We begonnen de moed al een beetje op te geven wat betreft de sportieve aspiraties van Honda. De NSX geschrapt, over het Formule 1-team zullen ze het ook zelf niet meer willen hebben. Maar ook de minder prestigieuze projecten leken te sneuvelen: zelfs de S2000 zou geen opvolger krijgen. Maar er is nu licht aan het einde van de tunnel.
Honda heeft zich bedacht en werkt toch verder aan een sportief topmodel, aldus een Japans tijdschrift. Het gaat ditmaal niet om een Roadster, maar om een 2+2 coupé. De auto zou volgens insiders een 2,3-liter turbomotor met ‘meer dan 260 pk’ en een transmissie met dubbele koppeling meekrijgen. De nieuwe Honda krijgt het Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) systeem aan boord en dus geen achterwielaandrijving. De coupé komt op z’n vroegst in 2011 op de markt.
De sportieve loot aan de stam krijgt dus geen atmosferische toerenmotor, een ontwikkeling die we ook al bij BMW zien. De toekomstige M-modellen gaan ook gebruikmaken van turbotechnologie. De belangrijkste reden hiervoor is de lagere CO2-uitstoot die met turbotechnologie bewerkstelligd kan worden.
De nieuwe 2+2 is niet de enige sportieve Honda die we kunnen verwachten. Volgend jaar is er al de CR-Z, de eerste hybride sportwagen die in massaproductie gaat. Deze auto combineert een elektromotor met een verbrandingsmotor, waarschijnlijk de 1,8-liter viercilinder uit de Civic.
BRON:
Honda en Turbo :shock:
