen ik hem startte. Dat scheelde echt een hoop. Zelfde geldt met warm meer.
Kouder dan dat zie ik het niet worden en daarom ben ik nog van mening dat de olie goed genoeg is om de slijtage zonder olie warmer binnen de perken te houden.
mr. X wrote:Mijn laatste aanschaf gaat ongetwijfeld nooit meer weg maar daar gaat geen olie warmer in.
Ik ben verhuisd en ga nu weer verhuizen naar een huis met garage. (trouwens wel geisoleerd en met tegelvloer want het is als kantoor gebruikt door de 1ste bewoners)
Oh ok, ik had niet stil gestaan bij het feit dat als het -15 was buiten het in een garage nog 'maar' -1 is.
Ah ok.
Dat verbaasde mij namelijk ook, hoeveel het scheelde met buiten of binnen terwijl er louter een deur tussen zit.
Het huis waar je nu in gaat trekken, daarvan is de garage geïsoleerd en heeft een tegelvloer?! Mooi man!
Nagoed, je weet hoe ik er over denk maar als het toch een geïsoleerde schuur is had ik hem warm gestookt! Dat is iets waar ik ook nog over zit te dubben.
Dat verbaasde mij namelijk ook, hoeveel het scheelde met buiten of binnen terwijl er louter een deur tussen zit.
Het huis waar je nu in gaat trekken, daarvan is de garage geïsoleerd en heeft een tegelvloer?! Mooi man!
Nagoed, je weet hoe ik er over denk maar als het toch een geïsoleerde schuur is had ik hem warm gestookt! Dat is iets waar ik ook nog over zit te dubben.
mr. X wrote:Ah ok.
Ja maar het is een soort van dubbele garage dus is nog groot ook... En zal altijd veel meer warmte verlies hebben dan een huis. Dus als je nagaat hoeveel energie dat wel niet kost vraag ik me af of dat zinvol is...
Er zit al wel verwarming in, dat scheelt dus misschien dat ik dat een enkele keer in hartje winter doe ofzo. Kzie wel...
Op moment dat iets warm word gestoken kost het natuurlijk veel meer energie dan als het eenmaal op kamer temparatuur is. Mensen doen dit thuis ook vaak en zetten de kachel s'winsters op moment dat ze naar hun werk gaan uit, terwijl als je het gewoon continu op 20/21 graden houd je juist energie bespaart. :idea:
Angelus wrote:Op moment dat iets warm word gestoken kost het natuurlijk veel meer energie dan als het eenmaal op kamer temparatuur is. Mensen doen dit thuis ook vaak en zetten de kachel s'winsters op moment dat ze naar hun werk gaan uit, terwijl als je het gewoon continu op 20/21 graden houd je juist energie bespaart. :idea:
Nja ik bedoelde niet dat ik de verwarming alleen aan zou zetten als ik ging rijden, maar gewoon op een graad op 5-15 in de garage constant aan als het hartje winter is.
Maar toch zie ik dat niet zitten.
Het hangt ervanaf wat voor verwarmingssysteem je hebt, hoe vaak en hoelang je weg bent etc. etc.
De auto staat in de garage?
Motor kwartiertje van tevoren starten, en een slang om de eindtip van je demper die je naar buiten toe laat lopen; op die manier kan je motor langzaam aan wat warm worden, zonder dat de giftige uitstoot niet in je huis komt (en de stank ook niet, tenzij je de ramen naast de garage open hebt staan natuurlijk :lol: ).
Vergeet niet dat niet alleen de olie warm moet zijn, maar ook de materialen in de motor.
Als de olie onderin het carter warm is, is de kop nog gewoon koud.
En het systeem dat je trouwens zoekt noem je volgens mij een standkachel
Motor kwartiertje van tevoren starten, en een slang om de eindtip van je demper die je naar buiten toe laat lopen; op die manier kan je motor langzaam aan wat warm worden, zonder dat de giftige uitstoot niet in je huis komt (en de stank ook niet, tenzij je de ramen naast de garage open hebt staan natuurlijk :lol: ).
Vergeet niet dat niet alleen de olie warm moet zijn, maar ook de materialen in de motor.
Als de olie onderin het carter warm is, is de kop nog gewoon koud.
En het systeem dat je trouwens zoekt noem je volgens mij een standkachel